Full version: AloeVera
Göteborgstjej
Min aloe vera har börjat bli bruna i topparna och känns mjuk och skum. Vad ska jag göra? Den står i ett västfönster som nu i vårsolen får sol hela dagarna. Det kan väl inte vara för mycket, det är ju en växt som ska tåla mycket sol. Har det med vattning att göra? wacko.gif

Tycker det är svårt att ta hand om krukväxterna när skiftningarna i årstiderna kommer, det tar alltid några månader för växterna att anpassa sig till förändringarna varje höst och vår.. sad.gif
Ingrid på Västkusten
Du tror inte den stackaren hr råkat ut för det som vi alla råkar ut för så här års om vi ställer oss i solen?
D v s solesveda och solsting och chock?

Självklart tål den en massa sol och värme men först måste den vänja sig. Personligen tycker jag att A barbadensis inte tål sol så bra som de andra aloerna.

Kolla också på rötterna - prova att slå den ur krukan och se att den itne har fått för mt vatten under vintern och har ruttna/dåliga rötter - då är den ännu mera solkänslig,

Lycka till!

Hälsar Ingrid
Göteborgstjej
Tack för ditt svar ingrid, men FÖR mycket vatten har den knappast fått eftersom jag knappt vattnat den eller mina pengaväxter o vinter.. Men du har nog rätt, kanske inte ska låta den stå i solen hela dagarna, lite svårt att sköta det där bara när man är på jobbet. Kan den bli sån om man inte vattnar den?
Ingrid på Västkusten
Ja faktiskt :-))
men kolla rötterna också.
Kanske har de torkat bort i så fall?

Just nu i skiftet Mars/April när solen komemr tebaks så starkt upplever jag somd en 'värsta' perioden på året för mina krukväxter. Snart över - en två tre evckor så har de vant sig.

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon