jesse
Var på Plantagen häromdagen och såg tjogplantor på broccoli.

Är det någon som har erfarenhet av dem, blir de lätt angripna av ohyra?? larver? Hur mycket plats kräver plantorna?? Funderar på att sätta en rad framför tomaterna, som är planterade på friland i en upphöjd odlingsram som är 60 cm bred och 30 cm djup. Jag funderar på om det blir för ont om plats för röttrrna om jag sätter dem där. Hur mycket gödsel ska de ha?
KURT
Broccoli är inte så svårodlat, de blir ganska höga men breder inte ut sig så mycket annars. De kan angripas av kållarver, men på Broccoli brukar inte de göra så stor fysisk skada. Tycker man att det är otrevligt med kålllarver så bör man täcka med täckväv.

http://www.odla.nu/vegt/broccoli.shtml
ingrid fuxwall
Tidigare odlade jag några olika kålsorter men inte längre - dessa hemska kållarver ! De gav sig på allt i närheten, inte ens salladen fick vara ifred så jag har slutat med den typen av grönsaker - tyvärr.

Förslaget om att täcka, fungerar det om man har mördarsniglar ?
lotta_
Jag odlade broccoli för första gången ifjol. Hade täckväv på hela tiden och fick inga angrepp av kållarver/flugor. Broccolin blev jättefin så det blir nya odlingar i år. smile.gif
KURT
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-06-2005, 15:13)
Tidigare odlade jag några olika kålsorter men inte längre - dessa hemska kållarver ! De gav sig på allt i närheten, inte ens salladen fick vara ifred så jag har slutat med den typen av grönsaker - tyvärr.

Förslaget om att täcka, fungerar det om man har mördarsniglar ?

Knappast, i så fall måste den grävas ner en bit i kanterna. Just sniglar kan vara ett problem med täckväv, man ser inte alltid att det är snigelangrepp under väven.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon