Pernilla N
Hej,

Jag har under några år sått aklejor från min svärmors trädgård. Det har blivit aklejor i alla möjliga färger och former. Även om alla svärmors är antingen vita, rosa eller blå. Har dick inte lyckats få fram något blått exemplar. Går det att ta sticklingar från hennes plantor, för att få en klon?
I år har det också dykt upp en sällsam akleja i mi egen rabatt. Vit eller snarare ljust limegrön, men mörkare gröna partier på insidan av kronbladen. Jag vill så gärna ha fler likadana!!! Hur sjutton kan jag fixa det. Chansen att få likadana genom frösådd känns minimal...

Hälsningar
Pernilla
jes / københavn
Hej Pernilla

Jeg har lige læst om dette i en bog om planteformering og vil nu selv prøve.

I bogen står der:

"Tag bladbærende basisstiklinger tidligt på sommeren og plant i god pottemuld - jorden holdes fugtig uden at den bliver for våd - skal stå i let skygge til stiklingen begynder at sætte nye blade.

Hvis du kigger i mit album har jeg lagt et billede fra bogen ind der viser hvad "bladbærende basisstikling" er.

held og lykke og glad sommer fra
jes
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon