Snöflinga
I mina balkonglådor har jag planterat ut frodiga fina tagetusar, men de minskade i volym - konstigt?

Men så i dag när jag och kaffekoppen satt där kom en liten gråsparv och helt sonika började käka tagetusblad ohmy.gif

Helt häpen blev jag, därtill en annan gråsparv gjorde likadant huh.gif

Dom små gullisarna som jag matat hela vintern....... Tackfördet wub.gif

Vad göra, andra som har liknande erfarenhet =
Rossi
Har inte varit med om det själv men en arbetskamrat klagade över att gråsparvarna åt upp hennes syrenbuddleja.
zaaritha
Gråsparvar? menar du inte pilfinkar??
Snöflinga
Nej det ÄR gråsparvar, vi har döpt alla till Hugo tongue.gif

Pilfinkar har en svartbrun kindfläck, dock ej våra tagetus marodörer, som jag f.ö. känner stor sympati över, dock ej deras nyfunna favoritföda wub.gif
Snöflinga
P:S: Skärper de sig inte kommer de att hamna under rubriken:Ogräs och SKADEDJUR sleep.gif
zaaritha
Gråsparvar är ju numer sällsynta! Trodde jag inte kunde ske............
Airamya
Jag har massor av gråsparvar. Och mina tagetusar ser inte så pigga ut de heller... Gråmarodörer?? Jag har undrat vad det är som tar död på tagetusarna (men inte brytt mig överdrivet mycket... kan leva utan tagetes...).
Snöflinga
Visst men ändå, kan bli ganska fint om man blandar alla färgerna och så är de ju lättskötta rolleyes.gif
zaaritha
Svårt att förstå--att ni "har massor av gråsparvar"; så ovanliga som de
blivit!!
ninnisky
Gråsparvar är ju som sagt numera sällsynta - blev väldigt glad när vi hade besök av ett par i vintras!
"Förr i världen" när det fanns mera hästspillning på gatorna var de vanliga-och enligt sakkunskapen är det de behöver för att överleva! Inte vet jag, men låter trovärdigt!
rolleyes.gif rolleyes.gif

OBS! gillar inte tagetes..........
zaaritha
ninnisky!
Du har rätt!
Snöflinga
ninnisky, önskar att alla gråsparvar var som du tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon