AnnaÖrebro
09-06-2005, 12:43
Har fått fullt med spinn. Hur får man bort dem på bästa sätt?
kristerh
09-06-2005, 13:02
Köper provado + och sprayar plantan, men obs att det finns 2 olika provado det är endast den som det står + på som fungerar, sedan kanske plantan står i för torr omgivning, prova att duscha då och då.
krister
Hej! Sedan jag flyttade in i ett äldre hus med tvåglasfönster (vet inte om det är orsaken men ändå...) så har spinn överhuvudtaget aldrig funnits på mina växter. Däremot då jag bodde i en modern lägenhet med bra isolering var det oundvikligt, trots samma skötsel. Spinn verkar inte gilla "drag" och kyla. En dusch då och då är också bra. Att ha sina krukväxter utomhus kan också vara en idé.
kristerh
09-06-2005, 14:58
CITAT (lolo @ 09-06-2005, 15:49)
Spinn verkar inte gilla "drag" och kyla.
Drag ock kyla brukar automatiskt ge lite fuktigare luft, nåt som spinnen inte gillar,.
Ja, att ställa dem utomhus på sommaren gör att man får en paus från all spinnjakt. Istället får man jaga bladlöss. Kul med variation.
CITAT (krukan @ 09-06-2005, 21:00)
Ja, att ställa dem utomhus på sommaren gör att man får en paus från all spinnjakt. Istället får man jaga bladlöss. Kul med variation.

Ställa utomhus på balkong hjälpte inte för mig i alla fall, trots det fuktiga vädret förra året. Jag fick fortsätta jaga spinn på chiliplantorna hela sommaren
Såpsprit är för övrigt det som gäller om man av olika anledningar inte vill använda Provado plus (t.ex. för att man vill äta frukterna från växten...).
Susanna
13-06-2005, 20:57
Jag kämpar också mot spinn på chiliplantor. Det är för trist. Nu står de ute men spinnen finns där ändå. Jag har ingen lust att slänga plantorna eftersom jag lagt ner så mycket tid på dem. Dessutom har jag hittat spinn på min nysatta basilika också. Ibland känns det som om man vill lägga ner odlingen för gott....
Susanna, kan du inte försöka skapa ett "odlingsklimat" där spinnen inte trivs? Om jag vore du skulle jag testa...

Visst kan bladlöss angripa växterna utomhus, men t.ex. murgröna och andra tunnbladiga växter har mig veterligen sällan angripits av bladlöss. Bladlössen verkar hellre trivas på blomskott med knoppar som just ska till att slå ut, dessutom. T.ex. utomhuspelargonerna och rosorna brukar de älska, i alla fall mina!
Susanna
14-06-2005, 07:17
Jo, just nu försöker jag hitta det odlingsklimat som gör att spinnen ska försvinna. Jag fick spinnet redan i vintras när jag drog upp plantor hemma i lägenheten i stan. Nu har jag flyttat ut till landet för sommaren men får inte bukt med spinnet, trots bättre odlingsmiljö. Kanske är de helt enkelt för många!
Ge inte upp, Susanna! Jag fick i alla fall skörd förra året trots ihärdiga spinnkvalstren på chilin. Det gick åt några liter såpspritslösning, men det var det värt.
Vissa chilisorter verkar vara mindre attraktiva för spinn än andra. Generellt verkar det som att spinnen föredrar Capsicum annum-sorter, som t.ex. jalapeño, framför Capsicum chinense-sorter som t.ex. habanero. Mina early jalapeño och ancho hade spinn lite av och till hela sommaren, medan habaneron bara hade några små angrepp som gick lätt att begränsa med såpsprit och bortrensning av angripna blad.
I år har jag hållit koll extra noga och inte hittat några spinn än. Jag ska nog börja duscha plantorna dagligen med vanligt vatten nu när de står ute, för säkerhets skull.
Sedan finns det många andra växter som verkar vara mer eller mindre immuna mot spinn. Av örterna jag hade på balkongen förra året var det bara basilikan som fick spinnkvalster.
Susanna
14-06-2005, 16:39
Tack för att ni muntrar upp mig!

Man tappar lätt sugen när odjuren blir för många! Har faktiskt inte tänkt på att olika chilisorter kan drabbas olika mycket. Jag har några plantor som är extra drabbade men har inte tänkt på sorterna. Ska kolla det! Jag hoppas på en stor skörd ändå och tar krafttag mot spinnen, duschning med både vatten och såpa regelbundet.
Jag blev nog lite extra pessimistisk när jag läste på någon internetsida om spinn. Där stod att de överlever upp till ett år utan en värdväxt. Då såg jag framför mig hur jag aldrig kommer att bli av med spinnen....
Fikonet som står bredvid chilin har i alla fall klarat sig från spinn och satt många frukter!
Om jag förstått rätt så är tanken med såpa är att det sätter igen andningsporerna för de små krypen. MEN det här med såpvatten är inte helt bra för endel växter då såpa är fettlösande. Det löser upp vaxhinnan som växterna har på bladen. Många växter mår inte så bra av att detta skyddande skikt blir försvagat. Så använd inte såpan för ofta.
"Provado plus"-sprej dödar förvisso kvalster. Men hos mig har det aldrig lyckats få bukt med spinnet för gott. Det enda som verkar hålla spinnpopulationerna i schack är att duscha NOGA och OFTA med vanligt vatten. Helst både var och varannan dag. Då hinner det aldrig bli några stora populationsutbrott och bladen blir inte skadade nog för att vissna.
Det sägs att spinnkvalstren inte trivs i fuktig luft. Jag har hört teorier om att man ska ställa skålar med varmt vatten bland krukorna över ett varmt element för att höja luftfuktigheten runt växten. Men jag har aldrig orkat prova. Duscha funkar ju bra!
Susanna
15-06-2005, 07:26
Jag har faktiskt funderat på det där med såpan och om den kunde ge skador. Bra att veta!
Såpsprit kan ge brännskador om det är för mycket sprit i, sägs det. Jag har mest märkt brännskador om jag har ställt plantorna i soligt läge direkt efter duschning (både med vatten och såpsprit), så nuförtiden duschar jag bara plantor på kvällen.
Susanna
15-06-2005, 14:59
Jag har inte haft någon sprit i mina duschningar, bara vatten och såpa. Sedan brukar jag skölja av växterna med vanligt vatten efter några timmar innan de får komma ut i solen igen.
Tänk att något så litet som ett kvalster kan ställa till så mycket problem för oss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.