olgak
Hur och nr ska man gdsla sina rabatter?

Lste i artikeln "att gra i april" hr p odla.nu att i april lgger man vlbrunnen kompost eller stallgdsel och myllar ner - ett rtt tjockt lager va? Hur tjockt?

Sen i maj, d ska man gdsla nnu mer? Rosorna ska ha hnsgdsel, rododendron specialgdsel och mer d? nnu mer stallgdsel?

(Det r nnting dr med att man gdslar frst i april och s i maj igen, som frvirrar mig ngot.)

Sen undrar jag, om man inte fr tag p VLBRUNNEN stallgdsel, kan man d anvnda inte s vlbrunnen? Till vad? Vad kan hnda?

Hller p att gra en plan fr vr bostadsrttsfreningen, s drfr frgar jag smile.gif. Vill grna f det rtt.
sa, mlardalen zon 2
Anvnder man vlbrunnen hst eller koskit och man odlar flerriga vxter s brukar det rcka med att gdsla en gng p vren runt april-maj. Ca 10-15 cm tjockt brukar rcka. De enda vxter man kan behva specialgdsel till r surjordsvxter men annars s funkar hst eller kogdsel till ALLT. +Ko och hstgdsel luktar inget nr det r vlbrunnet. Risken med ej vlbrunnen hst eller koskit r att det kan lukta + att det kan brnna vxterna.

(Anvnder du konstgdning s kan man behva ge gdning flera gnger fr det r lttlsligt och har inte s lng verkan, huvudregeln dr r att man inte br ge nring med kvve (N) i efter midsommar fr d kan man f problem med vervintringen.)

Kan ven tillgga att nr det gller flerriga vxter s brukar det inte gra ngot om man ngot/ngra r inte skulle hinna gdsla, de brukar vxa bra nd.

Tnker du odla ettriga vxter kan det behvas gdning p vren och s flera givor under sommaren fr att blommorna ska vara i god vxtkraft hela ssongen och ettriga vxter kan man gdsla ven efter midsommar.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon