mayababy
09-06-2005, 20:19
Har Kant-Nepeta (Nepeta racemosa) på min kolonilott. Den luktar alldeles ljuvligt citron och jag undrar om den räknas till kryddor/örter och vad man kan använda den till i såfall? Kan ju tänka mej kanske te?? Nån som vet?
Christoffer
09-06-2005, 22:13
Nepeta racemosa vet jag inte, men Nepeta fassenii ska fungera som den äkta kattmyntan, men ha lägre nivåer av de ämnen som katter älskar och kan göra människor lugna eller stimulerade.
Nu kapar jag en tråd igen!!!
Tillrättavisa mig om det känns nödvändigt. Eftersom jag är ny på detta forum har jag ännu inte lärt mig vad som gäller just här. På vissa ställen upplevs "trådkapningar" som utveckling.
På tal om kattmynta: Ligger det någon sanning i att katter inte gillar Timjan?
Det skulle i så fall kunna vara förklaringen till att grannens katt numera låter min "odlingar" vara i fed.
Anki
Christoffer
10-06-2005, 12:32
Alla trådar är öppna för en diskussion och hopp lite hit och dit. Se bara på många trådar, där tex en växtfråga har urartat till något helt annat, ibland rentav personliga meddelanden mellan två personer.
Men jag har inget emot något av det, man kan ju alltid återvända till ursprungsfrågan om man vill...
Vad katter gillar och inte gillar är lite olika mellan individerna. Ibland provsmakar dom lite av varje. Det sägs att de inte gillar citrusdoft, som t.ex. citronmeliss, men en kompis berättade att hennes katter bet på citronmelissen hon hade hemma...
Christoffer
13-06-2005, 12:31
Och valerianan som inte har en särskilt angenäm lukt för oss människor, ska tydligen vara attraktiv för katter.
Men det är antagligen med katter som med människor... alla är individer, och kan ha sin speciella smak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.