|
Vi såde förtidigt, vi hadde bästa belysningen, vi hadde bästa värmenfläkten, vi hade de allrabästa förhoppningarna på århundradets bästa sommar... Vi drömmare tänker snart men nästa år så ...
Tja men läget här är tomatplanterna växer så det knakar många sorter har kart. Paprikan växer knappast på höjden men flera plantor har kart. En del gukor har också kart. Melonerna har det svårt, här är det så trögt att det bara är att drömma vidare.
Hur har ni det ?
JÅJ
Sommarblommorna är nu borta från växthuset (utplanterade), har för första gången drabbats av bladlöss i v-huset. Blåsalvia, Sommardalior och Rosenskära uppskattades väldigt av dessa små gröna otyg. Tomaterna har fortfarande inte kommit igång riktigt men börjar nu att blomma. Chilipepparn som jag har lyckats övervintra och som blommade och satt frukt redan i mars verkar chockad över att blivit nerklippt och utplanterad i v-huset, lever men växer dåligt. 6 gurkfrön såddes och 3 har än så länge grott. Vinrankan som är (var) 5-7 år gammal har gett upp, konstigt när det inte varit speciellt kall vinter och när den är av en sort som är härdig ned till -30. Kan kanske bero på att det under några vårdagar stod ca 1 dm vatten i växthuset, inte vet jag men död är den. Ja det var ungefär hur det ser ut i mitt växthus just nu.
Yin o Yang
10-06-2005, 07:03
Blommorna utplanterade  och bortskänkta (de som jag inte fick plats med i trädgården  ). I växthuset frodas tomaterna, blommar ganska bra och växer från den ena dagen till den andra. Gurkplantorna har inte riktigt tagit fart, men de är nu planterade i jordbädden. Salladen är inne på 4:de sådden  . Härligt att alltid ha tillgång till spröd, smakrik sallad. Petade igår ner paprikafrön, som jag hittade bortglömda i en kruka  . Kanske för sent, men försöka duger.
dammkillen
10-06-2005, 07:43
jag har tre busktomatplantor och sen är det några malvor i en såjordspåse
kerstin z5-6
10-06-2005, 11:24
proppfullt med perenner , nyskolade och ännu inte planterade -men efter må -då har jag sommarlov .. då ska det väl minska något  De 50 gladiolusarna till snitt står i sina krukor -sen tar nån annan över med grönsaker o sånt ...
Helen B
10-06-2005, 15:03
Jag har tomater som blommar, aubergin som växer bra, melon som ochså växer bra, paprika som har börjat att få små frukter samt gurka som har börjat att växa ordentligt sista veckorna och blommar. De flesta ettåringar är utplanterade. Jag har drivit upp 13 orientaliska liljor i växthuset och nu inser jag att jag måste göra en ny rabatt På kvällen doftar den grekiska lövkojan underbart! Jag ska plantera ut mina jättepumpor som börjar bli nog så stora, vädret har ju varit så dålig så jag har inte velat göra det tidigare. Det är skönt att "bära ut och in" perioden är över!!
susan.e
10-06-2005, 17:19
Grekisk lövkoja längtar jag fortfarande efter, de blommar inte än... Tomaterna bär frukt, Heliotropena doftar magiskt, chilin blommar och sätter kart, pelargonsticklingarna rotar sig snabbt, Doftreseda kommer snart i knopp, Slanggurkan satte knopp idag (gör mina dagliga rundor morgon~ hemma på lunchen ~ efter jobbet) klockmalvan växer, rädisorna har grott (min andra omgång ~ skördade för en vecka sen..) Olivträdet ser ut som en drottning, som om hon varit där alltid och inte alls som den nykomling hon faktiskt är..
fiffigafrun
13-06-2005, 12:13
Har planterat ut det mesta av både perenner o ettåringar så nu bor bara några gurk- o tomatplantor där inne. En rosmarin o en stor paprikaplanta som jag fått av syrran. Det är rätt tomt där inne just nu och tur är väl det för jag ska börja fylla jord i bäddarna o flytta över tomaterna dit sen tänkte jag.
Växthuset har verkligen var mkt praktiskt att ha nu under denna kalla o blåsiga vår. Har kunnat plantera ettåringarna i sina stora krukor tidigt o haft dem i växthuset tills den riktiga sommaren kom. Idag har vi 25 grader varmt, inte illa va?
Helen B
13-06-2005, 20:05
 Tog detta kort ikväll på mina meloner och gurkor. I år har jag tänkt att testa en grej med gurkorna. Fick höra att man minskar risken för spinn om de klättrar lite lägre i växthuset. Vi får väl se i slutet på säsongen hur det har gått....
Hos oss är tomaterna på gång och gurkorna har precis blivit utplanterade och har redan börjat sätta till små gurkämnen.. Vindruvsrankan klättrar uppåt och kapkrusbäret har precis kommit ned i jorden (premiärodling för mig!) Salladen har tittat upp (var lite sen med den..) Rädisorna har också tittat upp och basilikan har blivit omplanterad Självbevattningen är igång och vattnar för fullt... Visst är det en härlig tid!
Skördade min första tomat idag, tidigare har jag plockat av 24 gurkor på 5 plantor, chilin är oxå på g. Vågar inte tänka på vad det kostat i elenergi Mvh Mattias
Här är det inte så mycket på gång eftersom det ska vara mer som ett lusthus. Det här har jag iallafall: vinranka, tomater, gurka, sallader, olika kryddväxter, afrikas lilja, änglatrumpet, pelargoner, potatis, sockerärtor och petunior som ska ut men var så sega i år. Hm, det blev en del iallafall  Nu har jag ju precis köpt en kolonistuga där jag kommer att vara större delen av sommaren så jag kommer att ta med alla "lösa" växter. Jag hoppas att mina grannar kan hålla liv i vinrankan, tomaterna och gurkorna. Jag får väl åka hem och kolla ibland...  torvan
I mitt nybyggda växthus växer det så det knakar! Härligt!! 10 sorters tomater 5 sorters chili , 3 sorters paprika, Aubergin och Squash m.m http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2..._vaxthuset2.jpgJazza
lisselbo
16-06-2005, 21:22
Allt är utflyttat nu. Det roliga är att physalisen har överlevt vintern inomhus. En annan rolig sak är att sallaten som jag köpt i kruka i mataffären växer som ogräs. Tomaterna börjar få kart och chilin och jalapenon blommar. Gurkan mår sådär.   
dammkillen
16-06-2005, 22:08
malvorna har kommit upp och en gul blomma börjar slå ut på en av tomatplantorna.. jag har ett ganska litet växthus, det är två fönster som jag lutat mot varandra och satt plast på sidorna
Vilka härliga bilder och beskrivningar  Jag har chilin på altanen och får nöja mig med att drömma om vårt blivande växthus. Platsen för det växthuset är utvald och vi vet ungefär vilken storlek och modell det ska vara, men i år går pengarna till bröllop i stället
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|