Psykofarmaka
wacko.gif
Undrar om jag har drömt nu igen eller kan det har varit så att jag såg ett tv-program där en man sa att han petade ner fröna i krukor eller i jorden på hösten, lade sen över en duk (tror jag) över och sedan fick väder och vind fixa hans frösådd ???

Vad tror ni, går det att göra så?
Vad sår man på det viset ?
Pixi
så gör jag också när jag sår perenner
Sulawesii
Så har jag gjort nu i vinter. Slängde ut ett såbrätte med perennfrö i November. Sen dess har den stått ute. Funkade jättebra, och så slipper man ju ha mer trängsel än man behöver inne.
Psykofarmaka
Menar ni verkligen att man kan göra så wub.gif

Alltså bara rakt ut på gräsmattan med sålådan...har ni någon slags duk över eller?
Fryser inte hela sålådan ?
Fungerar detta på alla perenner?
Ska man inte pyssla om "de små" alls utan överlåta allt till naturen ?
kerstin z5-6
Visst kan man göra så -alla perenner behöver dock inte alls kylas.....
nackdelen med att så ute i kallbänk är att man inte kan ta in och driva dem , om -och när man så önskar och har plats till ...
Ett annat problem för kall zon är att de inte gror före maj o då kan vara ganska små även i augusti när ev första frost kommer..
Så o ställer ut gör jag , men i sålådor , som placeras med frostduk eller plastpåsar runt - i plastbackar -nov-februari .. sen tar jag in, eftersom o låter dem gro inne smile.gif under ljus-för att kunna plantera kraftiga plantor redan i slutet maj - biggrin.gif
pialotta
lånar tråd;
Frostduk, vad är det?
kerstin z5-6
Fiberväv .. vit tunn pappersaktig duk - finns överallt , andvänds eg vid grönsaksodling smile.gif
pialotta
aha, den där universalduken som jag måste skaffa , det blir alltmer tydligt!
pejori
kerstin, när man tar in dom i feb. ska dom stå varmt och ljust, eller svalt och ljust? huh.gif huh.gif
jag tänkte använda ett uttjänt akvarium som växthus wub.gif wub.gif
kerstin z5-6
varmt för att gro -gärna svalare sen .. o alltid så ljust det går o lysrör 10-15 cm över smile.gif
pejori
tack kerstin smile.gif smile.gif
lysrör har jag också, så det ska nog bli bra smile.gif smile.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon