Sdde en hel del frn ute i slutet av maj, men det r frst p senare dagar vissa av dem brjat komma upp ur jorden. Kanske sdde jag lite fr djupt.
Trodde att sommarmalvan inte alls skulle gro, men en av cirka 12 stycken stack upp ur jorden igr... behver de speciellt mycket vrme fr att gro eller nt?
Av solrosorna har nstan alla kommit upp, rosenskra och tagetes likas... blklint har knappt hlften kommit upp, men p senare tid har nstan en per dag kommit upp.
Borde man lta frna gro inne i vrmen nsta r eller?
Vad tror ni? Kommer mina frn upp s smningom, och hinner de blomma tills i mitten av juli eller borde de vara strre fr det?
kerstin z5-6
10-06-2005, 18:15
Det har varit en kall vr -de kommer att blomma men senare n vanligt om inte vrmen stter ordentlig fart snart
Jag sr alla ettringar inomhus i april o brjan av maj, tycker man vinner p det, de kommer ju en mnad tidigare, i alla fall hr i zon 4. t ex r ju rosenskra och ringblomor stora nu trots att de vxt dligt sedan de kom ut p grund av det kyliga vdret, kryddkrassen blommar snart och malvan r 1 dm hg.
Lena zon 4
Tycker sjlv det r speciellt svrt att s rosenskra inomhus... Visst gror de, men de r s lnga och gngliga och oftast lyckas jag aldrig f mer n ett bladpar. Ofta faller de ihop eller gr av. Oftare n andra sommarblommor jag stt inomhus i alla fall.
Fortfarande bara en sommarmalva som grott utomhus... jag undrar om de r speciellt krvande av ngot.