Vi har flyttat in i ett nytt hus med trädgård, förra ägarna hade planterat en ligusterhäck förra året, som tyvärr är lite ledsen nu. Det är bara ett fåtal plantor som verkat klara vintern. Några kommer helt nerifrån, men är döda på de grenar som finns. Är det någon idé att spara de plantorna? De som är helt döda måste ju bytas ut, men kan man spara de som växer längst ner, eller blir häcken för ojämn då (kanske en kosmetisk fråga) eller grenar de sig inte?
Frågan är ju om vi ska behålla häcken eller satsa på en helt ny, med annan sorts växter kanske?
Hannele
09-06-2005, 08:24
Snåla lata jag skulle låtit de som visar sej vara levande växa kvar.
Men jag har inte bråttom, jag kan forma buskar, så det blir häck av det också.
Skrapa barken på reseten av buskarna, finns det inget grönt, är det dött.
Big Gardener
09-06-2005, 12:49
Dålig etablering är tyvärr alltför vanligt. Orsakerna är oftast många: Dåligt plantmaterial, sämre tidpunkt för plantering, bristfällig/ingen etableringsbevattning. Allt detta gör att risken för vinterskador ökar och plantorna dör gärna av.
Liguster, Ligustrum vulgare, är dock relativt tåligt om man bara ger den bra förutsättningar. Ni kan gott behålla de plantor som fortfarande lever, om de inte är alltför svaga, och kompletteringsplantera för de som dött. Döda grenar klipper ni bort och kompletteringsplanteringen gör ni på hösten.
Se till att befintliga och levande plantor har bra med fukt kring rötterna. En eller två vattningar räcker inte utan plantorna bör få motsvarande 10 mm regn i veckan. Tar de sig bra under sommaren kan de gott få stå kvar.
Okej, då kan det finnas hopp för plantorna ändå, jag ska ut och skrapa barken senare idag. Varför skall man plantera på hösten, är det för att det är fuktigare då? Tänkte att de kanske skulle klara sig bättre om de fick växa upp lite under sommaren?
De plantor som lever men kommer nerifrån, ska jag låta de växa på som de vill eller ska jag beskära dem och i så fall när och hur?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.