fruberglund
Det har ett sånt på Coop som jag är såååå sugen på smile.gif

Tycker det är rätt stort men är det för litet egentligen? Kommer jag sukta efter ett större på en gång tror ni?

Har mest tänkt ha frösådder där (som jag tänkt nu i alla fall).
kerstin z5-6
Det är litet ... o kommer att bli hett .. fläktar o luckor .. -men det kanske går att bygga ut ??
uno
Bygg upp en ram på ca 100 cm, eller ram 50 cm och gräv ut 50 cm så får du ett billigt växthus med hyfsad volym. Ett okvalificerat räkneex.:

Ett 10 m2 växthus med 145 cm i sida ger en volym på ca 17m3.
Om Ditt växthus har sidohöjd 135cm och Du gräver, som jag skriver, får Ditt växthus ca 18m3 luftvolym.
Nu förväntar jag mig en viss korrigering av någon som har tillgång till räknare.
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-06-2005, 23:14)
Det är litet ... o kommer att bli hett .. fläktar o luckor .. -men det kanske går att bygga ut ??

Är det verkligen litet? Hur stort ska man ha då? Tyckte det såg jättestort ut när det stod uppställt.

Vad menar du Uno? Typ en grop i marken eller?
KURT
CITAT (fruberglund @ 09-06-2005, 09:41)

Är det verkligen litet? Hur stort ska man ha då? Tyckte det såg jättestort ut när det stod uppställt.

Man vill ha en större luftvolym, eftersom det inte blir så stora temperaturskillnader då. Ett sätt att få större luftvolym med konstant area är att sätta växthuset på en sockel som är X cm hög. Man behöver alltså inte gräva ner växthuset , utan höja upp det. Många växthus är dessutom alldeles för låga för att man skall kunna arbeta bekvämt där, då är det också bra att höja upp det med en sockel.
uno
CITAT (KURT @ 09-06-2005, 09:58)
CITAT (fruberglund @ 09-06-2005, 09:41)

Man vill ha en större luftvolym, eftersom det inte blir så stora temperaturskillnader då. Ett sätt att få större luftvolym med konstant area är att sätta växthuset på en sockel som är X cm hög. Man behöver alltså inte gräva ner växthuset , utan höja upp det. Många växthus är dessutom alldeles för låga för att man skall kunna arbeta bekvämt där, då är det också bra att höja upp det med en sockel.

Jag menade naturligtvis inte att gräva ner växthuset. Huset står på sockel ex 50 cm. Innanför sockeln gräver man ut 50cm. Då har man ökat växthusets innehöjd med 100cm.
Hilda
Jag har precis skaffat ett växthus som är 4.7 kvm. Jag tycker hittills att jag
rymms alldeles ypperligt. Det är rätt högt i tak så det känns rymligt. Jag har ett antal odlarkrukor, 6 st och en trädgårdstol, ett bord modell mindre, en fotogenvärmare och ett slags kryddställ så än så länge ryms jag. + en hylla över bordet med frösådder. Ändå är mittgången relativ rymlig så jag kan ställa krukor "innanför" odlingskrukorna...

Hittills har inte värmen varit något problem men det har kanske med den kalla våren att göra.
fruberglund
CITAT (uno @ 09-06-2005, 11:02)
Jag menade naturligtvis inte att gräva ner växthuset. Huset står på sockel ex 50 cm. Innanför sockeln gräver man ut 50cm. Då har man ökat växthusets innehöjd med 100cm.

Ja, då blir det väl en grop i marken fast inne i växthuset? Eller är det jag som fattar trögt?
kerstin z5-6
Eftersom berglundskan skolade ut 147 isop i våras .. säjer jag .. inte under 10 kvadrat .. tongue.gif jag har ett sånt, det är aldeles för litet .. är det nåt jag ångrar i trädgårdslivet så är det att jag inte köpte större på en gång

Köper du det o gör som Uno säjer blir det förstås betydligt bättre
Först gräver du ur en grund, så golvet på växthuset ligger 50 cm under mark ytan -sen höjer du det ytterligare med sockel , 50 cm .. då får du en någorlunda luftvolym ...
Ett litet blir lätt 40 + -rötterna börjar dö vid 30 + ... vattna för man göra x antal ggr / dag .. osv ..
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-06-2005, 23:58)
Eftersom berglundskan skolade ut 147 isop i våras .. säjer jag .. inte under 10 kvadrat .. tongue.gif jag har ett sånt, det är aldeles för litet .. är det nåt jag ångrar i trädgårdslivet så är det att jag inte köpte större på en gång

Köper du det o gör som Uno säjer blir det förstås betydligt bättre
Först gräver du ur en grund, så golvet på växthuset ligger 50 cm under mark ytan -sen höjer du det ytterligare med sockel , 50 cm .. då får du en någorlunda luftvolym ...
Ett litet blir lätt 40 + -rötterna börjar dö vid 30 + ... vattna för man göra x antal ggr / dag .. osv ..

Haha...jag men det gör jag inte om biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Ok, Kerstin...ska inte impulsköpa den här gången då.

Fyller 30 i höst så jag har tänkt önska mig pengar till ett växthus.
kerstin z5-6
Jag förstår verkligen din längtan efter växthus , det är ett fantastiskt hjälpmedel i odlingen -men eftersom du verkar vara såpass intresserad av odling - ville jag bara dela med mej av misstag smile.gif-Fyller du år är det ju perfekt!be alla sala till varsin ruta så har du snart ett på 10 kvm smile.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon