Åsa Dahlen
31-03-2003, 13:07
När är det bäst att klippa prakthäggmispel. Jag planterade en planta förra sommaren som idag på högsta stället är cirka 1 meter.
Åsa, mälardalen zon 2
31-03-2003, 13:36
Hur du beskär beror på hur du ska ha växten, med tanke på att du pratar om en planta så är det nog en friväxande buske du tänkt dig och inte en formbeskuren häck.
En friväxande buske behöver inte ha så mycket beskärning, du kan låta den växa fritt i flera år utan beskärning om det är en såpass ung växt, njut av blomning och bär. När den blir lite större kan du gallra lite bland grenarna, vill du hålla den nere i höjd gallra ur några av de längsta grenarna, kapa inte av topparna utan ta bort hela grenar det ser mera naturligt ut ifall det ska vara en friväxande buske.
Mina friväxande buskar gallrar jag lätt på vårvintern vilket är den tidpunkten som är satt för beskärning av häggmispel i Nya beskärningsboken. Det brukar dock gå bra att beskära häggmispel även under sensommaren Juli-Sept det är då växterna brukar ha sin bästa läkeförmåga. +Det finns många som gallrar direkt efter blomning. Häggmispel brukar inte vara så enormt känslig för när man beskär.