Rossi
Kolla in länken angående visumansökan till Skåne!

Ps. Sulawesii ... här får du nytta av att ha lärt dig ett nytt skånskt uttryck: KLYDDERÖV! laugh.gif

http://www2.sbbs.se/hp/erson/scanian-embassy/visum.htm
mamamaggan
Aj aj aj laugh.gif laugh.gif laugh.gif hur ska det nu gå när vi ska besöka vår släkting i Trelleborg?

Han är inflyttad och räknas väl då inte som en redi skåning och dessutom brukar vi åka bil (kärreägare) ?

Synd , Skåne som är så vackert och har så många trevliga invånare unsure.gif rolleyes.gif smile.gif !
andersen
He he måste man ha visum är dom inte en del av EU?
mamamaggan
CITAT (andersen @ 10-06-2005, 14:47)
He he måste man ha visum är dom inte en del av EU?

Vet man aldrig unsure.gif de kanske har bildat union med Norge rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif .
Rossi
CITAT (mamamaggan @ 10-06-2005, 15:00)
Vet man aldrig unsure.gif de kanske har bildat union med Norge rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif .

Vi klarar oss väl utan Norge for hondan ...... laugh.gif
stennie
behöver inge visum...bor här redan!!! tongue.gif
gunvor
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 15:03)
CITAT (mamamaggan @ 10-06-2005, 15:00)
Vet man aldrig unsure.gif de kanske har bildat union med Norge rolleyes.gif  :P  :lol: .

Vi klarar oss väl utan Norge for hondan ...... laugh.gif

Hörde att ca 10 procent av norrmännen skulle kunna tänka sig en union - vadå klarar oss utan norge - vore väl bra att ha med alla deras oljepengar!!!
gunvor
CITAT (mamamaggan @ 10-06-2005, 14:08)
Aj aj aj laugh.gif laugh.gif laugh.gif hur ska det nu gå när vi ska besöka vår släkting i Trelleborg?

Han är inflyttad och räknas väl då inte som en redi skåning och dessutom brukar vi åka bil (kärreägare) ?

Synd , Skåne som är så vackert och har så många trevliga invånare unsure.gif rolleyes.gif smile.gif !

någon stans i mina gömmor finns en svensk-skånsk ordbok - den är gul-röd - trots mina skånska rötter så finns det måna ord där som är okända !
yla
jahaja då blir man illegal då man åker dit om man inte fyller i fniss
jag som ränner dit stupikvarten
Ciczi
Som infödd skåning (och stolt över det wub.gif ) så var det faktiskt ett ord jag inte begrep... "Lynn".

Någon som vet?

Ciczi
Pia mitt i Skåne
CITAT (ciczi @ 11-06-2005, 13:34)
Som infödd skåning (och stolt över det wub.gif ) så var det faktiskt ett ord jag inte begrep... "Lynn".

Någon som vet?

Ciczi

Som född svensk och med Guds hjälp skåning kan jag berätta att skall ni komma in i Skåne så måste vi ju ha reda på om det är något lönt, alltså ombedes intresserade av visumet att ange lynn=lön rolleyes.gif

Och vi behöver inte den norska oljan, vi har ju också olja: rapsen så klart.
Ciczi
Jahaja... lön.... är det så det stavas... Det vet jag inte riktigt hur det är att få... Jag har bara fattigmanshjälp! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif

Ciczi
Rossi
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 11-06-2005, 14:23)
Som född svensk och med Guds hjälp skåning kan jag berätta att skall ni komma in i Skåne så måste vi ju ha reda på om det är något lönt, alltså ombedes intresserade av visumet att ange lynn=lön rolleyes.gif

Och vi behöver inte den norska oljan, vi har ju också olja: rapsen så klart.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Bra, Pia!
Reserv
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif Och jag som trodde lynn var lynne tongue.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 11-06-2005, 20:44)
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif Och jag som trodde lynn var lynne tongue.gif

Du behöver lära dig lite mer skånska, Reserv.

Ps. Vi har byggt en träställning som ramar in jordgubbslandet idag. Bärnät är spänt över så nu kommer inte fåglarna åt jordgubbarna. Så nu blir det desto fler till dig och mig! laugh.gif
andersen
Hmm ett skånsk lexikon kan vara bra att ha på inresan.

lexikon
Ciczi
Fast återigen som infödd skåning (och fortfarande stolt över det wub.gif). Det är ju vissa ord som definitivt inte betyder som det tolkat det i den listan.
Ex: Möga sig - Sitta på muggen
Att möga sig är samma sak som att släppa väder. dvs. fjärta. Så är det i alla fall söder om landsvägen. Det kan ju vara så att det betyder att sitta på muggen i andra delar av Skåneland men jag får intrycket att den listan är gjord av en som inte är skåning.

Ciczi
Reserv
CITAT (ciczi @ 12-06-2005, 11:55)
Fast återigen som infödd skåning (och fortfarande stolt över det wub.gif). Det är ju vissa ord som definitivt inte betyder som det tolkat det i den listan.
Att möga sig är samma sak som att släppa väder. dvs. fjärta. Så är det i alla fall söder om landsvägen. Det kan ju vara så att det betyder att sitta på muggen i andra delar av Skåneland men jag får intrycket att den listan är gjord av en som inte är skåning.

Ciczi

Aha, det är därifrån uttrycket möka kommer ifrån då, det betyder fjärta, fisa,. lägga en brakskit rolleyes.gif
Pia mitt i Skåne
CITAT (ciczi @ 12-06-2005, 11:55)

Ciczi

Ja, här i nordvästra Skåne kan man i allafall stå och möga sig, så det gör man med all säkerhet inte sittande på dass.
Sen kan man ju möga ner sig också, då gör man alltså inte på sig utan man smutsar rätt och slätt ner sig, t.ex. när man rensar ogräs...
Ciczi
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 12-06-2005, 16:54)
Ja, här i nordvästra Skåne kan man i allafall stå och möga sig, så det gör man med all säkerhet inte sittande på dass.
Sen kan man ju möga ner sig också, då gör man alltså inte på sig utan man smutsar rätt och slätt ner sig, t.ex. när man rensar ogräs...

Visst är skånskan ett underbart språk wub.gif

Ciczi
Blomstertanten
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 14:04)
Kolla in länken angående visumansökan till Skåne!

Ps. Sulawesii ... här får du nytta av att ha lärt dig ett nytt skånskt uttryck: KLYDDERÖV!  :lol:

http://www2.sbbs.se/hp/erson/scanian-embassy/visum.htm

ohmy.gif Visum ?????????

Då hade jag nog tur att ingen kollade det ! sleep.gif
Har tillbringat senaste veckan i Skåne och jag blev "insläppt" när jag kom och "utsläppt" när jag åkte därifrån ! biggrin.gif
Ciczi
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ciczi
Lassila
http://www.gravbortskane.tk/

Ja sen finns det ju dom som inte alls är så förtjusta i skåne......

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Rossi
CITAT (Lassila @ 14-06-2005, 11:12)
http://www.gravbortskane.tk/

Ja sen finns det ju dom som inte alls är så förtjusta i skåne......

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Fy på sig Herr Norrlänning!

laugh.gif biggrin.gif
Lassila
jag visst är jag hemsk! tongue.gif
farbror B

Lars leijonborg har lagt sej i debatten och kräver att alla nyskåningar ska klara av ett särskilt språkprov för att få bli medborgare..
Rossi
CITAT (farbror B @ 14-06-2005, 11:23)

Lars leijonborg har lagt sej i debatten och kräver att alla nyskåningar ska klara av ett särskilt språkprov för att få bli medborgare..

Det har jag däremot ingenting emot! laugh.gif laugh.gif laugh.gif Man får ta seden dit man kommer.

Och, ja, i Skåne kallar vi faktiskt grishals för GRISHALS även om turister från utsocknes vill tvinga oss att skriva fläskkarré på förpackningen för att deras barn inte vill äta grishals. Undrar om de letar efter potatischips på åkrarna också och tror att fiskpinnar simmar runt i havet.... laugh.gif

För du menar väl givetvis, farbror B, att de som kommer till Skåne måste lära sig skånska!?
Rossi
CITAT (Lassila @ 14-06-2005, 11:19)
jag visst är jag hemsk! tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Härligt med humor!
farbror B
CITAT (Rossi @ 14-06-2005, 11:28)
CITAT (farbror B @ 14-06-2005, 11:23)

Det har jag däremot ingenting emot! laugh.gif laugh.gif laugh.gif Man får ta seden dit man kommer.

Och, ja, i Skåne kallar vi faktiskt grishals för GRISHALS även om turister från utsocknes vill tvinga oss att skriva fläskkarré på förpackningen för att deras barn inte vill äta grishals. Undrar om de letar efter potatischips på åkrarna också och tror att fiskpinnar simmar runt i havet.... laugh.gif

För du menar väl givetvis, farbror B, att de som kommer till Skåne måste lära sig skånska!?

Klart jag menar det?
Påpekas bör dock att det gäller åt andra hållet också laugh.gif
Rossi
CITAT (farbror B @ 14-06-2005, 11:38)
Påpekas bör dock att det gäller åt andra hållet också laugh.gif

Finns inget behov - en redig skåning lämnar inte sitt underbara landskap alltför länge! rolleyes.gif smile.gif
farbror B
Näe det förstås...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon