Full version: Clematisen blommar!
Jill-Ulrika
Jag är så glad, min tidigt uträknade clematis blommar. laugh.gif
Tyvärr har jag lämnat tillbaka digitalkameran jag lånat så nu kan jag inte föreviga överlevaren, synd. Men jag kan ju njuta av den ändå smile.gif
Jif
Har du ingen bild så räknas det inte. Nä, jag skojar bara, men det vore kul att se bilder från din balkong.
kristerh
CITAT (Jif @ 20-06-2005, 16:59)
men det vore kul att se bilder från din balkong.

Om du går in i hennes album hittar du balkongbilder på bla klematisen, fast utan blommor;)
krister
Jill-Ulrika
CITAT (Jif @ 20-06-2005, 16:59)
Har du ingen bild så räknas det inte. Nä, jag skojar bara, men det vore kul att se bilder från din balkong.

laugh.gif
Ta en titt i mitt album (se den lilla kameraikonen under meddelandet) Tyvärr har jag inte kunnat ta några fler bilder, sorgligt men sant. Och att scanna blommorna är ju inget alternativ biggrin.gif

Nu har iallafall alla knoppar slagit ut och en av blommorna har tappat sina kronblad i hällregnet idag sad.gif

Undrar om det finns något sätt att förlänga klematissäsongen?
Jif
Ja, nu såg jag albumet. Finfint!

Du har ju en indragen balkong, kanske du skulle kunna fixa något slags draperi som du drar för under kyliga höstkvällar och sedan lämna balkongdörren på glänt.... Det kommer säkert se för jäkligt ut men ändå.

Jag har en utanpåliggande balkong och har funderat på hur jag ska kunna få säsongen att börja tidigare. Mina självsådda plantor driver jag nu upp inomhus vilket gör att de blir aldeles för taniga (jag har inget söderfönster). Men nästa år ska jag försöka bygga ett slags miniväxthus med några plastskivor som monteras mot väggen. I botten kommer jag att ha en stor planteringslåda med vattenmagasin och genom att varje kväll fylla på vamt vatten där så borde det ju bli som en varmbänk.
Jill-Ulrika
CITAT (Jif @ 23-06-2005, 13:52)
Ja, nu såg jag albumet. Finfint!

Du har ju en indragen balkong, kanske du skulle kunna fixa något slags draperi som du drar för under kyliga höstkvällar och sedan lämna balkongdörren på glänt.... Det kommer säkert se för jäkligt ut men ändå.

Jag har en utanpåliggande balkong och har funderat på hur jag ska kunna få säsongen att börja tidigare. Mina självsådda plantor driver jag nu upp inomhus vilket gör att de blir aldeles för taniga (jag har inget söderfönster). Men nästa år ska jag försöka bygga ett slags miniväxthus med några plastskivor som monteras mot väggen.

Hej, uppmärksamt av dig att notera min indragna balkong. Det låter som en fiffig idé att ha ett draperi som skydd för kyliga kvällar. Men jag måste nog erkänna att jag är ganska petig och att det måste se någolunda snyggt ut också. Så jag gissar att jag får fortsätta att plocka in känsliga blommor när kylan sätter in. Förörvigt skulle jag aldrig ha balkongdörren på glänt.

Appropå miniväxthus, har man en tusenlapp eller två kvar i plånboken ibland, så har de ett ganska snyggt växthus på IKEA som heter ÖRT. Det kanske kan vara nåt för att få starta plantsäsongen något tidigare.
Här är en minibild på växthuset (hittade ingen större bild.)
Jif
Jill-Ulrika: Ja ÖRT ser är fint ut. Ungefär så vill jag att mitt växthus ska se ut fast lite större. Nu har jag förresten uppdaterat mitt fotoalbum. Jag tycker att du ska köpa en egen digitalkamera med bra makroläge. Det gjorde jag idag och makroläget är något i hästväg... Närgränsen är 2 cm. Jag ska lägga upp fler bilder senare och visa. Om man har en hyfsad skrivare så kan man skriva ut dem i A4-format och hänga upp på väggen. Eller kan man ju gå till IKEA förstås, höhö... De säljer blombilder såg jag senast jag var där.
Jill-Ulrika
CITAT (Jif @ 04-07-2005, 23:22)
Jill-Ulrika: Ja ÖRT ser är fint ut. Ungefär så vill jag att mitt växthus ska se ut fast lite större. Nu har jag förresten uppdaterat mitt fotoalbum. Jag tycker att du ska köpa en egen digitalkamera med bra makroläge. Det gjorde jag idag och makroläget är något i hästväg... Närgränsen är 2 cm. Jag ska lägga upp fler bilder senare och visa. Om man har en hyfsad skrivare så kan man skriva ut dem i A4-format och hänga upp på väggen. Eller kan man ju gå till IKEA förstås, höhö... De säljer blombilder såg jag senast jag var där.

Jif: Fint album med snygga närbilder. Solrosen mot himlen var ju urtjusig och kan lätt mäta sig IKEA´s "blombilder". Digitalkamera-köpet får för min del vänta till hösten men ett bra makroläge vore inte helt fel. smile.gif
Elizabeth
Jag tycker att du ska köpa en egen digitalkamera med bra makroläge. Det gjorde jag idag och makroläget är något i hästväg... Närgränsen är 2 cm. Jag ska lägga upp fler bilder senare och visa.

Jif, jag är lite nyfiken på vad du köpt för kamera. Ett bra makroläge låter intressant.

Berätta! Kanske har du redan någon bild att visa här? smile.gif smile.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Elizabeth @ 05-07-2005, 13:31)
Jag tycker att du ska köpa en egen digitalkamera med bra makroläge. Det gjorde jag idag och makroläget är något i hästväg... Närgränsen är 2 cm. Jag ska lägga upp fler bilder senare och visa.

Jif, jag är lite nyfiken på vad du köpt för kamera. Ett bra makroläge låter intressant.

Berätta! Kanske har du redan någon bild att visa här? smile.gif smile.gif

Elizabeth: Hoppar in med ett litet tips, under resp. meddelande finns det ikoner beroende på om personen ifråga lagt upp ett album eller sin hemsida osv. Klicka på kamerasymbolen under inlägget så kommer du till Jif´s album:)
Jif
Jag köpte en Sony DCS-H1. Canon har också en kamera med 12x zoom och där är närgränsen 0 cm. Det går alltså att ta bilder på smutset på kameralinsen! Dessa kameror kostar över 4000 kr men jag tror att även de billigare digitalkamerorna har bra makroläge idag. T.ex Canon IXUS.

Dessutom är det bra att ha många pixlar (hög upplösning) när man fotograferar i makroläge eftersom man då kommer att kunna se små detaljer i bilden när man blåser upp den i större format. T.ex blombladens struktur vilket man inte ser så lätt med blotta ögat.
Elizabeth
Jif, vilken minsta upplösning skulle du rekommendera om man vill ta bilder i makroläge och skriva ut dem i A-4 format?
Jif
CITAT (Elizabeth @ 06-07-2005, 11:43)
Jif, vilken minsta upplösning skulle du rekommendera om man vill ta bilder i makroläge och skriva ut dem i A-4 format?

Oj... det är jag inte helt säker på eftersom jag ännu inte har skrivit ut själv. Men jag tror jag har hört att 5 Megapixel ska räcka till att skriva ut i A4. Även de billiga kamerorna har minst 4 Mp nu så det går nog att göra hyfsat stora förstoringar med de flesta kameror. Kanske någon annan vet bättre vad som gäller?
Sara.
Hej, har du clematis på balkongen, vilken sort är det? Jag köpte en igår som jag tänkte sätta i en kruka på balkongen ihop med lite annat, men så läste jag till min förfäran att i en annan tråd här att "det är nästan omöjligt att ha dem i kruka för då dör de på vintern", har du över vintrat din än och hur? Min plan just nu är att sätta den i krukan i alla fall och plantera ut den i trädgården till hösten...och hoppas på det bästa, men det finns kanske hopp om att ha kvar den i krukan i alla fall?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon