Full version: Identifieringshjälp
Aries
Jag har lagt in några bilder i fotoalbumet, som jag gärna vill veta vad det är.

På bild 3 finns en blomma som växer i diket bredvid tomten. Är det något som växer i vår natur eller har den spridit sig från grannen? På bild 4 finns en närbild på dess blommor. Tyvärr en suddig bild.

Bild 5 visar något som växer i kanten av rabatten, är det ogräs månne?

Bild 6 är ett litet träd, som vi undrar vad det är. Ifall det är något att spara. Vi har ju byggt nytt i skogen så det kommer småträd av olika sorter och vissa vill vi gärna ha kvar. Bl.a. björk och rönn har vi sparat hittils.

Så... är det någon som kan hjälpa mig?
rolleyes.gif
Airamya
Bild 3 ser ut att vara humleblomster. Växer vilt, mycket söt.
Berith
Trädet på bild 6 är oxel.
kristerh
Och bild nr 5 är en liten pensé eller viol.
krister
pejori
-3+4-an ser ut som en stjärnflocka wub.gif
amaira
3 och 4 är humleblomster, utan tvivel (bladen liknar stjärnflocka en smula)

5 är som Kristerh säger.

Och trädet är Oxel, tycker jag med.
Aries
Tack för hjälpen alla! Det är SÅ roligt att lära sig växter. smile.gif

Humleblomster är verkligen en söt växt. Gillar växtsättet med de långa blomskaften och de söta "klockorna". Så de får vi akta om vi ska rensa i diket.

Oxeln får vara kvar än så länge. Den kommer att hamna på kanten av gräsmattan, som den står nu. Bladen är så fina.

Sen får vi se vad som blir av den sista växten jag frågade om. Fattar inte var den kommer ifrån om den är en pensé eller viol. Kanske en vild viol i så fall? Har ju andra violer men deras blad ser inte alls ut sådär.

Jag lär fråga fler gånger för det är så mycket roligt som växer här i närheten. Förra sommaren stötte vi på en orange lilja mitt ute i skogen! Och Bergenior växer också ute i skogen! Det har varit hus här i närheten, som inte finns längre så det kan finnas allt möjligt roligt om man vet vad man ska leta efter. Och jag kan ju inte växter... ÄN! wink.gif

Tack igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon