|
AvalonC
09-06-2005, 22:47
Jag gillar att skapa saker, nu när min förmåga att måla tavlor helt har försvunnit... Jag har lagt ut några bilder på tårtor som jag har gjort, skulle bli jätteglad för tips, ideer, kritik, både possitiv och negativ.... Om du har en mumsig tårta så är du välkommen att lägga ut en bild på den här i tråden... Vilken utav tårtorna skulle du helst vilja äta??? *ler*      senna sista är en studentmössa, bara att jag har glömt den lilla blomman längst fram på mössan....
Anki på Öland
09-06-2005, 22:56
Mums, dom ser goda ut, jag tar gärna en bit av varje...... Anki
Den med jordgubbar, och är det... citronmeliss?  Men de ser alla goda ut...
Caprice
09-06-2005, 23:19
1:Jordgubbstårtan! 2: Mandarin/banan... (den känns lite budapestinspirerad..)
Fast studenmössan är klart roligast!
Caprice
Summersun
10-06-2005, 05:51
1: Jordgubbstårtan 2: Studentmössan
Jordgubbstårtan är jättefin, men jag gillar bäst när det är mycket grejer på som väger upp grädden liksom, så egentligen kanske jag skulle tycka tårta nr2 är godast. Marsipantårtorna är fina men jag är inte överförtjust i marsipan. Imorgon ska jag baka tårta.
Jättefina allihop, men du ville ju ha synpunkter:
1:an — Ajj säger mina tänder om silverkulorna. Yes, säger min tandläkare. 2:an — Mmm, ser smaskig ut. Är det nötter? 3:an — Perfekt för barnkalas? 4:an — Favvisen! 5:an — Tack, tar gärna en bit av den också. Mycket fin.
tvåan eller studentmössan tilltalar mej bäst. tycker att för mycket färger och "krafs" på tårtor ger ett rörigt och osmakligt intryck inga karameller på min. Men om det är till barn så är det ok. att smycka med sega råttor och karameller.  jordgubbar går alltid, men är väldigt traditionellt. önskar nya idéer där. tycker att ettan hade varit fin utan utsmyckningen över marsipanen, det blev lite "tårta på tårta" hi hi
Du är så sanslöst duktig, tycker amaira som är djupt imponerad av alla mästerverken. Vilken jag helst skulle vilja äta? Ingen! Jag har så svårt för att "bara äta upp"  sånt som är riktigt vackert! Då är det ju borta sen! Att jag är svag för prinsesstårtor, och mycket svag för "sånt som glittrar och blänker" bidrar säkerligen till mina val av tårtor (fast jag inte vill äta). Alltså, på första plats kommer nr 1! Tycker också om färgerna, känns harmoniskt och jag blir GLAD av dem. (och så bidrar min svaghet för glittret-och-blänket) Att silverkulorna är stenhårda, det tänkte jag också på. De är svåra att äta, men vackra att skapa med. Studentmössan är rolig, och så faller jag för blombuketten baktill  . Tobias-tårtan är häftig! Gillar mönstringen. Och jordgubbstårtan är en dröm  . Även tvåan är mycket vacker - men lockar mig inte till ..."salivavsöndring" Men det beror på att jag inte gillar den sortens tårtor. För även om jag inte "vill äta" så ÄTER jag med ögonen
*solis*
10-06-2005, 09:10
Tårta nummer 2 och även jordgubbstårtan men alla ser så goda ut så skulle jag nog vilja smaka på alla tårtor Du är verkligen duktig
jordgubbar o grädde de e favisen en vuxentårta japp o dessutom ser den läcker ut marsipan nejtack o inte för mycke jox på fast gärna mycke inunder men inga karameller  mandarin o banan tårtan hade varit mycke snyggare för ögat om du hade skippatt chokladen på toppen den ser god ut också
Det är roligt vad smaker är olika  . Alla sorters smaker... (inte bara med smak-lökarna)
Sulawesii
10-06-2005, 09:19
Jordgubbstårtan var superfin! Själv sitter jag just nu och äter just jordgubbstårta. Men, min var inte lika fin som din. Men, den smakar gott iallafall!
CITAT (Sulawesii @ 10-06-2005, 10:19) Jordgubbstårtan var superfin! Själv sitter jag just nu och äter just jordgubbstårta. Men, min var inte lika fin som din. Men, den smakar gott iallafall! Jordgubbstårta till frukost  . Hmm GRATTIS till någon i din familj ... (??) Lustigt med "smaker", verkligen! Jag tyckte chokladen på banan och mandarintårtan var pricken över i:et.
fruberglund
10-06-2005, 09:26
Mmmmmm... jordgubbstårta ...gott
CITAT (amaira @ 10-06-2005, 10:21) Lustigt med "smaker", verkligen! Jag tyckte chokladen på banan och mandarintårtan var pricken över i:et. Jag med!
Sulawesii
10-06-2005, 09:49
CITAT (amaira @ 10-06-2005, 10:21) Jordgubbstårta till frukost  . Hmm GRATTIS till någon i din familj ... (??) Ingen har fyllt år. Fixade tårta till sonen som gick ut sjuan igår. Tyckte han behövde lite tårta  .
Fialotta
10-06-2005, 09:50
Jordgubbstårtan går alltid hem så här års... studenttårtan va himla fin
Biggan_
10-06-2005, 09:56
Studenttårtan tycker jag är jättefin, ett riktigt mästerverk. Men smakmässigt, då väljer jag jordgubbstårtan Jordgubbstårta = sommar
snofsan
10-06-2005, 09:56
CITAT (Sulawesii @ 10-06-2005, 10:49) CITAT (amaira @ 10-06-2005, 10:21) Jordgubbstårta till frukost  . Hmm GRATTIS till någon i din familj ... (??) Ingen har fyllt år. Fixade tårta till sonen som gick ut sjuan igår. Tyckte han behövde lite tårta  . Grattis till sonen som gått ur sjuan!!!
kristerh
10-06-2005, 10:22
Förutom jordgubbstårtan skulle jag vilja sätta tänderna i nr1 fast byt ut silverkulorna mot något tandvänligt  men själva mönstret är snyggt, du kunde kanske byta ut kulorna mot en sån där garnering som finns på tub, vet inte vad den heter men den används till att skriva bokstäver med på bakverk. krister
Sulawesii
10-06-2005, 10:31
CITAT (amaira @ 10-06-2005, 11:09) Ingen har fyllt år. Fixade tårta till sonen som gick ut sjuan igår. Tyckte han behövde lite tårta  . Grattis till sonen som gått ur sjuan!!!  Tackar, tackar! Just det, man behöver ju inte ha fyllt år för att få ett Grattis.... tänkte inte på det  .
Jordgubbstårtan, absolut! De andra kan jag smaka på efteråt.....
Hannele
10-06-2005, 12:13
CITAT (AvalonC @ 09-06-2005, 23:47) Om du har en mumsig tårta så är du välkommen att lägga ut en bild på den här i tråden... Före Efter Svårt att säga, om det är tårta eller exotisk fruktsallad.
Biggan_
10-06-2005, 12:16
Ser jättegott ut, och det bästa, man behöver inte vara så konstnärlig för att göra den
Wow! Hannele vilket fruktberg!  Ligger kesellan under?
Hannele! Det fick mig att börja dregla, är äkta fruktoman. Vad är det underst?? Sockerkaka eller maräng?
Hannele
11-06-2005, 23:42
CITAT (Ewa L @ 10-06-2005, 13:24) Vad är det underst?? Sockerkaka eller maräng? Underst helt gluten- och fettfri rulltårtebotten. (Man kan stapla på flera lager på varandra, om man vill göra större.) Rulltårtebotten 3 ägg 1 äggvita 1½ dl socker 1 dl potatismjöl 1½ tsk bakbulver (1 msk vaniljsocker, 6 tsk kakao)
Vispa ägg + socker, blanda i resten, Grädda 5 min i 250°.CITAT (carol @ 10-06-2005, 13:21) Wow! Hannele vilket fruktberg! :o :blink: :) Ligger kesellan under? Ja, jag använder mycket av den smaksatta goda kesellan i tårtor och efterrätter. Innehåller bara 7% fett (jämfört med vispgräddens 37%).
Mandarintårtan var godast!
zaaritha
12-06-2005, 00:20
Ingen tårta med marsipan, Fy fan!
Ophelia
12-06-2005, 07:22
ALLA!!!
Wow Hannele, skriver jag med. Vilka fina bilder!!! Före och efter ... *vattnas i munnen*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|