|
Full version: I min damm.
Denna mindre vattensalamander som är en av innevånarna i min trädgård, har jag ju visat förut.  Här har vi ett av hennes barn  För att kunna fota har jag tagit upp bebban från dammen i en skopa (med vatten i förstås). Inte är den stor precis, även om den växt till sig. Får fortfarande plats på min tumnagel. De där "fransarna" som syns bakom huvudet, är gälar. Vattenödlelarver har yttre gälar under larvstadiet. Några ben syns inte än, den ser mest ut som ett litet fiskyngel. Till skillnad från grodynglena, utveckar den frambenen före bakbenen. Den är släkt med grodorna, är ett grodljur, inte en ödla. Framåt hösten tillbakabildas gälarna och larven beger sig upp på land. Först två år senare återkommer den till vattnet igen för att leka och skaffa barn. Upp till 350 ägg lägger en vattenödlehona, så den här krabaten är bara en av många i min damm Sist ett foto på en lite större monster-typ. Han äter gärna såna där små vattenödlelarver, dessutom. Invid den grunda damm-kanten, låg denna typ och solade sig i går.  Han var faktiskt väldigt stor. Det kan inte dröja länge förrän han tar steget upp på land för att kränga av sig monsteruniformen och klä sig i de vackraste skira magiska trollvingar... Ja, det är en trollsländelarv, som har tillbringat ett par år eller så i min damm, i väntan på "förvandlingen".
Vilen härlig bild. De är verkligen vackra djur, om jag får säga min mening. Kanske inte bebben (såg lite skräckinjagande ut), men den vuxna.
krellus
09-06-2005, 10:25
Själv hittade jag en sån här i min damm... yikes! djur i dammen
Lars-Olof Arvids
09-06-2005, 10:43
Vilka fina bilder! Nu ska det äntligen bli en liten damm hos mig också. I en leksaksaffär har jag sett ut en trekantig "balja" på ca en meter tvärs över, som jag tror blir bra som form. Det ska bli spännande att sätta igång med detta som jag har funderat på så länge! Grodor, paddor och salamandrar finns i grannskapet, så det skulle vara roligt om de hittade till min lilla pöl också. Däremot vill jag inte ha samma djur som Krellus, men det hajar ni nog!  Olle
CITAT (krellus @ 09-06-2005, 11:25) Själv hittade jag en sån här i min damm... yikes! Nä!  Jag tror du ljuger! Olle, vad roligt! Du har ju pratat om "din damm" förut. Lycka till. Ja salamandrar är fina djur!
Sulawesii
09-06-2005, 10:58
Tack för lektionen!
Jag är väldigt svag för ödlor av alla de slag!
*solis*
09-06-2005, 13:30
Underbara djur är de
Lars-Olof Arvids
10-06-2005, 07:28
Nu är min lilla minidamm nergrävd och vattenfylld. Klart för livet att vandra in alltså. Allt från mikroskopiska alger till en törstig älg är välkommet!  Det enda som är säkert är att akvarietoken INTE ska ha fiskar i sin damm, åtminstone inte innan han har sett vad som kommer naturligt första året. Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-06-2005, 08:28) Nu är min lilla minidamm nergrävd och vattenfylld. Klart för livet att vandra in alltså. Allt från mikroskopiska alger till en törstig älg är välkommet!  Det enda som är säkert är att akvarietoken INTE ska ha fiskar i sin damm, åtminstone inte innan han har sett vad som kommer naturligt första året. Olle Där är vi lika Olle, inga fiskar i dammen  . Det "naturliga" är mycket mer spännande (och ska inte heller riskeras att bli uppätet eller utkonkurrerat av fiskar). Fiskar går ju att ha på andra sätt, som sagt. Törs slå vad om att det första som flyttar in i din damm, är ... myggyngel De är ju utmärkt mat för mängder av de djur jag har i min damm, så jag vill ha fler, och fler, och fler... för de blir uppätna allihopa. Myggorna tycks ha lärt sig det  och ynglar istället av sig i mina vattentunnor, eller mindre vattensamlingar som inte bebos av hungriga monster. Jag roar mig med att flytta över dem till dammen - och vips ... så är de "borta". Kanske är jag ensam om, att bli GLAD när jag ser en mygga i min trädgård. (jodå, det FINNS myggor där  ). Och ibland försöker jag få en att suga blod av mig, med förhoppningen att hon sedan ska lägga sin ägg i dammen  . "Kärringen mot strömmen" ... jag vet... Men det bor många hungriga vattenödlelarver (bland annat) i min damm, och de behöver ju myggynglen (bland annat)! Och de där trollsländelarverna behöver ju i sin tur vattenödlelarverna (bland annat) för att växa och bli stora vackra trollsländor i min trädgård
*solis*
10-06-2005, 08:33
Det är så underbart att ha mängder av småkryp och andra djur i trädgården
Gossen Ruda
10-06-2005, 08:35
CITAT (Sulawesii @ 09-06-2005, 11:58) Tack för lektionen!
Jag är väldigt svag för ödlor av alla de slag! Bara ett litet påpekande, vattenödlorna är inga ödlor utan amfibier som grodor och paddor.
Ja, de tillhör stjärt-groddjuren, och lever som grodorna, kan man väl säga. Inte som ödlorna. Men, även i mina ögon är de i alla fall "ödlor", särskilt "av-nåt-slag"
Sulawesii
10-06-2005, 08:46
CITAT (Gossen Ruda @ 10-06-2005, 09:35) Bara ett litet påpekande, vattenödlorna är inga ödlor utan amfibier som grodor och paddor. Jepp, men de är så ödlelika, så de får gå under den kategorin för mig! .... skulle aldrg göra nåt dylikt med blommor, kom jag och tänka på  , så jag ska nog ta och skärpa till mig! Grodor och paddor är också härliga. Men, om jag kan se vad som är vad är ju frågan..... kallar de som är riktigt stora för paddor och de mindre för grodor......
CITAT (Sulawesii @ 10-06-2005, 09:46) ..... kallar de som är riktigt stora för paddor och de mindre för grodor...... Det är ju en bra början som jag tror du kommer ganska långt med Ett par andra skillnader är Paddor är "vårtiga", och går, de hoppar inte som grodorna. Kan vara ett bra sätt att skilja dem åt, särskilt när de är små (barn) allihopa. Här har du en av paddorna som svalkar sig i min damm en varm sommardag förra året:  Och här är en av mina grodor:  Den har mycket "slätare" hud jämfört med paddan. (hihi, nu först ser jag att paddan har ett gammalt torkat - och i dammen uppblött igen - alm-löv på sin rygg! Det svalkar säkert, och skyddar mot upptäckt också.)
*solis*
10-06-2005, 08:58
En gång såg jag en stor padda i min förra trädgård;när jag kom nära den så höll den om sin skalle som för att skydda sig.
Sulawesii
10-06-2005, 09:05
När jag var liten fångade jag ett gäng med grodyngel en vår. De växte till sig och blev till små grodor, alla utom en. Den hade en helt annan färg (mycket ljusare) än de andra. Tyvärr så dog den till slut, men levde väldigt länge som yngel med ben och armar (säger man så?). Och jag har alltid funderat på om det var ett paddyngel; om de utvecklar sig saktare än grodyngel?
Förra sommaren räddade jag en padda (stor och vårtig) från en cykelbro. Det var så härligt att hålla i den, för den var STOR och vägde en hel del. En upplevelse, för jag har aldrig tidigare mött på nån i närheten av den storleken! Hade jag haft damm, så hade jag kidnappat med den dit, helt säkert.
CITAT (Sulawesii @ 10-06-2005, 10:05) Och jag har alltid funderat på om det var ett paddyngel; om de utvecklar sig saktare än grodyngel? Jag kan inte svara på din fråga, tyvärr. Orsakerna kan ju vara flera. Men troligast är ju att det var "någon annan sort", antingen en padda eller en annan art av groda. Kommer just nu inte på skillnaderna mellan grodyngel och paddyngel, trots att jag ibland har dem bägge i min damm. (paddynglen då hitflyttade från "gölen i hagen" precis innan gölen torkat ut helt.)
Lars-Olof Arvids
10-06-2005, 09:53
Såg ni inte på Mitt i Naturen i onsdags, direkt efter Gröna Rum? Där nämnde de att paddyngel är svarta och har ögonen uppe på huvudet, medan grodyngel är lite ljusare och har ögonen mera åt sidorna. Om det är någon skillnad i hur fort de utvecklas vet jag däremot inte.
Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-06-2005, 10:53) Såg ni inte på Mitt i Naturen i onsdags, Nää Blir nog inte tid för reprisen heller ... Men tack för rapporteringen CITAT paddyngel är svarta och har ögonen uppe på huvudet, medan grodyngel är lite ljusare och har ögonen mera åt sidorna Sådana där små enkla tips är bra att veta
Lars-Olof Arvids
10-06-2005, 10:36
Enklast är det nog om man kollar i dammen innan det har blivit yngel. Paddorna lägger äggen i långa "snören" medan grodäggen läggs i geléartade klumpar.
Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-06-2005, 11:36) Enklast är det nog om man kollar i dammen innan det har blivit yngel. Paddorna lägger äggen i långa "snören" medan grodäggen läggs i geléartade klumpar.
Olle Ja det kan jag. Kan även se skillnad på ynglena, när jag ser dem. Men de hamnar liksom bara "i rätt fack" av sig själva. Ska jag kunna förklara skillnaden, måste jag titta på dem och finna de rätta orden. (hm lite knäppt kanske) Kan till och med se skillnad på äggen av åker- respektive vanlig groda  , därför vet jag att de jag har i min damm är ... attans också, jag blandar bara ihop det. Det är i alla fall yngel av äggen som ligger i den glasklara gélen ... Tror det var åkergroda, annars var det den vanliga ... Se där, här kommer "amairas virrighet" till fullt uttryck. Står fast vid det jag skrev i en annan tråd: Om jag får alzheimers, kommer ingen att märka någon skillnad...
zaaritha
10-06-2005, 19:42
Eftersom jag --antar jag--är totalknäpp; så matar jag en padda m kattmat! Eller, rättare sagt; den tar för sej av igelkottarnas....
Heddas matte
10-06-2005, 19:56
jag har faktiskt också en ödla i min damm..  fast den är av plast...
CITAT (Heddas matte @ 10-06-2005, 20:56) jag har faktiskt också en ödla i min damm.. fast den är av plast...  Den är gullig den med!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|