uno
Gräsmattan är lite smågropig och nu har jag kommit till det stadiet att jag vill ha en jämn gräsmatta. Jag har köpt ett antal säckar med toppdressning
men det kanske inte är det bästa att lägga ut små barkbitar och torvtussar.
Jorden är av typ lätt, dvs ingen lera. Förslag önskas.
KURT
Ligger den bara kvar så är det OK, gräsmattan mår bra av torv + sand. Är det inte alltför stora gropar så behöver du inte ens så i gräsfrön. Behöver du ändå så i eftrea så måste det hållas fuktigt, eller så får du vänta till i höst.
uno
CITAT (KURT @ 09-06-2005, 13:22)
Ligger den bara kvar så är det OK, gräsmattan mår bra av torv + sand. Är det inte alltför stora gropar så behöver du inte ens så i gräsfrön. Behöver du ändå så i eftrea så måste det hållas fuktigt, eller så får du vänta till i höst.

Menar Du att jag skall hälla gräsfrön i smågroparna, jämna till med dressmaterialet och vattna.
KURT
CITAT (uno @ 09-06-2005, 13:25)
CITAT (KURT @ 09-06-2005, 13:22)

Menar Du att jag skall hälla gräsfrön i smågroparna, jämna till med dressmaterialet och vattna.

Jämna till med dressmaterialet, och om groparna har stor area så måste man hjälpa till och så i extra gräsfrön. Men gräset runt om kan fylla ut ganska stora areor.
Louise i Göteborg
Och i grunda gropar växer det underliggande gräset upp genom dressmaterialet. Två tre centimeter klarar de enkelt, fyll på i omgångar.
Om du har det lika blött och eländigt som jag är en vält en bra sak så här års. Hyr eller låna en och platta till.
En kombination av alla andras tips, dessa och en inte för hög ambitionsnivå torde fixxa en bra matta redan i sommar. Den skall väl inte vinna tävlingar eller....
MrNorth
Med toppdressing blev det en jäkla fart på de delar av gräsmattan där jag spred ut det... PÅ de plättarna var det kanske 70 % gräs resten lera.... JAg strödde ut toppdressing där och efter bara nån vecka sköt gräset i höjden.... Nu måste jag klippa denna delen av gräsmattan DUBBELT så ofta som den andra"normala" gräsmattan. Och den är grön som regnskogen... innan var den gulaktig och gles o dassig.

Köpte 20 x 50 liter dressjord på jem och fix för 300 kr FUnkar finfint

7henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon