Förra året dubbelgrävde jag trädgårdslanden, började marktäcka och det gick superbra. Men i år har trädgården exploderat av våtarv (rätt jobbigt om man som jag har dryga 200 m2 grönsaksland).
Det finns också i blomrabatterna så jag tror det kommer från komposten. Ser nu att i nätkomposterna fortsätter ogräset att växa och då vågar man ju inte använda den jorden senare...
Har någon erfarenhet av att kompostera våtarv? Hur får man den att vissna (att torka dem i solen innan kompostering är ju inget alternativ i år :-) ? Och säg inte att jag måste vända på komposterna hela tiden - jag har fem stycken... Ska jag täcka dem?
Måste ALLT bort (de otäckingarna har mer rötter än man tror) eller kan lite kvarglömd rot växa upp igen /både i landen och i komposten?
Gossen Ruda
10-06-2005, 09:14
Våtarvens frö har en enorm förmåga att överleva en kompostvistelse så man bör inte lägga våtarv där alls. Dessutom mognar dom väldigt snabbt så torkning av ogräset brukar inte fungera.
Eva i Norrköping
10-06-2005, 19:33
Höns älskar våtarv! Har man höns har man definitivt inga problem med det ogräset. Desvärre äter de upp det mesta av annat grönt också, så det är nog ingen lösning, möjligtvis temporärt.
Forska inte i var fröna kommer ifrån, det är lönlöst. Frö till våtarv tycks finnas i ALL jord, såvida den inte är steriliserad.
Bästa metoden är flitig bearbetning av jordens ytskickt för att ta död på nygrodda frön. Att täcka med några cm påsjord fungerar också. Är fröna ljusgroende, ni som vet sådant?
Vårtarvens frö finns över llt i jorden och väntar på rätt tillfälle att växa.
Ett nyt land är överfullt första våren men var lite flitig och rensa ofta så avtar problemet snabbt..
Kampen mot vårtarv brukar man vinna lika lätt som man förlorar mot kirskålen.
JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.