Full version: 10 kubik jord
fruberglund
Grannen hade köpt skitbra planteringsjord från en firma här i närheten så nu ska jag också beställa.

10 kubik blir det (ett lastbilsflak) när jag ändå håller på och eftersom att frakten är så dyr (kostar ca 1000 spänn i frakt), då kan man ju lika väl ta ordentligt på en gång.

Nu kan jag äntligen göra klart mina land...påsjorden förslår ju inte mycket.

Nu är ju inte jag så bra på att räkna men enligt min uträkning så skulle samma mängd påsjord kosta ca 6000 spänn (sjunker ju ihop mycket också) och det här kommer kosta ca 2000-2500 kr. Lite skillnad på pris fast kvalitén är ungefär detsamma.

Och ska vi vara ärliga...så porös jord som påsjorden är är ju egentligen lite väl lyxigt för vanliga trädgårdsland tycker jag.

Hej hopp...nu ska jag ringa och beställa smile.gif
kristerh
Kolla bara när du beställer vad det är för jord, så den inte bara ser bra ut utan är det oxså wink.gif ska innehålla mullämnen o annat gott,
och innan du använder jorden kolla igenom så den inte innehåller rotbitar av div ogräs, det är svårt att bli av med vissa rotogräs om de väl etablerar sig.
krister
fruberglund
Har kollat på grannens jord hon fick och den var fin-fin smile.gif

Den ska vara ogräsfri och gödslad...här är "innehållsförteckningen"

http://www.jonkoping.se/tekniska/resources...ordbroschyr.pdf
kristerh
Det verkar som du kan känna dig säker, de verkar seriösa och ha bra jord,
lycka till.
krister
olgak
Verkar jättebra. Och vad billigt också! Önskar jag hittade sådan leverantör här i Stockholm, men har inte gjort det. Särskilt "kompostjord" skulle jag vilja köpa, eftersom vi inte har fungerande komposter här än, men massor av rabatter och buskar.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (olgak @ 10-06-2005, 16:23)
Verkar jättebra. Och vad billigt också! Önskar jag hittade sådan leverantör här i Stockholm, men har inte gjort det. Särskilt "kompostjord" skulle jag vilja köpa, eftersom vi inte har fungerande komposter här än, men massor av rabatter och buskar.

Molnsätra gård brukar bostadsrättsföreningen här handla jord av som fraktas hit och den gården ligger i järfälla (och det är iallafall billigare än att köpa påsjord). Vill man ha lite gödsel eller liknande och blanda upp jorden med finns det en hel del stall och ridskolor i stockholmstrakten, där borde man kunna få tag på billig eller gratis gödsel.
fruberglund
CITAT (fruberglund @ 09-06-2005, 11:23)
Nu är ju inte jag så bra på att räkna men enligt min uträkning så skulle samma mängd påsjord kosta ca 6000 spänn (sjunker ju ihop mycket också) och det här kommer kosta ca 2000-2500 kr. Lite skillnad på pris fast kvalitén är ungefär detsamma.

Nu är jorden levererad men det blev inte så billigt som jag skrev här. Det visste jag innan den levererades så jag blev inte blåst på nåt sätt. Det var bara det att priserna på hemsidan var exkl. moms.

Men om man jämför så sparar jag ändå flera tusen...det är en STOR hög med jord jag har nu...kommer räcka till allt det jag tänkt göra + lite till smile.gif Kommer kosta runt 3500 istället. Om man kollar på hur stor högen är så tror jag i och för sig inte 6000 spänn i påsjord hade räckt heller. Inte med tanke på hur mycket påsjorden sjunker ihop när man väl hällt den i rabatten. Nåväl....

Ska ta kort på stora högen imorgon (idag blir det ju) och lägga i albumet smile.gif
fruberglund
Här kommer en bild på min jordhög. Har planterat några saker och bara varit och nallat lite på hörnet smile.gif Kommer nog räcka länge det här.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon