|
Kolla in länken angående visumansökan till Skåne! Ps. Sulawesii ... här får du nytta av att ha lärt dig ett nytt skånskt uttryck: KLYDDERÖV! http://www2.sbbs.se/hp/erson/scanian-embassy/visum.htm
mamamaggan
10-06-2005, 13:08
Aj aj aj  hur ska det nu gå när vi ska besöka vår släkting i Trelleborg? Han är inflyttad och räknas väl då inte som en redi skåning och dessutom brukar vi åka bil (kärreägare) ? Synd , Skåne som är så vackert och har så många trevliga invånare  !
andersen
10-06-2005, 13:47
He he måste man ha visum är dom inte en del av EU?
mamamaggan
10-06-2005, 14:00
CITAT (andersen @ 10-06-2005, 14:47) He he måste man ha visum är dom inte en del av EU? Vet man aldrig  de kanske har bildat union med Norge  .
CITAT (mamamaggan @ 10-06-2005, 15:00) Vet man aldrig  de kanske har bildat union med Norge  . Vi klarar oss väl utan Norge for hondan ......
stennie
10-06-2005, 23:46
behöver inge visum...bor här redan!!!
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 15:03) CITAT (mamamaggan @ 10-06-2005, 15:00) Vet man aldrig  de kanske har bildat union med Norge  :P :lol: . Vi klarar oss väl utan Norge for hondan ......  Hörde att ca 10 procent av norrmännen skulle kunna tänka sig en union - vadå klarar oss utan norge - vore väl bra att ha med alla deras oljepengar!!!
CITAT (mamamaggan @ 10-06-2005, 14:08) Aj aj aj  hur ska det nu gå när vi ska besöka vår släkting i Trelleborg? Han är inflyttad och räknas väl då inte som en redi skåning och dessutom brukar vi åka bil (kärreägare) ? Synd , Skåne som är så vackert och har så många trevliga invånare  ! någon stans i mina gömmor finns en svensk-skånsk ordbok - den är gul-röd - trots mina skånska rötter så finns det måna ord där som är okända !
jahaja då blir man illegal då man åker dit om man inte fyller i fniss jag som ränner dit stupikvarten
Som infödd skåning (och stolt över det  ) så var det faktiskt ett ord jag inte begrep... "Lynn". Någon som vet? Ciczi
Pia mitt i Skåne
11-06-2005, 13:23
CITAT (ciczi @ 11-06-2005, 13:34) Som infödd skåning (och stolt över det  ) så var det faktiskt ett ord jag inte begrep... "Lynn". Någon som vet? Ciczi Som född svensk och med Guds hjälp skåning kan jag berätta att skall ni komma in i Skåne så måste vi ju ha reda på om det är något lönt, alltså ombedes intresserade av visumet att ange lynn=lön Och vi behöver inte den norska oljan, vi har ju också olja: rapsen så klart.
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 11-06-2005, 14:23) Som född svensk och med Guds hjälp skåning kan jag berätta att skall ni komma in i Skåne så måste vi ju ha reda på om det är något lönt, alltså ombedes intresserade av visumet att ange lynn=lön Och vi behöver inte den norska oljan, vi har ju också olja: rapsen så klart. Bra, Pia!
CITAT (Reserv @ 11-06-2005, 20:44) Du behöver lära dig lite mer skånska, Reserv. Ps. Vi har byggt en träställning som ramar in jordgubbslandet idag. Bärnät är spänt över så nu kommer inte fåglarna åt jordgubbarna. Så nu blir det desto fler till dig och mig!
andersen
11-06-2005, 20:07
Hmm ett skånsk lexikon kan vara bra att ha på inresan. lexikon
Fast återigen som infödd skåning (och fortfarande stolt över det  ). Det är ju vissa ord som definitivt inte betyder som det tolkat det i den listan. Ex: Möga sig - Sitta på muggen Att möga sig är samma sak som att släppa väder. dvs. fjärta. Så är det i alla fall söder om landsvägen. Det kan ju vara så att det betyder att sitta på muggen i andra delar av Skåneland men jag får intrycket att den listan är gjord av en som inte är skåning. Ciczi
CITAT (ciczi @ 12-06-2005, 11:55) Fast återigen som infödd skåning (och fortfarande stolt över det  ). Det är ju vissa ord som definitivt inte betyder som det tolkat det i den listan. Ex: Möga sig - Sitta på muggen Att möga sig är samma sak som att släppa väder. dvs. fjärta. Så är det i alla fall söder om landsvägen. Det kan ju vara så att det betyder att sitta på muggen i andra delar av Skåneland men jag får intrycket att den listan är gjord av en som inte är skåning. Ciczi Aha, det är därifrån uttrycket möka kommer ifrån då, det betyder fjärta, fisa,. lägga en brakskit
Pia mitt i Skåne
12-06-2005, 15:54
CITAT (ciczi @ 12-06-2005, 11:55) Fast återigen som infödd skåning (och fortfarande stolt över det  ). Det är ju vissa ord som definitivt inte betyder som det tolkat det i den listan. Ex: Möga sig - Sitta på muggen Att möga sig är samma sak som att släppa väder. dvs. fjärta. Så är det i alla fall söder om landsvägen. Det kan ju vara så att det betyder att sitta på muggen i andra delar av Skåneland men jag får intrycket att den listan är gjord av en som inte är skåning. Ciczi Ja, här i nordvästra Skåne kan man i allafall stå och möga sig, så det gör man med all säkerhet inte sittande på dass. Sen kan man ju möga ner sig också, då gör man alltså inte på sig utan man smutsar rätt och slätt ner sig, t.ex. när man rensar ogräs...
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 12-06-2005, 16:54) Ja, här i nordvästra Skåne kan man i allafall stå och möga sig, så det gör man med all säkerhet inte sittande på dass. Sen kan man ju möga ner sig också, då gör man alltså inte på sig utan man smutsar rätt och slätt ner sig, t.ex. när man rensar ogräs... Visst är skånskan ett underbart språk Ciczi
Blomstertanten
13-06-2005, 13:07
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 14:04) Kolla in länken angående visumansökan till Skåne! Ps. Sulawesii ... här får du nytta av att ha lärt dig ett nytt skånskt uttryck: KLYDDERÖV! :lol: http://www2.sbbs.se/hp/erson/scanian-embassy/visum.htm  Visum ????????? Då hade jag nog tur att ingen kollade det ! Har tillbringat senaste veckan i Skåne och jag blev "insläppt" när jag kom och "utsläppt" när jag åkte därifrån !
Lassila
14-06-2005, 10:12
CITAT (Lassila @ 14-06-2005, 11:12) Fy på sig Herr Norrlänning!
Lassila
14-06-2005, 10:19
jag visst är jag hemsk!
farbror B
14-06-2005, 10:23
Lars leijonborg har lagt sej i debatten och kräver att alla nyskåningar ska klara av ett särskilt språkprov för att få bli medborgare..
CITAT (farbror B @ 14-06-2005, 11:23) Lars leijonborg har lagt sej i debatten och kräver att alla nyskåningar ska klara av ett särskilt språkprov för att få bli medborgare..
Det har jag däremot ingenting emot!  Man får ta seden dit man kommer. Och, ja, i Skåne kallar vi faktiskt grishals för GRISHALS även om turister från utsocknes vill tvinga oss att skriva fläskkarré på förpackningen för att deras barn inte vill äta grishals. Undrar om de letar efter potatischips på åkrarna också och tror att fiskpinnar simmar runt i havet....  För du menar väl givetvis, farbror B, att de som kommer till Skåne måste lära sig skånska!?
farbror B
14-06-2005, 10:38
CITAT (Rossi @ 14-06-2005, 11:28) CITAT (farbror B @ 14-06-2005, 11:23) Lars leijonborg har lagt sej i debatten och kräver att alla nyskåningar ska klara av ett särskilt språkprov för att få bli medborgare..
Det har jag däremot ingenting emot!  Man får ta seden dit man kommer. Och, ja, i Skåne kallar vi faktiskt grishals för GRISHALS även om turister från utsocknes vill tvinga oss att skriva fläskkarré på förpackningen för att deras barn inte vill äta grishals. Undrar om de letar efter potatischips på åkrarna också och tror att fiskpinnar simmar runt i havet....  För du menar väl givetvis, farbror B, att de som kommer till Skåne måste lära sig skånska!? Klart jag menar det? Påpekas bör dock att det gäller åt andra hållet också
CITAT (farbror B @ 14-06-2005, 11:38) Påpekas bör dock att det gäller åt andra hållet också  Finns inget behov - en redig skåning lämnar inte sitt underbara landskap alltför länge!
farbror B
14-06-2005, 10:49
Näe det förstås...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|