Full version: Pion
jendah
Är det trassligt att flytta pioner - eller är det bara något som sägs?

Den här pionen flyttade vi på vinst och förlust i mitten av september förra året.
Den stod olyckligt till i en bersskreva och vantrivdes, så vi kunde inte ens vara särskilt rädda om rötterna...
Hade vi bara simpel tur? För så här ser den ut idag...

(Eller kanske talade ingen om för den här pionen att den inte gillar att bli flyttad tongue.gif )
Annlo
Nja, jag tror inte heller så mycket på att de inte vill flyttas men de kanske är extra känsliga så man måste gräva upp ordentligt runt roten för att den ska klara sig...

Jag har flyttat flera pioner och lyckats hittills! sleep.gif
jendah
fast vi grävde av flera rötter eftersom vi inte kom åt... tror bara drygt hälften hängde med unsure.gif

Mest nyfiken, eftersom det sägs vara trassligt att flytta dem.

Kul att höra att du också lyckats smile.gif
Rossi
Det kan nog också bero på om det är bondpion eller luktpion. Vissa verkar ju blomstrejka i ett par år om de flyttas.
fruberglund
CITAT (Annlo @ 09-06-2005, 21:12)
Nja, jag tror inte heller så mycket på att de inte vill flyttas men de kanske är extra känsliga så man måste gräva upp ordentligt runt roten för att den ska klara sig...

Ha! Jag misshandlade min så mycket det bara gick (inte med flit, jo lite då kanske) när jag flyttade den. Högg/slet av rötterna med spade, trodde inte den ens skulle överleva. Ser ut som Jendahs, kanske till och med lite större smile.gif Fullt med knoppar har den också biggrin.gif
jendah
Så då tar vi död på myten tongue.gif laugh.gif tongue.gif
Magdis
Och jag har fortfarande inte lyckats bestämma var jag ska plantera de fyra pioner jag gått och köpt på mig. De två bästa ställena jag kommit på är ganska solfattiga, på det ena är det endast morgonsol och på det andra endast kvällssol. Gör det nåt? Behöver pionerna mycket sol?
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-06-2005, 13:36)
Och jag har fortfarande inte lyckats bestämma var jag ska plantera de fyra pioner jag gått och köpt på mig. De två bästa ställena jag kommit på är ganska solfattiga, på det ena är det endast morgonsol och på det andra endast kvällssol. Gör det nåt? Behöver pionerna mycket sol?

Det låter som helt perfekta lägen tycker jag! Direkt solsken GÅR också men blomningen blir kortare.

Öster och väster är jättebra lägen! Lycka till!
Magdis
Tack Rossi! Jag kom på en till fråga, jag hade tänkt ha dem stående vid husväggen, men där är det säkert ganska torr och mager jord. Behöver de ha mycket vatten?
Rossi
Pioner klarar torka ganska bra så det hade inte jag oroat mig över. Fast tänk på att busken blir större och större. Vår äldsta är tre år och den är ungefär en meter i diameter nu. Det blir ju inte så snyggt om den står tryckt mot husväggen.

Själv tycker jag att det är snyggt att ha en pion mitt ute i gräsmattan. smile.gif
Magdis
Jag tänkte sätta den en bit ut från väggen. Närmast husgrunden är det ett par rader med stora runda stenar som kant, den ska få vara kvar och så sätter jag pionen ca en halvmeter ut från väggen. Blir alla sorters pioner som stora buskar alltså?
Rossi
Jag vet inte om alla blir det men jag tror nog att de flesta växer till sig ordentligt. Pioner kan ju bli väldigt gamla.

Den vi har som är tre år gammal och en meter i diamter är en vanlig luktpion 'Karl Rosenfield'

Sen har du förstås buskpion/trädpion som inte vissnar ner om vintern. De blir som stora buskar (upp till 2 meter).
kerstin z5-6
Pion oavsett sort mår bäst av att flyttas på hösten - smile.gif
jendah
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-06-2005, 15:28)
Pion oavsett sort mår bäst av att flyttas på hösten - smile.gif

Så då gjorde vi rätt utan att vera om det då tongue.gif

Vet inte vilken sort det är... har aldrig sett den blomma. den fick två blommor förra året, på sin gamla plats, men de blev förstörda långt innan de slog ut. Mörkrosa tror jag de var..
marielouise
ohmy.gif -Jag har flyttat flera pioner t om pŒ sommaren. Det tar ett tag innan de tar sig men det funkar. MEN jag har tvŒ icke flyttade pioner cirka 8 Œr gamla som blommat fint men
som i Œr inte orkar ta fram knopparna.Det blir bara sŒ embryon. Bland annat en trŠdpion
som blommat rikligt fšrr. NŒgon fšreslog att det Šr en sjukdom pŒ dem. €r det sŒ illa?
Jag har gšdslat bra. HjŠlp! marielouise
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon