Jan af Lisö
31-03-2003, 09:01
I helgen gjorde jag min 1:a övning i ympningskonsten genom att ympa 5 äppelympar på rönnen. Antag att det går bra, vad blir resultatet - det är väl inte så att jag kan få äpplen på en rönn ???
Visst kan du det, de är släkt. Ymparna brukar ta sig villigt men inte hålla så länge. Rönnens grenar brukar inte kunna hålla så tung frukt utan stöd, och inte kunna försörja dem så länge heller. Men visst får du frukt.
Och framförallt så är det ju en alldeles utmärkt idé att öva på rönn innan man ger sig på fruktträden!
Jan af Lisö
31-03-2003, 10:14
Det låter riktigt kul, vad kommer grannarna och gästerna tycka när de ser äpplen växa på rönnen !!! Undrar också hur smaken blir ???
Synd bara att man måste vänta flera år (tre år, eller ??) innan man ser resultatet.
Javisst, men det är väl inte så farligt att öva på sina äppelträd också? Man behöver ju inte börja med grova barkympar där man skär grovt, man kan börja med läggympar på ung ved längre ut i kronan också.
I början av ympningssäsongen brukar jag ta årsskott från äpple eller rönn efter beskärning och göra provsnitt på dem. När jag tycker jag fått in snitsen börjar jag ympa.
Snittet på trädet är svårast. Jag brukar snitta ympkvisten först och sedan anpassa snittet på trädet efter ympkvistens (för läggymp). Att göra klyvymp brukar också vara en bra början. Efter 10 ympar kan man ympa på mer svåråtkompliga ställen.
Om man ympar högt upp i kronan har man bra chans att klara ymparna som nybörjare. Dit skickar trädet en massa energi. Likadant med lite grövre stamskott som har någorlunda ljus - de brukar ta sig bra.
Vill man inte ha grov gren där man ympar är det inga problem. Man beskär bara så att man får en liten gren med frukt.
Nu ska jag ut och göra årets första ympar i mina egna träd. Hittills har jag bara ympat åt andra!
Gunvor Nilsson
31-03-2003, 10:31
Min sambo som lyckats med att ympa i äppelträd, försökte och lyckades också med äppelymp på rönn. Fram till hösten växte ympen och det blev en fin grönskande kvist. Tyvärr klarade den inte vintern för på våren var den stendöd.
Är det någon som lyckats få frukt (äpple/päron) på rönn?, jag har provat äpple på rönn några gånger men inte lyckats, de har torkat efter några år och inte blivit så gamla att det givit någon frukt. Är kanske päron på rönn lättare att lyckas med?
För två år sedan ympade jag äpple och päron på oxel, päron funkade bäst och har klarats sig än så länge men inte växer de ihop speciellt bra så jag tror inte de heller kommer bli långvariga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.