olgak
Hur och när ska man gödsla sina rabatter?

Läste i artikeln "att göra i april" här på odla.nu att i april lägger man välbrunnen kompost eller stallgödsel och myllar ner - ett rätt tjockt lager va? Hur tjockt?

Sen i maj, då ska man gödsla ännu mer? Rosorna ska ha hönsgödsel, rododendron specialgödsel och mer då? Ännu mer stallgödsel?

(Det är nånting där med att man gödslar först i april och så i maj igen, som förvirrar mig något.)

Sen undrar jag, om man inte får tag på VÄLBRUNNEN stallgödsel, kan man då använda inte så välbrunnen? Till vad? Vad kan hända?

Håller på att göra en plan för vår bostadsrättsföreningen, så därför frågar jag smile.gif. Vill gärna få det rätt.
Åsa, mälardalen zon 2
Använder man välbrunnen häst eller koskit och man odlar fleråriga växter så brukar det räcka med att gödsla en gång på våren runt april-maj. Ca 10-15 cm tjockt brukar räcka. De enda växter man kan behöva specialgödsel till är surjordsväxter men annars så funkar häst eller kogödsel till ALLT. +Ko och hästgödsel luktar inget när det är välbrunnet. Risken med ej välbrunnen häst eller koskit är att det kan lukta + att det kan bränna växterna.

(Använder du konstgödning så kan man behöva ge gödning flera gånger för det är lättlösligt och har inte så lång verkan, huvudregeln där är att man inte bör ge näring med kväve (N) i efter midsommar för då kan man få problem med övervintringen.)

Kan även tillägga att när det gäller fleråriga växter så brukar det inte göra något om man något/några år inte skulle hinna gödsla, de brukar växa bra ändå.

Tänker du odla ettåriga växter kan det behövas gödning på våren och så flera givor under sommaren för att blommorna ska vara i god växtkraft hela säsongen och ettåriga växter kan man gödsla även efter midsommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon