LindaA
Vi har flyttat in i ett nytt hus med trdgrd, frra garna hade planterat en ligusterhck frra ret, som tyvrr r lite ledsen nu. Det r bara ett ftal plantor som verkat klara vintern. Ngra kommer helt nerifrn, men r dda p de grenar som finns. r det ngon id att spara de plantorna? De som r helt dda mste ju bytas ut, men kan man spara de som vxer lngst ner, eller blir hcken fr ojmn d (kanske en kosmetisk frga) eller grenar de sig inte?

Frgan r ju om vi ska behlla hcken eller satsa p en helt ny, med annan sorts vxter kanske?
Hannele
Snla lata jag skulle ltit de som visar sej vara levande vxa kvar.
Men jag har inte brttom, jag kan forma buskar, s det blir hck av det ocks.
Skrapa barken p reseten av buskarna, finns det inget grnt, r det dtt.
Big Gardener
Dlig etablering r tyvrr alltfr vanligt. Orsakerna r oftast mnga: Dligt plantmaterial, smre tidpunkt fr plantering, bristfllig/ingen etableringsbevattning. Allt detta gr att risken fr vinterskador kar och plantorna dr grna av.

Liguster, Ligustrum vulgare, r dock relativt tligt om man bara ger den bra frutsttningar. Ni kan gott behlla de plantor som fortfarande lever, om de inte r alltfr svaga, och kompletteringsplantera fr de som dtt. Dda grenar klipper ni bort och kompletteringsplanteringen gr ni p hsten.

Se till att befintliga och levande plantor har bra med fukt kring rtterna. En eller tv vattningar rcker inte utan plantorna br f motsvarande 10 mm regn i veckan. Tar de sig bra under sommaren kan de gott f st kvar.
LindaA
Okej, d kan det finnas hopp fr plantorna nd, jag ska ut och skrapa barken senare idag. Varfr skall man plantera p hsten, r det fr att det r fuktigare d? Tnkte att de kanske skulle klara sig bttre om de fick vxa upp lite under sommaren?

De plantor som lever men kommer nerifrn, ska jag lta de vxa p som de vill eller ska jag beskra dem och i s fall nr och hur?
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon