Full version: Köpes-dahlia
mrsgreen
Hejsan

De sålde ut några vackra dahlior för 25kr/st på torget här i Gävle idag.
Jag köpte 3st, dessa har jag nu samplanterat med andra blommor i amplar.

Jag läste om dahlian på odla.nu och undrar, kan jag även vinterförvara dessa köpes-dahlior?
Kommer de att blomma över fort nu när de redan blommar? Kan jag förlänga blomningen, eller kommer de blomma i omgångar?

Räcker det att gödla dem med guldvatten som jag brukar göra med mina andra sommarblommor??

Är det för tidigt att låta dem hänga ute på nätterna här i Gävle??

De är så vackra små blommor
wub.gif
Fenja
Ja, du kan spara knölarna.
Plocka bort överblommade blommor så fortsätter den att sätta knopp.
Det torde räcka med guldvatten.
Du vet nog bättre än jag som bor i v:a götaland när risken för frost är över... men dahlior tål ingen frost då blir det bara en kladdig massa.
Mvh
Fenja
mrsgreen
Hjälp... en av dahliorna såg lite ledsen ut när jag köpte den, trots mer vatten ser den nu JÄTTEledsen ut....kommer den klara sig??

Vad ska jag göra?? Jag har bara planterat den i större kruka och vattnat ordentligt! Är de så känsliga att de inte klarar lite torka??
kristerh
Jo de brukar klara torka, hänger lite för att sedan bli normala när de vattnas, den kan inte ha fått för mycket, eller stått kallt?
krister
mrsgreen
Då jag köpte den idag på torget så vet jag inte hur de har behandlat den, de andra två ser bra ut.
Det var inte många andra som var ledsna där jag köpte den, chansade att köpa den då den var enda gula kvar.
kristerh
Det kan inte vara så att stammen blivit spräckt eller bruten nertill wink.gif
kolla det, isåfall borde det komma nya skott.
krister
mrsgreen
Jag ser inget fel på den ledsna växten, men om jag klipper ner det ledsna imorgon hinner den växa upp och blomma iår??
kristerh
Jag tycker du skall avvakta ett tag, den kanske piggnar till av sig själv,
annars kan du klippa ner den, de brukar växa fört när de väl rotat sig.
krister
Anki V
Ursäkta om jag kapar tråden!! wub.gif
Jag har också köpt Sommardahlior och som komplement till Dahlior.

Efter vad jag förstått efter studier här på forumet så är Sommardahlior samma art som jag förkultiverat med knölar köpt på Coopstormarkand (knubbigna och fina) i våras.

Jag börjar redan nu att fundera över hösten (fult ord, förlåt) och ett liv efter detta.

Sommardahliorna har förmodligen väldigt små knölar och därmed svårigheter med uttorkning, har jag läst.

Kan man bevaka sina "småknölar" och t.ex. regelbundet lätt blöta dom med blomsprutan under vintervilan.

(Gud,vad de´t här var svårt! Jagf ick en ny dator i kväll med ett trådlöst pyttelitet tangentbord, jag trycker på fel tangent eller missar hela tiden)

//Anki V
mrsgreen
Jag hade en släkting på besök i helgen, jag visade stolt mina Dahlior och då sa hon att sommardahlior inte har samma typer av rötter som andra dahlior.
Sommardahlior drivs fram som 1åringar och går inte att spara, de dör till hösten.

Är det så? Blev såå besviken sad.gif
Anki V du kanske har rätt.
Fenja
Nej, det är inte så, Det går utmärkt att spara på sommardahliorna och rötterna blir stora och fina med åren. Förvara i lätt fuktig mull och sand på ett frostfritt ställe. Det är väl dock vanligast att man ser på den som en anuell.
Mvh
Fenja
Anki V
Det blev ganska vackert med Sommardahliorna tillsammans med de "andra" Dahliorna om man beundrar det hela uppifrån laugh.gif .

Vad jag vill säga är att dom här småttingarna till Dahlior knappt syns vid betraktelse från sidan, Daggkåpan som står framför skymmer.

Växer dom något på höjden? Jag vill minnas från ett tidigare år när jag hade dom i kruka att dom inte blev så mycket större än vid inköpet.

Jag hoppas att det berodde på att dom inte fick det utrymme dom behövde annars måste jag nog byta placering på Sommardahliorna eller klippa ner Daggkåpan unsure.gif .

Anki V
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon