*solis*
Jag har börjat mer och mer gilla country musik wub.gif
Många av låtarna är så härliga och vemodiga wub.gif

Finns det andra som gillar country musik här?
astrid.m.s
Jo, men visst men helst lite snabbare country. Lyssnar inte på texten det är takten och deras röster jag "hör" eftersom jag dansar mest till musiken. Men visst kan man även dansa till lite lungnare låtar.
Scooter Lee har häftig röst och medryckande musik. Bellamy Brothers har lite lungare men sköna röster att lyssna till. Ja det finns många bra countryartister. Keith Urban har de spelat mycket på radion på sistone så det kanske börjar bli poppis med country igen. Jill Johnson har väl gjort countrymusik poppis här hemma.
labarradepan
ja, jag gillar sånt med. garth brooks är bra. smile.gif sen finns det många många fler. smile.gif
gammelnalle
kom hem seeeeeeent i natt efter att ha varit på en Countrykväll !!!

Jodå det finns lite överallt i sweriges aflånga land....

Inte RIKTIGT min musik... men BRA musik och bra musiker är ALLTID värda att lyssnas till....

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de olika artisterna hette... inga superkändisar (iallafall inte för mig)

jo förresten (för er som är inne i svängen) : Cina Samuelsson
http://www.cinasamuelson.com/
gjorde ett gästframträdande.... görbra!!! och enormt proffsigt.... att hon dessutom efter sitt framträdande tog sig an sina (inte alltid nyktra) fans gör ju inte saken sämre.... (jag tror t.o.m. att hon dansade med någon/några)

med sig hade hon sin bror, steelguitaristen Berra Karlsson .....

Han kompade även en annan lokal förmåga INNAN han uppträdde med sin syster... och järnspikar vad det svängde....

Eftersom han inte blev presenterad mad.gif mad.gif mad.gif så tog jag tillfället i akt att fråga honom själv när jag stötte ihop med honom ute i foajen... det visade sig att han spelar bl.a. med Hasse "Kvinnaböskeband"... http://www.kvinnaboskemusik.se/html/band.html

OK om jag visade min totala okunskap om countrymusik..... NU vet jag iallafall LITE!!! smile.gif smile.gif

får nog ärva nån rik moster och köpa en pedel-steelguitar....

Berras steelguitar var iallafall stämd i C6 och E9 .... ifall någon undrade....
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

hmmmm: hittade ett program för igår:
Artister:
"High Sierra" Stockholm
"Tennessee Drifters"
"Marlene Karlström"

och som sagt oannonserat: Cina Samulesson....

b
*Felix matte*
Japp... gillar country... också biggrin.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och jag med
olgak
JAAA!!
pejori
jag också smile.gif smile.gif smile.gif
säger bara Bobby Bare smile.gif smile.gif wub.gif
LadyG
Jodå, visst har jag en svag punkt för country, gärna EmmyLou Harris, Lee Ann Womack, Garth Brooks eller Alan Jackson.

Gillade CMTV när det fanns.
Rhodoskillen
Lyssnade mycket på country när jag var liten, mycket svenskt som typ: Peta in en pinne i brasan med Rankarna.

Hans Alfredsson och Kvinneböske band.

Men även mycket amerikanskt. Det va väl under den tiden då man lekte indianer och cowboys m,m.

Nu lyssnar jag på all typ av musik och det händer väl att man tar fram sina gamla vinylskivor, plockar fram vinylspelaren och lyssnar på country ibland å sitter å minns tillbaka i tiden.
Reserv
CITAT (Rhodoskillen @ 19-03-2006, 14:09)
Lyssnade mycket på country när jag var liten, mycket svenskt som typ: Peta in en pinne i brasan med Rankarna.

Men även mycket amerikanskt. Det va väl under den tiden då man lekte indianer och cowboys m,m.

Nu lyssnar jag på all typ av musik och det händer väl att man tar fram sina gamla vinylskivor, plockar fram vinylspelaren och lyssnar på country ibland å sitter å minns tillbaka i tiden.

Ursäkta en liten petitess sleep.gif Hasse Alfredsson och Tage Danielsson va´komiker. Men däremot Hasse Andersson sjöng med kvinna böske band rolleyes.gif
gammelnalle
CITAT (Reserv @ 19-03-2006, 14:12)

Ursäkta en liten petitess sleep.gif Hasse Alfredsson och Tage Danielsson va´komiker. Men däremot Hasse Andersson sjöng med kvinna böske band rolleyes.gif

Ja, men de var musiker också.... kanske inte åt countryhållet, men de har skrivit en hel del både texter och musik...

och EN VISS LIKHET är det väl ändå mellan Hasse Kvinnoböske och Hasse A:
Båda är från skåne (o fy hundan) och Vithåriga... och mulliga!!

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Reserv
CITAT (gammelnalle @ 19-03-2006, 14:21)
CITAT (Reserv @ 19-03-2006, 14:12)

Ja, men de var musiker också.... kanske inte åt countryhållet, men de har skrivit en hel del både texter och musik...

och EN VISS LIKHET är det väl ändå mellan Hasse Kvinnoböske och Hasse A:
Båda är från skåne (o fy hundan) och Vithåriga... och mulliga!!

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Om dom är vihåriga, är dom inte molliga då också :rolleyeaha, nallen hann ändra, men dialektalt så tappar dom väl lite av t i vithåriga? eller det blir kanske lite mer åt d hållet....vidhårig unsure.gif blink.gif SKOGSMULLE!! tongue.gif
gammelnalle
laugh.gif laugh.gif stavfelet ändrade jag faktiskt innan påpekandet.... (ifall andra undrar var det står vihårig)

Men molliga?? Nja.... Har för mig att Kvinnaböskeband nästan bara spelar DUR...
men Hasse Alfredsson's "Styrman Karlssons äventyr med porslinpjäsen" mer känd som "Han hade foten i en potta" går i huvudsak i moll (C-moll) men modulerar över till C-dur i refrängen...

En annan TEXT som de allra flesta KAN (åtminståne hjälpligt) är:
Salta Biten (ochså den av Hasse och Tage)

för visst kan ni DEN!!!???

b
Rhodoskillen
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif Skrev visst fel efternamn!!! biggrin.gif

Sorry! rolleyes.gif

[QUOTE]Ja, men de var musiker också.... kanske inte åt countryhållet, men de har skrivit en hel del både texter och musik...[QUOTE]

Enligt dom själva och tidningar och radio så sjöng dom svensk country på hög nivå.
gammelnalle
beror nog på vad man lägger in i begreppet "country"... jag kan på rak arm inte komma på någon countrylåt med eller av Hasse och Tage (jag vet att det fanns en låt OM en cowboy på en barnskiva med Hasse (Cowboysnack från "H.A. sjunger nästan ..." )

men jag kan ha fel...

b
Rhodoskillen
beror nog på vad man lägger in i begreppet "country"... jag kan på rak arm inte komma på någon countrylåt med eller av Hasse och Tage (jag vet att det fanns en låt OM en cowboy på en barnskiva med Hasse (Cowboysnack från "H.A. sjunger nästan ..." )

men jag kan ha fel...

b

Hasse och Tage???????

Jag skrev ju nyss att jag hade skrivit fel efternamn. Det skulle ju vara Hasse Andersson och Kvinneböske band och Rankarna.
Och det är väl svensk country om nåt! Eller håller du inte med?
LadyG
CITAT (gammelnalle @ 19-03-2006, 14:50)

men jag kan ha fel...

b

Några personliga favoriter:

"Big River" (Jimmy Nail)
"Tougher Than the Rest" (EmmyLou Harris)
"Rough'n rocky" (EmmyLou Harris)
"Blood red and going down" (Tanya Tucker)
"Delta Dawn" (Tanya Tucker)
"What's your mama's name" (Tanya Tucker)
"The Happiest Girl in the Whole USA" (Donna Fargo)
"Texas (when I die)" (Tanya Tucker)

Sen har vi ju Waylon Jennings, Kenny Rogers, Johnny Cash, Kris Kristofferson, Hank Williams, Boxcar Willie, Tex Ritter, Patty Loveless, Lynn Anderson, Dolly Parton och många många fler...
wub.gif

Någon du känner igen?
gammelnalle
CITAT (Rhodoskillen @ 19-03-2006, 14:56)

men jag kan ha fel...

b

Hasse och Tage???????

Jag skrev ju nyss att jag hade skrivit fel efternamn. Det skulle ju vara Hasse Andersson och Kvinneböske band och Rankarna.
Och det är väl svensk country om nåt! Eller håller du inte med?

Sorry!!!

Fattar nog lite trögt efter nattens musikeskapader.....

med
CITAT
Enligt dom själva och ...
trodde jag ...att vi snackade pluralis.... men NU förstår jag..

mitt fel!!!

b
Fialotta
Säger bara en sak...nån som sjunger kanonbra country är........Jill Johnson smile.gif
labarradepan
ja, hon är helt okej.. själv gillade jag rednex låt i melodifestivalen iår.. hihi. den var skön gung. tongue.gif Fast det var ju ingen schlager.

Har ni hört gruppen Big and rich? Och Gretchen Wilson är kanon med wub.gif
Fialotta
CITAT (labarradepan @ 19-03-2006, 18:27)
ja, hon är helt okej.. själv gillade jag rednex låt i melodifestivalen iår.. hihi. den var skön gung. tongue.gif Fast det var ju ingen schlager.

Har ni hört gruppen Big and rich? Och Gretchen Wilson är kanon med wub.gif

Jga gillade Rednex...visst är dom bra...har synts för lite på sista tiden, kan ha varit därför dom inte kom högre upp...jag vet inte...men fel låt vann enligt mig rolleyes.gif
Reserv
Dolly Parton jag säger bara det rolleyes.gif Där har ni en kvinna med resurser rolleyes.gif wub.gif
Klematis
Parton har en så härlig röst. Jag gillar country men hör tyvärr väldigt lite på det.
Fialotta
CITAT (Reserv @ 19-03-2006, 18:40)
Dolly Parton jag säger bara det rolleyes.gif Där har ni en kvinna med resurser rolleyes.gif wub.gif

laugh.gif laugh.gif Ja...hon har resurser både här o där laugh.gif laugh.gif
gammelnalle
CITAT (maudan @ 19-03-2006, 19:01)
Dolly Parton jag säger bara det rolleyes.gif Där har ni en kvinna med resurser rolleyes.gif  :wub:

Hon, Dolly, lär ha sagt ung :

"Det har kostat mig en förmögenhet för att se så billig ut"

och

Jag tar inte illa upp av dum-blondin-skämt eftersom jag vet att jag inte är dum. Jag vet även att jag inte är blond.
Fialotta
CITAT (gammelnalle @ 20-03-2006, 09:46)
CITAT (maudan @ 19-03-2006, 19:01)
Dolly Parton jag säger bara det rolleyes.gif Där har ni en kvinna med resurser rolleyes.gif  wub.gif

Hon, Dolly, lär ha sagt ung :

"Det har kostat mig en förmögenhet för att se så billig ut"

och

Jag tar inte illa upp av dum-blondin-skämt eftersom jag vet att jag inte är dum. Jag vet även att jag inte är blond.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Affärskvinna rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon