Full version: Gullvivor
Anki V
I min perenrabatt finns det en hel del Gullvivor. Dom är ljuvliga när dom blommar men nu när det är över ser det bara trist och halvvisset ut.

Mina lite högre perenner som var tänkta att dölja ett vissnat bladverket har inte hunnit med att etablera sig riktigt ännu.

Kan jag ta fam saxen och frisera lite eller måste bladen få vissna ner helt av sig själva?

Mvh/Anki
Annlo
Jag klipper bara bort blomställningarna och låtr bladrosetten vara kvar! Den brukar se fin ut fast den blommat över... rolleyes.gif
Anki V
Mina ser förskräckliga ut i en annars ganska snygg rabatt!

Blommorna (eller snarare det som varit blommorna) har jag klippt bort men bladen hänger som halvvissna gulgröna "slamsor" över framkanten på rabatten.

Jag är så sugen på att i alla fall klippa bort det som hänger över men kommer dom att komma lika vackert nästa år då?

/Anki
Reserv
Du kan gott ta bort det fula, men jag är fundersam till varför dina är just fula. Mina är gröna och växer till sig ännu mera efterhand som sommarn går. Hoppas att du kan komma på en lösning till orsaken också.
Anki V
Ja, jag vet inte, men kan det bero på att dom helt plötsligt fått både jord och näring.

Jag köpte en bostadsrätt med "uteplats" förra sommaren och det enda som gick att rädda var just dessa Gullvivor.

Jag tänkte ha dom som "vårkantväxt" men dom håller på att "knäcka" Jättedagkåpan som var tänkt att döja bladverket efter Gullviveblomningen.

Mina Gullvivor visade sig at vara någon sorts jätteväxt, jag mätte upp 40 cm. Hoppas att det är något slags tillfällig "hybris" över en gynsam miljö.

Eftersom jag har så liten odlingsyta såv illjag ha det snyggt.

Det är faktiskt jättekul!! Min "trädgård" har redan väckt uppmärksamhet i mitt bostadsområde. Varje dag står folk och diskuterar mina planteringar.

//Anki V laugh.gif
Reserv
Var glad du Anki att dom trivs tongue.gif Fast det är klart, har man begränsade ytor att röra sig på så kanske det inte är så jädra kul att halva platsen upptas av Gullviveblad. Själv har jag Ormbunkar, Liljekonvaljer, Hostor och lite andra skuggväxter tillsammans med Gullvivorna, så dom stör inte så mycket fastän dom är stora. wub.gif
Elizabeth
Vi har bl a gullvivor och scilla växande i gräsmattan under ett plommonträd. Det ser fint ut i maj och en bit i juni, sedan klipper vi bort allt tillsammans med gräsmattan. Trots det återkommer de troget varje vår och verkar inte ta någon skada alls av den behandlingen.
Anki V
Tack, då tar jag fram saxen när det slutat regna.

Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon