Full version: Äntligen trädgård
Ewa L
Myggen jagade in mig lagom tills Äntligen trädgård började igår kväll. Bryr mig inte om att ha synpunkter på att de skoningslöst rev bort allt gammalt, tycke och smak... Och slutresultatet blev visst snyggt.

Men vem i hela friden skall klippa gräsmattan som var i bakkant på rundeln där de hade trä-däcket?? En smal gräslist begränsad av staketet + det förhöjda däcket, dessutom en "tröskel" för att ta sig dit öht med gräsklipparen. Ett par kvadratmeter grönt till vilken nytta???

Att de inte hade något annat material där fattar jag inte. Men det kanske är jag som är för praktisk, det kanske bara skall ses estetiskt.

Missade också ingressen, vilket gjorde att jag inte hade en aning om vilken zon vi var i men antar det var 1:an med tanke på några av växterna.
MrNorth
Jag är tveksam till det mesta som man har gjort i äntligen hemma - trädgård. Även föregående avsnitt med dammen.... njaaaaaa.. blink.gif

Det känn som om det skulle behövas en trädgårdsarkitekt för att det ska bli riktigt bra. Inte bara en trädgårdsmästare...

/henrik
KURT
Man skall nog ha en trädgårdsfirma som regebundet kommer dit och klipper gräset och rensar rabatterna. I gårdagens avsnitt tyckte jag att det var en mycket fin vildvuxen trädgård innan de började med massakern. Jag vill minnas att de har byggt trädäck i alla avsnitt hittills?

Innan Äntligen trädgård så visade SVT 2 ett avsnitt av Strömsö kl 18.15. Tyvärr verkar bara SVT har köpt in 2 st Strömsöavsnitt, det finns många fler de kan köpa in!
jendah
CITAT
Söndagen den 10 juli 2005 ser ni oss igen. Vi börjar med en serie repriser där vi visar några av våra bästa program från förra säsongen. I augusti fortsätter vi med Strömsö - Andra dukningen, d.v.s Matias och Susanna väljer bland både egna och tittarnas favoritinslag från året som gått. Söndagen den 28 augusti är Strömsö tillbaka i rutan med full styrka och sprillans nya program.

Står det på SVTs hemsida... Repriser iaf.
Ska komma ihåg det för jag är nyfiken smile.gif Hade inte hört talas om detta innan.
KURT
CITAT (jendah @ 10-06-2005, 08:40)
Står det på SVTs hemsida... Repriser iaf.
Ska komma ihåg det för jag är nyfiken smile.gif Hade inte hört talas om detta innan.

Njaa länken gick till Strömsös sida på YLE, jag vet INTE om SVT kommer att visa fler Ströms program. De som hare tillgång till kanalen TV Finland kan dock se Strömsö, när det börjar sändas igen i Augusti.
jendah
unsure.gif
ajdå... skyller den dåliga uppmärksamheten på att det är morgon... wacko.gif

synd - lät trevligt ... sad.gif
Aries
Jag tyckte att det var väldigt krystade försök att hitta nåt som hade med Mexikanskt tema att göra. Varför kan man inte fixa en trädgård utan att ha nåt tema när man ändå inte planterar eller inreder efter det tema man väljer?! Nää... lite irriterad blev jag allt. unsure.gif
pejori
har också svårt för sådana påhitt, som onödiga kanter och en massa förhöjningar här och där rolleyes.gif rolleyes.gif
tror inte dessa har klippt en gräsmatta i hela sitt liv. wub.gif wub.gif
reagerar likadant på inredningsprogram, där kvinnliga inredare sänker en del av golvet i njurform och lägger in filtmatta över allt ihop ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
eeeh. dammsugning vad är det? unsure.gif unsure.gif
annars gillar jag programet, och får en del idéer på saker wink.gif
fruberglund
CITAT (Ewa L @ 10-06-2005, 07:06)
Myggen jagade in mig lagom tills Äntligen trädgård började igår kväll. Bryr mig inte om att ha synpunkter på att de skoningslöst rev bort allt gammalt, tycke och smak... Och slutresultatet blev visst snyggt.

Men vem i hela friden skall klippa gräsmattan som var i bakkant på rundeln där de hade trä-däcket?? En smal gräslist begränsad av staketet + det förhöjda däcket, dessutom en "tröskel" för att ta sig dit öht med gräsklipparen. Ett par kvadratmeter grönt till vilken nytta???

Att de inte hade något annat material där fattar jag inte. Men det kanske är jag som är för praktisk, det kanske bara skall ses estetiskt.

Missade också ingressen, vilket gjorde att jag inte hade en aning om vilken zon vi var i men antar det var 1:an med tanke på några av växterna.

Snyggt vet jag inte om jag tyckte att det blev direkt...helt klart en förbättring i så fall men det hade man ju faktiskt kunnat åstadkomma ändå.

Undrar vad det var för buskar de rev ner...jag skrek direkt till mannen att komma och titta (han gnäller på att jag tar ner för mycket buskar) smile.gif

Praktiskt...nej, det ska ju bara vara "snyggt" att titta på. Men man kan faktiskt få det både snyggt och praktiskt om man vill.
Caprice
Tyckte trädgården blev rätt cool...

Men den kändes alldeles för strikt.. Den saknade liv..!
Dessutom tyckte jag inte trädgården passade ihop med huset..?

Caprice
Sulawesii
Jag missar jämt alla trädgårdsserier...... får nog börja köpa tv-tidningen igen. För det här går ju inte....
Går den i repris, Äntligen trädgård?
MrNorth
Ett anant problem är att programmet bara är en halvtimme, och dessutom "förstör" man det genom att blanda in annat som matlagning...

Jag tycker att de medverkande är tillräckligt vimsiga och stressade som det är.... Med en timme hade man förmodligen kunnat ta det hela i ett sakligare tempo... att exempelvis förklara varför man gör olika saker...

Ett roligt exempel är när timell skulle göra en japansk trädgård... visst bambustaketet blev bra och grusen också... men man sade inte ett endaste ord om vad en japansk trädgård egentligen är, lite historia, bakgrund etc etc. Och framför allt så trodde jag man skulle ta en en "sakkunnig" arkitekt.

Och plastbaljan till damm blev jag väldigt besviken på! Hade man tagit mera tid hade man nog kunnat anlägga en riktig damm...

Men i svensk tv får man väl vara glad att det över huvud taget är NÅT trädgårdsprogram. Var det nån som sa "public service"???

/henrik
kristerh
CITAT (MrNorth @ 10-06-2005, 11:09)
Ett anant problem är att programmet bara är en halvtimme, och dessutom "förstör" man det genom att blanda in annat som matlagning...

Ja kan man inte få slippa "mattanten" med sina käcka ideér, typ "nu ska vi laga mat på gamla bildäck", innehåller massa fibrer och är såå gott,
det är bara det som fattas wink.gif vem slaktar kaktusar för att äta dem wink.gif
vad ska hon hitta på senare wink.gif som sagt kanske strimlade bildäck.

annars tyckte jag trädgården fick en uppryckning, men som sagt hur klipper man gräset, hade varit bättre med en gruskant eller nåt wink.gif
krister
Xelma
Vad skönt att det inte bara är jag som inte kan med dem och deras tråkiga påhitt...

Så Erik gör trädäck denna säsongen? Förra var det gabionburar(stavning?) i de flesta avsnitten...

Isabell är fjantig och förlöjligar hela programmet. Kan de inte hitta någon kunnig???

Och mat, ja det är intressant för de som odlar egna grönsaker, men tar tid från trädgårdsprogrammet. Fast det gör inget i detta fallet...

Jag pysslade i trädgården och såg danska HokusKrokus istället. Inte superbra denna säsongen, men klart trevligare än det svenska på samma tid, ingen reklam och ingen mat.

De pratar inget om att behålla gamla växter i Äntligen trädgård. Fast när Ernst i Sommartorpet, eller var det Martin T i Äntligen hemma, kapade ett halvmåneformat fönster i en timmerstuga undrar man också vad de sysslar med och vilka idéer de ger folk huh.gif
KURT
CITAT (Sulawesii @ 10-06-2005, 11:04)
Jag missar jämt alla trädgårdsserier...... får nog börja köpa tv-tidningen igen. För det här går ju inte....

Se dagenstv, där kan man komponera ihop ett urval av kanaler. Sedan kan man kopiera innehållet, dag för dag, till ett word dokument och på så sätt skriva ut en veckas TV-tider. Informationen där, om varje program, är också mera omfattande än de flesta TV-bilagor.
Heddas matte
och vad var det de kallade planteringen... amerikansk stäppplantering? såg inte hela programmet men,, jag tyckte nog att det såg ut som en vanligt rabatt??
Sulawesii
CITAT (KURT @ 10-06-2005, 12:38)
Se dagenstv, där kan man komponera ihop ett urval av kanaler. Sedan kan man kopiera innehållet, dag för dag, till ett word dokument och på så sätt skriva ut en veckas TV-tider. Informationen där, om varje program, är också mera omfattande än de flesta TV-bilagor.

Tack för det!
violina
Kollar också hellre på Hokus Krokus på dansk TV. Där försöker de koncentrera sig på själva trädgårdsgrejen och inte en massa flams runt ikring. Det jag retar mig på är när den som ska bli "överraskad" av sin nya trädgård försöker se sååå förvånad ut. Men huuur har detta gått till, jag anade ingentiiing. Var det därför jag skulle resa bort tre dagar? blink.gif
Erik i Äntligen trädgård är säkert kunnig men han kan väl stå still när han pratar. Han vimsar runt som om han hade fel på balansnerven. Hoppas nu bara att han verkligen inte har det nu när jag kritiserar. wub.gif

Jag saknar fler trädgårdsprogram som visar det man är intresserad av och där inte halva programtiden går bort på lek och stoj mellan programledarna. Spruta med vattenslangen på gubben kan jag göra hemma det behöver jag inte se på TV för att få inspiration av. wink.gif
Gud vad jag låter gnällig. Slutklagat. smile.gif
kristerh
jag känner att jag vill gnälla lite till wink.gif den där höga musiken de spelar och sedan kommer pratet helt plötsligt, man måste ju sitta o skruva upp och ner med volymknappen hela tiden mad.gif
jag är inte 80 år men tycker att det är jobbigt med dessa musikinslag i programmen, det är ganska typiskt med svenskproducerade tvprogram och filmer, våldsamt hög musik ett tag sedan tyst prat, kan man inte mixa lite bättre, det har tycker jag inte förekommer i utländska filmer o program.
krister
Caprice
CITAT (KURT @ 10-06-2005, 12:38)
CITAT (Sulawesii @ 10-06-2005, 11:04)

Tackar oxå för denna sida!
Brukar kolla på tv.nu, men de har så dåligt med kanaler..

Den här var bra!

Caprice
zaaritha
MrNorth: instämmer med dej!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon