sa Dahlen
31-03-2003, 13:07
Nr r det bst att klippa prakthggmispel. Jag planterade en planta frra sommaren som idag p hgsta stllet r cirka 1 meter.
sa, mlardalen zon 2
31-03-2003, 13:36
Hur du beskr beror p hur du ska ha vxten, med tanke p att du pratar om en planta s r det nog en frivxande buske du tnkt dig och inte en formbeskuren hck.
En frivxande buske behver inte ha s mycket beskrning, du kan lta den vxa fritt i flera r utan beskrning om det r en spass ung vxt, njut av blomning och br. Nr den blir lite strre kan du gallra lite bland grenarna, vill du hlla den nere i hjd gallra ur ngra av de lngsta grenarna, kapa inte av topparna utan ta bort hela grenar det ser mera naturligt ut ifall det ska vara en frivxande buske.
Mina frivxande buskar gallrar jag ltt p vrvintern vilket r den tidpunkten som r satt fr beskrning av hggmispel i Nya beskrningsboken. Det brukar dock g bra att beskra hggmispel ven under sensommaren Juli-Sept det r d vxterna brukar ha sin bsta lkefrmga. +Det finns mnga som gallrar direkt efter blomning. Hggmispel brukar inte vara s enormt knslig fr nr man beskr.