Full version: Almblomning
Dzad
När sker det i zon 5?
Eller är det för kallt här för det?

Min egen lilla alm är väl för liten för att blomma, men en stor en som finns i området, cirka 50-60 cm i diameter måste ju verkligen blomma väl?
Var och besökte den i början av juni, slutet av maj, men då såg jag ingen bloming eller frukter.
Cilla
Ja den borde nog redan ha blommat, för där alm växer blommar den före bladsprickning i april-maj. Har bladen sprungit ut hos dig har den nog redan blommat.

Jag är mycket glad i de träd som blommar så här litet och spretigt, för det är ju bara till synes kaos i blommorna. I spretet råder absolut och sofistikerad ordning som gör att almens blommor pollineras och kan ge enorma mängder av frö.

I juni brukar frukterna med fröna mogna och de är mycket goda att äta, ha i sallader mm. Inte farligt att äta mängder av.

Almblom och ätbara almfrukter/frö som också kallas "manna" ('manna från himlen')

Det här är en annan mycket vackert blommande alm som växer i Lund enligt fotografen. Oklart vilken Ulmus (alm) det är - någon annan kanske vet?
http://www.treklens.com/gallery/Europe/Swe...en/photo667.htm
Dzad
Jissses. Det var fina rosa blommor på almen i lund.
Wych elm... skogsalm blir väl det på svenska, men en vanlig sån kan det väl ändå inte vara.

Jahaja. Inte såg jag nåt sånt inte. Frukter borde den alltså ha nu... Kanske almar bara blommar vissa år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon