Full version: Vinplanta
SannaLasso
Hurra! Idag när jag skulle sätta ner käppar som min vinplanta skulle kunna klättra upp på upptäckte jag att den hade ett tiotal små blomknoppar på olika ställen!

Jag fick plantan som trebladig stickling för två somrar sedan. Den var tagen från en stor planta som växer mot en husvägg på en gård här i Sörmland. Enligt givaren brukar huvudplantan ge små ätliga druvor trots att den alltså växer ute året runt och inte i vinterträdgård eller växthus.

Efter första vintern trodde jag plantan hade dött (den stod ute i en kruka som jag grävt ner och lagt vintertäcke över) men så i slutet av juni hittade jag några små gröna bladknoppar. Krukan flyttades till en varmare södervägg och plantan växte på ganska bra med flera stänglar som blev bortåt 1,5 m höga. I höstas vintertäckte jag igen och nu i vår fick jag hämta den och flytta den hit till nya huset. Den såg ut sisådär efter vintern och jag klippte ner den lite vid omplanteringen (utan kruka). Nu börjar den sätta fart och idag upptäckte jag alltså alla blomknopparna, som småsmå gröna avlånga upprätta klasar!

Det är spännande med allt som kommer upp i trädgården men att det mest spännande den första sommaren här kommer att vara att se min egen hitflyttade vinplanta blomma och förhopppningsvis få druvor hade jag inte väntat mig! rolleyes.gif

Hjälp mig nu hålla tummarna för att jag skall få åtminstone några druvor! Bara jag lyckas få in bilder i mitt album (jag gör något fel!) så skall jag försöka hålla skeendet uppdaterat där.

Om någon har något bra tips på hur plantan skall skötas på bästa sätt så är det välkommet. Jag kan inget om vin varken hur det bör odlas eller hur det bör smaka eller drickas... unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om plantan växer och mår bra och sätter frukt är nog det ett tecken på att den mår bra. Vinrankor har ett djupt rotsystem så när de väl har rotat sig på platsen brukar de vara ganska torktåliga. Någon giva gödning på våren brukar räcka och medans den etablerar sig på platsen kan man behöva vattna. Själv spänner jag trådar på en vägg som vinrankan får klättra på för mina vinrankor skjuter skott som blir mer än 1,5m på en säsong..

Det du bör ändra på i framtiden är tiden för beskärning vinrankor beskärs på senhösten från det att löven fallit och ungefär fram till jul. Beskär man på våren brukar de blöda ganska rejält.

Det finns många kul vinsorter man kan odla, numera finns det ju även sorter som klarar nedåt -35C på vintern och som kan odlas långt norrut i sverige utan vintertäckning.
Ex. Zilga som är mycket köldtålig, jag brukar få minst 100klasar varje år från den.
yla
sonen har en zilga o den e så himla fin o ger massa klasar o ser ut o bli bra i år me
jaghar tagit skott o de skottet har överlevt o tittar fram så försiktigt väntar me spänning på att den ska bli stor
SannaLasso
1000 tack för goda råd Åsa!

Jag märkte inte att plantan blödde men det kanske berodde på att jag skar av några torra delar + att några rankor som jag sedan klippte av några dagar efter flytten hade vikt sig under transporten och förmodligen stasat sig själva. smile.gif

Tyvärr är det nog lite grunt där jag satte vinet (berg en bit ner men god jord åt sidorna) men nu när jag vet om det så skall jag för säkerhets skull försöka ta några skott som jag kan plantera på ett bättre ställe.

När är det bäst att ta skotten? Jag antar att jag har några år på mig innan min planta börjar må illa av att inte komma ner djupare med rötterna?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar föröka vinrankor med avläggare det kräver minst skötsel. Någon gång efter midsommar då skotten vuxit sig ganska långa tar jag en ranka och skadar den lite i barken och böjer ner det skadade mot marken (jag klipper INTE bort skottet från moderplantan) och skottar jord över (toppen på rankan låter jag vara över jord) + lägger på en sten. Året efter brukar det finnas en fin planta där som kan klippas bort från modern.
yla
den jag har som överlevt tog jag o satte i vatten då vinet tuktades o de gick alltså bra me
men nästa ska jag göra me avläggare verkar säkrare rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon