BLÅKORN
10-06-2005, 19:18
Nu i kväll var det dags att se äver trädens stöd.
Jag bor på en blåsig platts så jag vill ha ett lågt stöd ett tag till.
Vissa träd har stått ett år och andra två år.
Det gick bra tills jag kom till Katsuran, oj vad hängig den är.
Den hänger som ett stort C.
Det ser lite dramatiskt ut så jag fick ge den ett stöd halvlågt.
Kan jag lätta lite på trädets vikt, beskära, för att det skall ha en chans att räta upp sig?
Det satte fart att växa i fjol men fick inte någon gymnastik i vinden då det var allt för väl surrat, hur skulle ni göra?
Sänka stödet succesivt? det hänger mycket även vid hög surrning.
Beskära, lätta på vikten, bladmassan.
Den är ca 2,7 hög nu.
Menar du att trädet böjt sig som ett upp-och-nedvänt U, att alla grenar hänger eller att en del av toppskottet gjort det? Kan du sätta in bild? Hur länge har det stått med stöd?
Snö kan tynga ned träd så här också, och i många fall kan man spjälka unga träd lite grand, men man får i viss mån vänja sig vid att det varit snötyngt.
Har man haft stöd för länge så att trädet skjutit svagt och rätt upp är det bästa ofta att gradvis ta bort stödet, som du också föreslår. Eller se trädet som en hängvariant och bara se till att fläk- och knäckriskerna blir så små som möjligt.
Någon annan får svara på om katsuran kan bilda ny topp från en böjd gren. Om den kan det är det bara att se till att trädet inte knäcks i stammen och låta det vaja sig starkt.
BLÅKORN
11-06-2005, 10:41
Här är KatsuranSer inte bra ut........
Inga större problem. Fäst lite högre med slackt och brett band så att trädet reser sig men kan röra sig i spännanordningen. Vira lakan runt stammen där bandet går emot när trädet vajar. Sänk bandet på eftersommaren och fortsätt så till dess det byggt upp styrka.
bra exempel på vad som sker när träd har stöd för länge. De växer som om de skulle ha stöd hela livet.
BLÅKORN
11-06-2005, 19:47
Ja det var nog så jag hadde tänkt.
Men jag får tacka för trädstödet, och inte minst för det andliga och moraliska stödet..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.