Jag fick plantan som trebladig stickling för två somrar sedan. Den var tagen från en stor planta som växer mot en husvägg på en gård här i Sörmland. Enligt givaren brukar huvudplantan ge små ätliga druvor trots att den alltså växer ute året runt och inte i vinterträdgård eller växthus.
Efter första vintern trodde jag plantan hade dött (den stod ute i en kruka som jag grävt ner och lagt vintertäcke över) men så i slutet av juni hittade jag några små gröna bladknoppar. Krukan flyttades till en varmare södervägg och plantan växte på ganska bra med flera stänglar som blev bortåt 1,5 m höga. I höstas vintertäckte jag igen och nu i vår fick jag hämta den och flytta den hit till nya huset. Den såg ut sisådär efter vintern och jag klippte ner den lite vid omplanteringen (utan kruka). Nu börjar den sätta fart och idag upptäckte jag alltså alla blomknopparna, som småsmå gröna avlånga upprätta klasar!
Det är spännande med allt som kommer upp i trädgården men att det mest spännande den första sommaren här kommer att vara att se min egen hitflyttade vinplanta blomma och förhopppningsvis få druvor hade jag inte väntat mig!

Hjälp mig nu hålla tummarna för att jag skall få åtminstone några druvor! Bara jag lyckas få in bilder i mitt album (jag gör något fel!) så skall jag försöka hålla skeendet uppdaterat där.
Om någon har något bra tips på hur plantan skall skötas på bästa sätt så är det välkommet. Jag kan inget om vin varken hur det bör odlas eller hur det bör smaka eller drickas...