pejahren
De senaste dagarna har det blivit lite varmare här i Oslo, och idag var det nästan sommar i luften. (I morgon är det förresten Sveriges dag i Oslo)

Nu har jag planterat alla 4 Flitiga Lisapelarna, här kan du se bild på den sista: http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...ahren&pid=28588

Så nu hoppas jag bara på gott och varmt väder framöver, så dom växer till sig. Vi börjar också få klart i rabatterna, nu återstår två rabatter som fortfarande blommar med tulpaner

Men årets stora projekt, pelarna, blev slutplanterat i går

biggrin.gif
fruberglund
Här ska det tydligen bli kallare nästa vecka och de har inte lovat sommar förrän till/efter midsommar. Sen ska det tydligen bli fint ända till slutet på augusti...men jag tar det med en nypa salt tongue.gif
Fialotta
[COLOR=purple]

Vilken läcker ide...hur sjutton har du gjort den...hur får du fast blommorna och hur lägger du jorden...har du lust att förklara...skulle vilja tjyva lite av iden fast i mindre skala smile.gif
amaira
ja den var fin!

men någon "sommar" finns inte i sikte här, hur jag än spanar.
pejahren
CITAT (maudan @ 10-06-2005, 10:45)
hur sjutton har du gjort den...hur får du fast blommorna och hur lägger du jorden...har du lust att förklara...skulle vilja tjyva lite av iden fast i mindre skala smile.gif

Den är inte så vållsamt komplicerad: Själva pelaren är svetsad i stålrör, 180 cm långa, varav 30 cm utgör ben som sticker ner i marken, 30 cm vid i botten och 20 i toppen. Sen har jag "sytt" och klätt den med en pölsa av armerad presenning. Detta fylls med jord ungefär 200 liter. Så gör jag hål i presenningen (skär ett omvänt T) vari plantorna planteras.
Fialotta
CITAT (pejahren @ 10-06-2005, 11:56)
CITAT (maudan @ 10-06-2005, 10:45)
hur sjutton har du gjort den...hur får du fast blommorna och hur lägger du jorden...har du lust att förklara...skulle vilja tjyva lite av iden fast i mindre skala smile.gif

Den är inte så vållsamt komplicerad: Själva pelaren är svetsad i stålrör, 180 cm långa, varav 30 cm utgör ben som sticker ner i marken, 30 cm vid i botten och 20 i toppen. Sen har jag "sytt" och klätt den med en pölsa av armerad presenning. Detta fylls med jord ungefär 200 liter. Så gör jag hål i presenningen (skär ett omvänt T) vari plantorna planteras.

Aha......tack för att du berättade...nu måste jag prova en sån i helgen...gubben får fixa stålrören så har han nåt att göra tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon