Elizabeth
31-03-2003, 13:31
Funderar på att plantera kanna i en stor (ca 50-60 cm i diameter) kruka på balkongen. Hur många knölar behövs det så att det ser bra ut?
Vad ska jag ha för växter runt omkring i krukan?
Gör det något att det är ibland lite blåsigt på balkongen?
Tacksam för tips betr. en art som är särskilt fin.
Åsa, mälardalen zon 2
02-04-2003, 09:27
Jag skulle nog försöka få plats med 3st kannaknölar i krukan. Udda antal brukar alltid bli snyggast i kruka. Runt växterna skulle jag plantera någon marktäckare som hänger över kanten ex. Murgröna.
Till kruka skulle jag nog välja någon av de kannasorter som är lite lägre, de sorter som blir 50-60cm brukar bli bra i kruka. Ex. på låga sorter Lucifer(röd+gul kant), Chinese Coral(laxfärgad), Primrose yellow (gul + röda prickar).
Lite blåst brukar kannor klara av.
Elizabeth
02-04-2003, 10:15
Tack Åsa!
Det verkar att jag tänkte rätt när jag handlade (hann göra det under tiden). Det blev 2 st. Lucifer + en gul. Alla är av den något lägre sorten.
Nu ska jag fundera på vad jag ska ha runt omkring. Är lite osäker om murgröna då kanna är väl mycket närings- och vattenkrävande och det är väl inte murgröna.
Varför inte sätta vanlig, enkel hängpetunia runtom? Det finns både småblommiga (Million Bells) och de med normalstora blommor att välja på. Personligen älskar jag den småblommiga 'Million Bells'', eftersom det alltid finns gott om blommor på den, blomningsperioden varar tills frosten kommer och färgerna går i gult, gul-orange, lila och rosa.
Dessutom blir de bara ännu finare ju mer skötsel de får! :D
Hej!
Hur gick det med odlingarna?
Har själv pillat ner ett par knölar
Tar det låååång tid innan det syns något?
Undrande
Charlåtta, Stockholm
Elizabeth
28-04-2003, 08:22
Ja, tack det har gått bra. Efter exakt 24 dagar visade sig den första av de tre planterade kannorna upp. (har haft de inomhus i ett rum med avstängd värme, ca 16 grader). Hoppas att de övriga kommer också upp snart...
Elizabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.