Full version: rangliga plantor
MrsBean
Hej alla!
Jag har en himla massa frösådda perenner som har blivit långa och rangliga. Vad gör jag för fel!? huh.gif

Många av olika perenner ser likadana ut? Ska det va så???
Eller är det jag som lyckats att blanda ihopa alla!!

Ge mig ,nybörjaren, några goda råd tack!! rolleyes.gif

MVH Mrs Bean
kerstin z5-6
Hur odlar du dem .. rangliga plantor betyder för lite ljus !
MrsBean
Hej Kerstin!
Jag har haft dem i ett stort fönster i västlig riktning. och ganska varmt.
Nu står dem i ett mindre växt hus som min man satte upp till mig på födelsedagen.
Nu kanske de sätter fart! biggrin.gif

Är det risk att jag "bränner" dem nu istället kanske?? huh.gif
Kram MrsBean
kerstin z5-6
Vi tycker att ett Västerfönster är "ljust " men det är oftast nada " i växtvärden .. är det ettåringar ? i så fall kan du nästa år låta dem gro i växthuset i stället -det ger bättre resultat -de styvnar nog till nu -frostduk på de första dygnen förhindrar brännskador
jag sådde stor tobak i mitten maj - såhär ser de ut -eller såg för en v sen -de är ännu större nu

lycka till
K
MrsBean
Hej
Oj vad jag har mycket kvar att lära......märker man när man läser alla kloka ord o förslag på detta forum.
Det är perenna växter jag har och hade väl hoppats på att de var stora nog att planteras ut till hösten. Bor i Zon 1.

Kollade upp din profil lite ocskå Kerstin. Vi delar visst inte bara växt-intresset utan även individer inom autismspektrum störningar.....Har själv arbetat inom området i åtta års tid biggrin.gif
MrsBean
kerstin z5-6
Okeeey -men då tycker jag att du till nästa år

1-sår i feb mars o ställer ut dina sådder i ditt växthus -de gror när det blir varmt,- luftig plastpåse på gör att de inte torkar så fort , men du måste kolla av dem förstås , ev behöver du en värmefläkt den första tiden , men i skåne lär det vara kort tid -perenner tål 0 gradigt ..
Alternativt :

Skaffa dej ett vanligt dubbellysrör -hållare kan man köpa på vilken el affär som helst -vanliga lysrör går -fint -luras inte att köpa speciella växtlysrör -de är bara dyra -inget annat
Rören ska heta TLD 850 -eller 900 serien -men som sagt vilket som duger
jag talar alltså om sådana lysrör man har i taket i köket .. eller hade innan annat blev modernt smile.gif
Du ka hitta en hel del råd i mitt album frösådder -här:)
vet inte vad som kommer opp ??

Här är en länk till en lista som jag o två till sköter om -Här finns massor med bilder på hur plantorna ser ut som smågroddar
Välkommen i såträsket

Intressant att vi är i samma branch -det är ett outtömligt ämne ... tongue.gif tongue.gif

sålistan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon