Full version: hasselträd?
siki
undrar när man ska beskära hasselträd och hur?

Siki
zaaritha
Har inte beskurit vårt, fel??
Cilla
Hej,
Om man ska beskära träd alls ska man ha ett syfte. De flesta träd växer sig starkast, blir friskast och mest långlivade utan mänskliga beskärningsinsatser. Det finns några få undantag, men hassel tillhör sällan dem.

Hassel tillhör dem som inte alls för sin egen överlevnad eller friskhet behöver beskäras. Det är bara att låta den växa och njuta av den!
Lena N
Hakar på här med en närliggande hasselfråga. Kan man stamma upp hassel för att få mer trädlikt växtsätt? Jag tänker mig 3-5 stammar och en krona. Vad säger du Cilla?

Anledningen till att jag funderar på detta är att det växer gott om små och stora hassel på kommunens mark härutanför, och höjden skulle bli lagom för mina planer. Dessutom är hassel relativt snabbväxande.

Jag har sett gamla hasselbuskar med en grov dominerande stam och en fin krona. Men jag har inte tid att vänta på att hasseln ska bli så gammal, så därför vill jag veta hur jag ska kunna hjälpa den på traven.

Kanske vore det en bättre idé att använda fläder på motsvarande sätt? wink.gif
Cilla
Hej Lena,
Jag antar att det är den vilda Corylus avellana du menar, den med nötter alltså. Jag tror att det fungerar bra att stamma upp den. De brukar själva växa som buskage och efter många år händer det att någon eller ett par tar över och stammar upp sig som träd.

Jag tror man ska börja rätt tidigt innan de blir grova, för när de växer naturligt och flerstammigt rättar ju sig varje stams krona efter de andra och dessutom brukar de luta.

Om det är självsådder kan man säkert gå ganska snabbt fram och vid varje beskärningstillfälle ta bort mer av de nedersta grenarna än med många andra träd. Är det planterade går man lite långsammare fram.

Spar några spröt som växer från marken intill de du testar att stamma upp så du har andra kvar om något skulle misslyckas, eller stamma upp rätt många i år så kan du börja gallra nästa år.

Här finns mer om uppstamning http://www.odla.nu/forums/index.php?s=3c18...7&t=28255&st=30.
Här mer om hassel http://linnaeus.nrm.se/flora/di/coryla/cor...yl/coryave.html
snofsan
Jamen vad händer om man klipper grenarna på en hassel?

Vill haka på här med samma fråga.

Min hassel vill inte stå upp själv utan tar stöd av flädern intill. Blåser det lite så lägger sig hasseln nästan på marken.

Borde inte hasseln bli lite knubbigare och starkare om man kapar lite på den, kortar in vingliga stammar så att de nedre delarna blir robustare?

rolleyes.gif huh.gif unsure.gif
Lena N
CITAT (Cilla @ 11-06-2005, 09:42)
Om det är självsådder kan man säkert gå ganska snabbt fram och vid varje beskärningstillfälle ta bort mer av de nedersta grenarna än med många andra träd. Är det planterade går man lite långsammare fram.

Varför denna skillnad mellan självsådd och planterat? Om jag flyttar en självsådd antar jag att den kommer att räknas som planterad.

Tack för länkarna, mycket läsvärt. smile.gif
Cilla
Snofsan - din hassel har nog blivit lite vinglig för att den kunnat ta stöd mot flädern. De vill oftast växa som flerstammiga träd med stöd, lä mm av varandra. Innan de blir större brukar hasselbuskage lägga sig ned, t ex vid regn.

Lena - en frösådd har hunnit bygga upp rotsystem och anpassat sig från sin "födselse" efter växtplatsen, medan en planterad, eller som du också skriver en flyttad växt längre tid behöver sin blad- och grenmassa för att etablera sig på platsen (ge energi till roten).
siki
våran hassel är skitstor mörkröd med nötter och är fin men den har grenar som nästan nuddar marken, vill gärna kapa dessa.
Men frågan är när och hur?

siki
Cilla
En sådan beskärning kan du göra i juli-augusti, och du kan fortsätta uppstamningen nästa vårvinter. Det är bättre att lägga upp beskärningen över lite tid och några år än att ta för mycket på en gång. Särskilt om plantan inte är vild och har sått sig där själv.
Gossen Ruda
"Mina" hasslar beter sig på följande sätt. Från början är dem ganska vingliga mer grenar/stammar som mest växer snett och åt sidorna. När dom vuxit sig stora och starka kommer det kraftiga skott från roten och dessa växer rätt upp. Det kommer sidogrenar men grundskottet växer rakt upp och når till slut utan större problem över 5 meter. Sen blir dom fler och fler och så småningom kan man ta bort dom första vingliga stammarna. Jag beskär alltid på vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon