Sidor: 1, 2
netaave
Kan inte låta bli att äta - jordgubbar
Reserv
Jaa, vem faen sitter inte fast i det? tongue.gif
Rossi
Ooops, hur ska det gå när dina egna (om du har?) börjar mogna? biggrin.gif

Jag var ute i grönsakslandet och tittade och våra bär har börjat att rodna så smått.

Visst är det gott! Just det där att plocka direkt från busken! Mums!
Reserv
Själv sitter jag och försöker hypnotisera planten att börja blomma, det har vart så in i huskans kallt här så det har inte blitt nåt ännu. sad.gif rolleyes.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 10-06-2005, 22:21)
Själv sitter jag och försöker hypnotisera planten att börja blomma, det har vart så in i huskans kallt här så det har inte blitt nåt ännu. sad.gif rolleyes.gif

Du får komma ner och hälsa på i Skåne! smile.gif
Reserv
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 22:22)
CITAT (Reserv @ 10-06-2005, 22:21)
Själv sitter jag och försöker hypnotisera planten att börja blomma, det har vart så in i huskans kallt här så det har inte blitt nåt ännu. sad.gif  :rolleyes:

Du får komma ner och hälsa på i Skåne! smile.gif

Det är ju så jädrans långt dit ner blink.gif Och sen har jag inget ordlexikon på skånska tongue.gif
netaave
Har inga egna men bor nära självplocken! tongue.gif
Än så länge är det de Belgiska som gäller, såååå himla goda, ställde en skål framför tv:n godaste godiset vi haft på länge! laugh.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 10-06-2005, 22:24)
Det är ju så jädrans långt dit ner blink.gif Och sen har jag inget ordlexikon på skånska tongue.gif

Du menar väl inte att du skulle prata med mat i mun? sad.gif Vi kunde sitta där tysta i jordgubbslandet och mumsa! smile.gif

laugh.gif laugh.gif
Reserv
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 22:26)
CITAT (Reserv @ 10-06-2005, 22:24)

Du menar väl inte att du skulle prata med mat i mun? sad.gif Vi kunde sitta där tysta i jordgubbslandet och mumsa! smile.gif

laugh.gif laugh.gif

Du är inte mycket för att umgås va´? unsure.gif rolleyes.gif tongue.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 10-06-2005, 22:27)
Du är inte mycket för att umgås va´? unsure.gif rolleyes.gif tongue.gif

Klart jag är! Jisses, Reserv, här får du en inbjudan att komma och mumsa med mig i jordgubbslandet och så tycker du inte att jag är mycket för att umgås?! laugh.gif

Ja, ja, försöka duger. Vad är det de säger: You can't blame a girl for trying. laugh.gif
netaave
Kan ni låta bli att tjafsa om så här allvarliga saker tongue.gif
Missbruk är inte att leka med. ohmy.gif
Rossi
CITAT (netaave @ 10-06-2005, 22:31)
Kan ni låta bli att tjafsa om så här allvarliga saker tongue.gif
Missbruk är inte att leka med. ohmy.gif

Men du, du vet väl att bästa sättet att undvika en frestelse det är att falla för den! smile.gif
zaaritha
Här i Hjotrakten blir det inga gubbar ens till midsommar!
Och--de som säljs på ICA Maxi, ger jag INTE 49kr för............
netaave
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 22:32)
CITAT (netaave @ 10-06-2005, 22:31)
Kan ni låta bli att tjafsa om så här allvarliga saker  :P
Missbruk är inte att leka med.  :o

Men du, du vet väl att bästa sättet att undvika en frestelse det är att falla för den! smile.gif

Aha!!! biggrin.gif
Reserv
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 22:29)
CITAT (Reserv @ 10-06-2005, 22:27)
Du är inte mycket för att umgås va´? unsure.gif  :rolleyes:  :P

Klart jag är! Jisses, Reserv, här får du en inbjudan att komma och mumsa med mig i jordgubbslandet och så tycker du inte att jag är mycket för att umgås?! laugh.gif

Ja, ja, försöka duger. Vad är det de säger: You can't blame a girl for trying. laugh.gif

Njä, jag tänkte mest på att du verkar vara den blyga tysta typen rolleyes.gif Om du ville sitta alldeles tyst i jordgubbslandet med mig. wub.gif Tack för inbjudan, hade det vart närmare så.....man vet inte tongue.gif
netaave
CITAT (zaaritha @ 10-06-2005, 22:32)
Här i Hjotrakten blir det inga gubbar ens till midsommar!
Och--de som säljs på ICA Maxi, ger jag INTE 49kr för............

Här köper jag två tråg, alltså ca 1 kg för 45 kr, värt varenda krona och lika billigt som smågodis.
Säljs utanför Maxi!
Reserv
Jag får hålla till godo men Spanska för 14.50/tråg, men dom är inge goa alls jämnfört med Svenska sad.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 10-06-2005, 22:34)
Njä, jag tänkte mest på att du verkar vara den blyga tysta typen rolleyes.gif Om du ville sitta alldeles tyst i jordgubbslandet med mig. wub.gif Tack för inbjudan, hade det vart närmare så.....man vet inte tongue.gif

Jag kan vara väldigt olika beroende på vem jag umgås med. Många uppfattar mig som framåt och spontan och det kan vara svårt att få tyst på mig medan andra tycker att jag är blyg och tyst.

Vi fick väl skölja ner gubbarna med en Läkerol - makes people talk. Dricker vi lite vitt vin till jordgubbarna så hade du säkerligen förstått skånskan alldeles utmärkt!

På tal om vin - jag har druckit rödvin nu ikväll. Det slog till med en gång och för en gångs skull så blev det godare för varje klunk. Annars brukar första klunken vara den bästa tycker jag. (Har bara druckit ett glas.)
zaaritha
Avundsjuk!!! mad.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 10-06-2005, 22:38)
Jag får hålla till godo men Spanska för 14.50/tråg, men dom är inge goa alls jämnfört med Svenska sad.gif

För att inte prata om jämfört med de skånska. wub.gif
Reserv
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 22:38)
CITAT (Reserv @ 10-06-2005, 22:38)

För att inte prata om jämfört med de skånska. wub.gif

Hmm, jag vete tusan vart Jorgubarna brukar komma från inna dom är mogna på orten wink.gif unsure.gif Det börjar på R va´?..........nää, faen det var Finnerödja eller va´tusan dom nu heter. Inte är det från Skåne i alla fall, det låter nästan Småländskt. wink.gif
Rossi
Till Reserv: Innan du bestämmer dig för att komma hit så får du fylla i den där visumansökan som jag skrev om i en tråd tidigare idag. Titta här:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...d1e8f8d3bf738f2

laugh.gif
Reserv
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 22:43)
Till Reserv: Innan du bestämmer dig för att komma hit så får du fylla i den där visumansökan som jag skrev om i en tråd tidigare idag. Titta här:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...d1e8f8d3bf738f2

laugh.gif

Aj faen du Rossi, det sket sig redan från starten det. Orsak till inresan? Det fanns inte som alternativ att käka Jordgubbar med Rossi tongue.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 10-06-2005, 22:47)
laugh.gif

Aj faen du Rossi, det sket sig redan från starten det. Orsak till inresan? Det fanns inte som alternativ att käka Jordgubbar med Rossi tongue.gif

He, he! Där slank du ur nätet! Attan oxå! Fast du kan nog få dispens! wub.gif

Nu ska jag gå och göra mig i ordning för natten. Ligga och läsa lite. Måtte den tråkiga boken som jag håller på med snart vara slut!

Natti natti!
Reserv
Natti på dig Rossi, dröm om alla röda goda mogna bär du har där nere i värmen wub.gif rolleyes.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 10-06-2005, 22:54)
Natti på dig Rossi, dröm om alla röda goda mogna bär du har där nere i värmen wub.gif rolleyes.gif

Mmm, det ska jag göra! laugh.gif

Natti natti på dig också när du kommer så långt!
ninnisky
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 22:38)
För att inte prata om jämfört med de skånska.  :wub:

den skånska?!? rolleyes.gif rolleyes.gif
Anki på Öland
CITAT (Reserv @ 10-06-2005, 22:42)
Hmm, jag vete tusan vart Jorgubarna brukar komma från inna dom är mogna på orten wink.gif unsure.gif Det börjar på R va´?..........nää, faen det var Finnerödja eller va´tusan dom nu heter. Inte är det från Skåne i alla fall, det låter nästan Småländskt. wink.gif

Säger bara en sak; Öländska jordgubbar.......... solmogna.....
Anki
netaave
Västergötland och Värmland är väl de största jordgubbsdistrikten i Sverige.
Jag var på jordgubbsläger i Skagerssundstrakten när jag var 15 år. Var t.o.m. kanidat till miss jordgubbe det året. tongue.gif
Reserv
Men hörni, vet nån var Finnerödja ligger? unsure.gif
mamamaggan
Ja i Närke tror jag. Passerar där när man åker från Örebro till Göteborg.
ninnisky
Jajamensann... utmed E 20 en bra bit söder om Örebro rolleyes.gif
Jag "missade" 1958 och vann wub.gif
zaaritha
I nordligare delen av Västergötland!
Reserv
CITAT (mamamaggan @ 10-06-2005, 23:43)
Ja i Närke tror jag. Passerar där när man åker från Örebro till Göteborg.

Oki doki, då får dom ut och resa en bit då när dom ska hit upp i Norrland.
mamamaggan
Så man har alltså passerat gränsen till Västergötland innan Finneröjda från Örebröhållet?
netaave
CITAT (Reserv @ 10-06-2005, 23:40)
Men hörni, vet nån var Finnerödja ligger? unsure.gif

Här

http://kartor.eniro.se/query?what=map&maps...e=&ns=&as=t&ax=
Närmaste större ort är Laxå.
mamamaggan
CITAT (ninnisky @ 10-06-2005, 23:44)
Jajamensann... utmed E 20 en bra bit söder om Örebro rolleyes.gif
Jag "missade" 1958 och vann wub.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Det tog en stund innan jag fattade det där med "missade".
Reserv
Man får tacka och bocka, det var välspecificerat och bra wub.gif
zaaritha
Ja, hur som helst; Finnerödja ÄR i Västergötland!!!
ninnisky
I Urshultstrakten finns ett annat stort "jordgubbsområde" biggrin.gif
-- och var ligger det då??? rolleyes.gif
mamamaggan
OK då har ni i alla fall dj-kligt goda jordgubbar i Västergötland!

Måste bara få berätta om en smart jordgubbsodlare här i trakten. Han låter bli att ta bort ogräset överhuvudtaget i sina odlingar och sedan säljer han gubbarna som ekologiskt odlade i o f s har han väl rätt men han tar mer betalt p g a att de är ekologiska.
zaaritha
Urshult--är inte det Småland??
mamamaggan
Södra Småland eller norra Blekinge.
zaaritha
Ja--är det inte där de har den där blomsterträdgården??
ninnisky
Yes, söder om Växjö, nära Tingsryd, på väg mot Ronneby! biggrin.gif
mamamaggan
Vet ej.
zaaritha
Har vart där, då min moster i Växjö levde, är den upprustad nu? Såg bedrövligt ut ett tag på 80-talet!
ninnisky
Var det Blomstermåla? Kom ihåg att jag var där nån gång under början på 60-talet rolleyes.gif och då var den verkligt fin och välskött! Hörde senare att den var nerlagd??!?!?
zaaritha
Yes, Blomstermåla--undrar om det finns kvar!!
*Felix matte*
Jag tycker inte om jordgubbar... i tårta går de väl an men annars.... inte i min smak. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon