Full version: Trädgårdsborrar
ninnisky
Nu när jag äntligen blivit av med mina liljebaggar (slutade med att jag tog bort liljorna) så kom häromdagen en hel invasion av trädgårdsborrar. De satte sig på kattmynta, malvor, salvior, stjärnflocka och pioner. Gräset, som jag trodde var deras huvudintresse struntade de nästan helt i.

Min fråga nu; äter deras larver även blomrötter och vad .... ska jag göra? Försökte igår med en såplösning och rejäla sprutningar med vattenslangen
men det hjälpte inte ett dugg. sad.gif sad.gif

Vad har jag att vänta mig i perennlandet unsure.gif unsure.gif
Maggan H
Ja det gör dom men föredrar gräs! Ett år fick jag in en bagge i huset och längre fram började gren efter gren på min rumsask att vissna och jag kunde inte fatta vad det var med den. Tills jag en dag planterade om den; då satt det 3 feta larver i det som var kvar av rötterna, och det var inte mycket, bara de precis under jordytan var kvar. Är du säker på att det är trädgårdsborrar? Kopparfärgade med grönt huvud? Vi har till sist lyckas bekämpa dom, har bara sett ett 10-tal i år, efter 15 års plåga....Med stora kalätna fläckar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon