Full version: Komplext det här
Lasse*
Hej alla!

En kompis som är rätt bra på växter har problem med en växt som heter fräken (ser ut som en liten gran). Den invaderar hennes trädgård och hon har provat att hälla pelarginsyra på den och dra bort den men den kommer bara tillbaka. Nu har hon som en liten granskog nästan överallt.

Hon informerade mig om problemet och jag menade att nätet och google säkert kunde ge svar men det gick inte så bra... Sen tipsade hon om odla.nu. Och nu är jag här och rådfrågar Er proffs. Hur ska min vän göra för att bli av med fräkenväxterna?

Vänligen,

Lasse
tullmejs
Att bli av med åkerfräken är inte det lättaste :-( antingen får man gräva bort löjligt mycket jord (djupa jordstammar), täcka över området med svart plast (flera säsonger) eller ta till tuffa gifter. Tror jag.
Lasse*
Tack så mycket för svar!

Verkar tungt...

Vänligen,

Lasse
andersen
CITAT (tullmejs @ 11-06-2005, 12:34)
Att bli av med åkerfräken är inte det lättaste :-( antingen får man gräva bort löjligt mycket jord (djupa jordstammar), täcka över området med svart plast (flera säsonger) eller ta till tuffa gifter. Tror jag.

Man behöver inte alls ta till tuffa gifter, gifter ska man enl mej alldrig ha i jorden där man odlar eller i trädgård,det som fungerar att bli av med dom är som att bli av med allt annat ogräs nämligen att med hacka,gräva få bort ogräset.
Lasse*
Tack!

Jag låter min vän avgöra frågan gifter eller ej.

Vänligen,

Lasse
*solis*
CITAT (Lasse* @ 11-06-2005, 13:05)
Tack!

Jag låter min vän avgöra frågan gifter eller ej.

Vänligen,

Lasse

USCH för gifter sad.gif
Biggan_
Ju fler rötter man hackar sönder och inte får upp, desstu mer åkerfräken kommer upp igen! sad.gif
Föreslår kvävning blink.gif blink.gif blink.gif
nilla
Huvudjordstammarna går på ca 50 cm djup så jag skulle satsa på täckning/kvävning - mycket gräva blir det annars...
zaaritha
Absolut kvävning, men det behövs tålamod, det tar tid!!
Ophelia
Jag tror på att ta bort ALLT som kommer upp och njuter av ljuset. Utan ljus så klarar sig inte ens den mest besvärliga normala växt!!
Lasse*
Tack o tack,

Mycket vänligt av er att svara på min fråga! Jag har noterat fler svar och nu tycks det luta åt långvarig ljuskvävning av de stackars fräknarna.

Först var det ju dött lopp mellan tuffa gifter och att gräva upp området; då lutade jag lite åt att rekommendera min vän att strössla över lite uttjänt kärnbränsle och toppa med DDT.

Nu lutar det nog mer åt långvarig kvävning. Tack Birgitta för den nyttiga informationen om att det kan ställa till problem om man hackar sönder rötterna men inte får upp dem - sånt är bra att veta! Och sånt kan nog vanligtvis inte en lekman på området.

Vänligen,

Lasse
Biggan_
CITAT
Tack Birgitta för den nyttiga informationen om att det kan ställa till problem om man hackar sönder rötterna men inte får upp dem - sånt är bra att veta!

Det var så lite så rolleyes.gif Det bjuder jag på laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon