Kana
Jag har en liten hoya som jag köpte i höstas och som då var virad på en rund båge och den räckte hela vägen runt. Nu har den stuckit iväg med en ranka som går rakt ut från mitten av bågen, grenat sig helt enkelt. Vad göra med denna? Har ni några tips på hur man kan vira upp den? Och hur ska jag göra för att få den att blomma?

K.
Caroline
Hej!
Vad är det för Hoya du har? Jag ser en carnosa 'Compacta' framför mig när jag hör din beskrivning, min gjorde nämligen precis likadant. Den satt på en stor rund båge när jag köpte den, och efter ngt halvår hade den skjutit ut nya grenar. Eftersom den är lite lurig att linda flera varv utanpå varandra så bytte jag helt enkelt stöd på den! Jag tillverkade en egen spaljé som jag sedan lindade upp rankorna kring. Nu finns där gott om plats att linda in nya rankor. (Men tyvärr verkar den inte må så bra längre.. bladen blir skrynkliga och jag vet inte riktigt vad som har hänt med den sad.gif )
Hade jag bara haft koll på hur man får in en bild här så hade jag lagt in en, men du kan se den i Galleriet på min Hoyawebbplats (se min www-länk nedan). Eller titta i mitt album, jag har lagt in den där oxå kom jag på! smile.gif

Men om det nu mot förmodan är ngn annan Hoya du har rolleyes.gif så brukar det ju gå bra att bara linda varv efter varv på bågen... tills man tycker att det inte får plats mer! Då får man klippa sticklingar eller byta stöd! tongue.gif
Kana
Tack för svaret, jag är inte så hoya-kunnig men nog är min bra lik den i ditt album. Vilka fina bilder! Man kanske ska försöka linda upp det lilla livet från bågen då, hu, det känns lite otäckt, den har ju klängt sig fast på den där bågen... men så här kan den inte se ut. Ett stöd av blompinnar ska man väl kunna bygga, har gjort något liknande åt en gullranka...
Smulan
Jag har en hoya, vet inte namnet på den, den har förmodligen också varit upplindad på en båge från början. Nu har det kommit en "gren" som delat sig efter en halv meter och det blev 2st grenar på ungefär 1-1,5m.
Bara små knoppar på 1 dm avstånd och inga blad.
Vad göra??

// Smulan
Caroline
Hej!

Kana: Om det är en carnosa Compacta du har så behöver du nog inte vara så rädd för att linda upp den. När du väl tar loss den så märker du att den är faktiskt ganska så "lealös" och tål att "vridas" lite på (många odlar denna i ampel). Jag hade inga problem när jag bytte stöd på min!

Smulan: De "knoppar" du talar om är förmodligen bladfästen skulle jag tro. Hoyorna gör gärna så, de skjuter iväg en lång ranka och sen kommer bladen lågt efter. Så gör iaf många av mina arter. Så låt den vara bara, så kommer det nog allt blad här under våren nu när den börjar få lite mera ljus!
Elizabeth
Har haft hoya i snart tre år men den har inte blommat än. Vad gör jag för fel? Jag hörde att den gillar ha trångt i kruka, annars blommar den inte. Stämmer det?
Elizabeth
Min sort heter Hoya carnosa.
Mvh
Elizabeth
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det stämmer att Hoyor gärna vill stå trångt i krukan.

Hoya är en växt som blommar när man inte pysslar om dem så mycket.

Min vanliga hoya(Hoya carnosa) blir sällan omplanterad + den får inte speciellt mycket vatten och näring och den blommar rejält mycket. Den står mycket ljust, placerad i ett stort fönster (tror det är västerfönster).
Kana
Nu är hoyan loss från metall bågen och klättrar fritt istället, det ser mycket trevligare ut dessutom! Och om hoyor blommar när de ignoreras så skall de väl inte dröja så länge här i huset wink.gif Här gäller survival of the fittest, överlever man behandlingen får man vara kvar annars åker man ut! Om man är krukväxt vill säga tongue.gif
Kana
Oooh, och minsann om jag inte upptäckte en liten klase med knoppar i morse! wub.gif Den gillade tydligen att flytta från östläge till sydläge! Och att jag var och ryckte i den hade den tydligen inte heller något emot! Kanske tyckte den om att slippa bågen...

K.
Ina
Grattis!
Här knoppas det också ibland hoyorna - efter en hemsk vinter med ull-löss och kyla har mina kvarvarande Hoyor repat sig... Visst är det härliga växter!! laugh.gif
Caroline
CITAT (Kana @ 16-04-2003, 11:48)
Oooh, och minsann om jag inte upptäckte en liten klase med knoppar i morse!  

Hej!
Vad kul att du fått knoppar i den! Jag har också massa knopp i min carnosa Compacta upptäckte jag häromdagen! För övrigt ser den rätt så skrumpen ut. Jag vet inte riktigt vad som har hänt, men alla bladen har förlorat sin "spänst" och blir bara skrynkligare och skrynkligare. Jag har tänkt att kolla rötterna på den, men nu vill jag inte ner och gräva i krukan när det är massa knopp på gång... Så jag får vänta lite!
Annki
Hej Caroline! Vilken samling du har!! Hoya kerrii föll jag för direkt! Den har jag aldrig sett förut. Har den blommat? Hur såg blommorna ut? Vet du var man kan få tag i den? / Mvh Annki som bara har en carnosa - dock med knoppar! wub.gif
Caroline
CITAT (Annki @ 20-04-2003, 12:05)
Hoya kerrii föll jag för direkt! Den har jag aldrig sett förut. Har den blommat? Hur såg blommorna ut? Vet du var man kan få tag i den? / Mvh Annki

Hej Annki!
Visst är H. kerrii härlig! Jag tycker den är så fin med sina kraftiga hjärtformade blad. wub.gif Tyvärr har mitt exemplar inte blommat än. Men det finns bilder att hitta på nätet för att se dess blommor, t ex här på: Pierre och Maries webbplats

Tyvärr är min planta för liten för att jag ska kuna klippa i den, men det finns många samlare som har Hoya kerrii, så ett tips är att sätta en annons på odlas köp/byt/sälj så ska du säkert kunna få tag på en stickling! smile.gif

Ha en fortsatt härlig påsk! wub.gif
Annki
Tack för tipset och tack för den härliga hemsidan. Så läcker!!
Ella
Åhhhhh vilka fina blommor hoya kerrii har! Vill ha, vill ha!!!

Från en nybliven hoya samlare som "bara" har h. carnosa compacta, h. diptera, h. multiflora(halvdöd redan wacko.gif ), h. bella, h. lacunosa, h och hoya serpens. Dessutom så har jag sett ut några stycken som jag ska ta sticklingar på wub.gif wub.gif

Nu har jag varit och köpt tre ampelkrukor(heter det så) så att jag ska kunna hänga upp hoyorna men jag får nog köpa ett par ampelkrukor till. tongue.gif tongue.gif för att få plats.

H. bella har redan blommat får se vilken som blir nästa! Kanske tar det tid, spännande är det i alla fall wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon