Full version: en till
yla

attans kisse katt hann trycka så jag inte hann skriva
men svar kommer i kväll
de kom me en fluga den vet jag däremot inte vaden heter
men de kan ju vara så att den är en ledtråd det vet jag inte heller
ses ikväll rolleyes.gif
amaira
CITAT (oldwolfie @ 10-06-2005, 10:02)
attans kisse katt hann trycka så jag inte hann skriva

laugh.gif laugh.gif biggrin.gif

Hälsa den vackra datakatten från mig wub.gif

Blommorna ... ser ut som något slags plommon. Fast de sitter så tätt... slånbär kanske? Nej...de sitter mer "på rad". Hagtorn? Neej ... inte det heller...

Äh, kan inte (nu igen wub.gif )

Flugan är inte mycket lättare den.
Växer busken du fotat i hästhagen? Då kan det vara nån Scathophagiadae ( rolleyes.gif någon sorts dyngfluga alltså)

Den liknar mest någon Heleomyziadae (Brunalgsflugor, Suillia fuscicornis t.ex) men de lever i tångvallar och liknande. Men ... ja visst ja, du är ju vid havet emellanåt. ??

Eller en Muscidae, vanlig egentliga flugor, "husflugor", som det finns ca 350 arter av tongue.gif .

Gissa jag inte kan ...

rolleyes.gif rolleyes.gif
kristerh
Äppelblom kanske wink.gif
krister
Gossen Ruda
Jo, finns det inte något som heter Bukettapel? Eller är jag ute och snurrar nu! Fast det är säkert en Rosaceae.
amaira
Jag törs svära på att det inte är en äppelsort.

Men jag törs inte svära på att jag inte har fel ... sleep.gif
yla
nej de va ingen som hade rätt ännu
va tvungen att slå upp Rosaceae men vet att de e inte en sån

om jag säger att det är ett träd så får vi se om nån klarar det
ny ledtråd kommer ikväll om ni inte grejar de till dess men de göör ni nog rolleyes.gif

alltså jag har en ledtråd som kommer att göra de hela alldeles för lätt men hojta om ni behöver den så kommer den
Lena N
CITAT (oldwolfie @ 10-06-2005, 10:02)
de  kom me  en  fluga  den  vet jag däremot inte  vaden heter
men de  kan ju vara   så  att den  är  en ledtråd  det vet jag inte  heller

Om flugans namn är en ledtråd det vet jag inte, men den hjälper till att bedöma storleken på blommorna.

Tyvärr kan jag bara räkna upp vad det INTE är... tongue.gif Men det avstår jag ifrån och avvaktar klokare inlägg. biggrin.gif
yla
ledtråd på den 10 laugh.gif
brittmarie
Kan det vara rönn . Det var iallafall det jag kom att tänka på då ledtråden är räv. Eller är jag helt fel ute, inte första gången i såfall.
yla
CITAT (brittmarie @ 10-06-2005, 20:34)
Kan det vara rönn . Det var iallafall det jag kom att tänka på då ledtråden är räv. Eller är jag helt fel ute, inte första gången i såfall.

brittmarie de e klart tongue.gif grattis men visst blev de lite för lätt nu
brittmarie
Ja det blev det, men jag behövde det annars hade jag aldrig gissat rätt. Har för mig att blombladen är mer glesa och att det ser lite "fransigt" ut. Men, men det var fel ska titta bättre när jag går ut nästa gång.
Berith
Ojojoj! ohmy.gif Är rönnblommorna såååå vackra? wub.gif Det hade jag ingen aning om fast jag har blommande rönnar här utanför. Usch vad jag är dålig på att "se" ibland vad som finns nära.
amaira
Rönn ohmy.gif ohmy.gif
Där ser man! laugh.gif

jag har faktiskt själv fotat rönnblommorna i närbild - men de var mer "utslagna" liksom, de är vackrast när de är nyutslagna.
Flugan var en LURING, ju!!! En del flugor är mycket små, och den här flugan är alltså mycket mindre än vad jag fick uppfattningen, av fotot.
därför trodde jag blommorna hade storleken av ...ja, av hagtorn t.ex. eller nåt av det jag skrev. Körsbärsbloms-storlek alltså. laugh.gif

Dina "lätt-som-en-plätt-bilder" är banne mig svåra Oldwolfie.

Fast, med ledtråd blir de ju lätta ...

Mera!! biggrin.gif wub.gif
yla
fnisss jag tänker ju att alla ni som e här kan ju såna lätta saker som rönn va hehe men där ser man
ska ta några till idag eller så vi får se men då får de bli lätta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon