SannaLasso
Numera är det populärt med gräsklippare med "mulcher". Vad menas egentligen med mulcher? Jag trodde det innebar att klipparen finfördelar och trycker ner gräset i gräsmattan så man slipper kratta men är det verkligen så? Ska man klippa på ett särskilt sätt, funkar den på allt gräs i olika höjder eller finns det vissa klippregler man behöver följa?

Kan man hitta bra klipptips någonstans så man får ut bästa möjliga resultat av sin gräsklippare?

unsure.gif
gammelnalle
lite infor om Mulcher (obs reklam från KLIPPO)

http://www.klippo.se/o.o.i.s/265

lite tester från Råd och rön
http://www.radron.se/templates/test____2475.asp

Konsumentverket skriver:
Mulcherklipparefinfördelar gräset och sprider det under maskinen. Namnet kommer av engelskans "mulch", som betyder kompost, mull.
http://www.elpriser.konsumentverket.se/mal...gArticleId=3160

hoppas de är till gagn för dig!!

b
SannaLasso
Tack gammelnalle, länkarna gav lite mer kött på benen!

För att mulchern skall kunna fungera som tänkt (= finfördela gräset så man slipper kratta upp det) skall man enligt Klippolänken ha "kontroll över gräsmattan". Jag antar att det betyder att gräset inte skall vara för långt. smile.gif
fruberglund
Mulcher är skitbra...man slipper ju jobbet med att kratta + att gräset får "gratis" gödning.

Vi har haft riktigt långt gräs, så långt det går utan att behöva ta till lie, det längsta som är klippbart med gräsklippare kan man väl säga och det lät vi bara ligga kvar...inga problem alls, det tog gräsmattan hand om det också biggrin.gif
SannaLasso
Jag hoppas verkligen att mulchern skall fungera, annars får jag väl använda uppsamlaren. Jag har nämligen en lurvig hund som drar in så erhört mycket gräsklipp om det bara får ligga kvar. sad.gif wacko.gif
Ewa L
Just tanken på hundar som drar in gräs gjorde att min första klippare inte var mulcher-modell. Trodde de skulle dra in alltför mycket. Köpte istället en elektrisk. Den glädjen blev inte långvarig.
Nästa blev en Turbo-modell, där gräset visserligen kunde bli rejält långt, men uppsamling och tömning... Dessutom var den så tung att dra igång att det hände att jag fick be grannen.

Förra våren köpte jag en Mulcher och det har jag inte ångrat. wub.gif
Det blir nästan inget smått som fastnar och dras in i huset.
Gräsmattan gödslar sig självt = jag vinner "skönhetstävlingen" i kvarteret.

Det enda är att jag behöver gå lite långsammare med den. Inte superlångsamt, bara lite långsammare. Men det går ju ändå snabbare att klippa totalt sett eftersom jag slipper både tömning stup i kvarten + ev. krattning.

Enda nackdelen; inget gräsklipp till mina rabatter. Men jag rengör under maskinen varje gång (bör man göra) med en diskborste och det "zippade" gräset och vattnet tackar komposten för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon