Fia N
Ja, min fråga framgår ju rätt tydligt av rubriken.... Jag har en Rhodedendron i trädgården som tog mycket stryk förra sommaren och ser nu ut att ha dött delvis (ca 2/3), men andra delar (1/3) är gröna och fina. Kan jag bara helt sonika såga av de delar som ser livlösa ut eller ska jag avvakta ytterligare? Måste dessutom så småningom flytta den också så jag vet inte om det finns så mycket hopp...
Mvh
Fia
Cecilia-08
Jag har samma problem med 4 Rododendron buskar. Så jag väntar nyfiket på svar jag också......

/Cecilia
Hannele
Det är bara att ta fram sekatören/sågen! Du kan skära ner en gles och tanig rhododendron; lämna kvar ett öga eller ta bort hela grenen. Tidigt på våren, mars, är bästa tiden - innan knopparna börjar svälla.

Var försiktig med alltför kvävehaltig gödsel - det ger bara långa spretiga skott.
Fia N
Tack för efterlängtat svar! biggrin.gif
Du säger att det går att klippa en tanig, min döda gren är ca 5cm i diameter.... Ska jag kapa den längre upp då om det går?

Fia
Hannele
Ta bort allt det döda.
Du kan skrapa med nagel, för att se lite grönt...
Cilla
Om tidpunkt: Parkrhododendron (vår vanliga) beskärs bäst tidig vår, och den mindre vår-rhododendron senare på våren. Bra tid är alltså ungefär nu, lite beroende på var i landet man bor.

Märker man att ens rhododendron torkar och fäller blad kan man också vattna mer, särskilt nu på våren när grundvattnet börjar sjunka och det blir torrt i marken. Innan tjälen går i backen på vintern ger man dem en rejäl rotblöta också.

Och så lite jordförbättring förstås. Surjord/mull vill de ha, antingen som man köper eller som man gör med egen kompost och eklöv. Jag ger mina detta samt lite kodynga och det har hittills gått bra. Ibland krattar jag barr under buskarna också i tron att det ger lite surare jord.
Kattmatte
Jag vet inte hur man sk beskära en rhododendron men jag vet att våra på landet växte så det knakade när de vattnades med gammalt diskvatten. Det var det bästa det visste. Nästan en balja per buske. Inget kalkhaltigt vatten ens i närheten - det gillar dem.
Micke
Rhododendron är tuffare än man tror och kan skjuta nya skott från vilka stumpar som helst. Försökte ta livet av tre risiga jäklar på bakgården (tidigare ägarens...) genom att kapa dem mycket kraftigt (alla bladbärande grenar) och lämnade bara så mycket av stammen och grenarna att jag skulle få bra tag när jag skulle lyfta upp dem efter den förmodade döden. Kapade dem i början på hösten 2001 och på försommaren 2002 såg de mycket riktigt fullständigt döda ut. Reste bort några veckor, men tror ni inte att de jäklarna hångrinade åt mig med nya skott när jag kom tillbaka? Nå, jag ska låta dem leva och flyttar dem till sommarstugan vid havet istället, de kan komma till sin rätt i strandskogen och pigga upp ett tråkigt ställe där istället. Så, var inte rädd för att beskära en rhododendron, är du skeptisk kan du nöja dig med att beskära en eller ett par grenar per säsong.

Lycka till
Micke från södra Finlands zon 1b (motsvarar väl ungefär zon 4 i Sverige)
Fia N
Tack Micke, för ett gott skratt!
laugh.gif
Järfälla
Väcker tråden på nytt.

Mina rodisar som planterades förra sommaren har krullat ihop bladen och många är "rostiga" i bladfärgen och känns torra. Är detta sjukdom eller? Kan det vara torka???
Tycker jag har vattnat så mycket i höstas och även nu i vår några gånger...

Vad gör jag: räcker det med att ta bort bladen så knopparna får blomma - om de nu kommer att göra det? Eller måste jag kapa ner grenarna?

Eller ska jag hålla mig till tåls, bladen kanske kvicknar till?

Bor i zon 2(3), de står i skyddat norr/skuggläge.
Micke
Tålamod, tålamod, Järfälla. Rodisarna är tråkiga på våren när de ser halvdöda ut, men innan du vet ordet av pumpar de upp sig på nytt och bladen ser fina ut igen. Först när de gjort det ser du vilka de eventuella skadorna är. Vänta ett tag till bara.

Micke
Järfälla
Tack Micke. Tur att du svarade, för redan i går eftermiddag var jag där med sekatören - nu står där några knoppar utan blad runt sig... Äsch!

(Vet inte vad det är med mig men alla förnuftiga hjärnceller blockeras när jag har en sekatör i handen - kan inte stoppa mig själv. Det blir sånt sug - kanske ska "söka"? Heter det sekatörholic kanske?)
Louise i Göteborg
Lugn, Järfälla!

Klippnoja drabbar oss alla till och från. Så länge du går på sekatör är det lungt. När du kommer in på tyngre droger som såg eller motordito är det dags att söka hjälp.
Avgiftning kan bestå i att tala med trädbevararfalangen här på odla. Där finns muskler i kampen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon