krukan
Såg på gröna rum igår och allting klarnade. Precis de symptomen som hon med stora trädgården i skåne hade, de har jag också. Avbitna växter halvt neddragna i jorden. Jag har insett att jag skyllt på fel djur.

Idag fick jag det bevisat. Mina lobelia jag planterat i en kruka tillsammans med ett apelsinträd var helt avbiten och precis så neddragen. Jag kastade mig över krukan och började gräva. Jojo, där låg den feta larven och jäste efter sitt skrovmål! Suck, ännu ett djur att mörda.

Tidigare har jag vänligt grävt ner dessa larver igen om jag råkat gräva upp dem. Och jag har stött på många! Så de tackar mig genomatt kaläta mina rabatter! Morr!!! mad.gif

Nåja jag har strött ut kaffesump i de drabbade rabatterna, i tron att det var sniglar jag jagat. Och det verkar hjälpa även mot harskrankslarver, eftersom angreppen nästan slutat i de rabatterna. Ett litet tips alltså.

Lycka till i kampen mot allt "ont". smile.gif
KURT
Det verkar vara många som har problem med just harkrankslarver i år. Så det måste har varit ett mycket bra harkranksår i fjol. Harkrankarna brukar komma i riktigt stora antal sent på sommaren, och i fjol var det ju varmt och fuktigt i augusti så de trivdes nog. Andra arter av harkrankar lägger ju sina ägg i vatten, och imitationer av harkrankar används vid flugfiske.

http://www.rackelhanen.se/swe/daddlong.htm
jåj
Den elendiga larven ...
Hadde samma problem förra året i mitt nya växthus i botten fans gammal trädgårsjord och ovanpå detta 40 cm ny "fin" jord och det misslyckades med rädisor och små tomatplantor "bets" av i marknivå ... trodde först sniglar.

Åtgärden var en påse med levande nematoder som fulständigt knäkte larverna på tre veckor.
Jag doserade snålt en påse för 10m2 användes itill 40 m2

Hel lyckat resultat vattnade ut dessa en kväl när det varit mulet och nästa dag var regnig, nematoderna hann ner i jorden utan att torka ut och dö.

Hitta de några larver som jag delade och de var fulla med vita trådar som jag tror var nematoder efter som trådarna inte fanns i larverrna innan.

JÅJ
Storåtjejen
Tack för tipset om kaffesump! Nu ska jag ut o pröva. Fick min utplanterade, förodlade isbergssallad spolierad. När jag såg Gröna Rum förstod jag vad det var mad.gif Fick överblivna isbergsplantor av en väninna och har dessvärre sett även några av dessa gå till spillo. Ännu mer mad.gif mad.gif

Hoppas det har effekt! Sådde ny sallad på annat ställe för att se om det blir lika dant där. Fast än så länge är det bara salladen som gått åt. Övriga sorter som morot, rödbeta, frilandsgurka, palsternacka har fått vara i fred. Än så länge unsure.gif

/Storåtjejen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon