Full version: fikus!
little.lunatic
Hej!
Jag har fått en stor fikus (vet inte vilken sort) av min syster, som hon i stort sett vanskött under några år. Den hade förlorat de flesta blad och hela grenar var helt utan blad. Dessa klippte jag och trimmade i största allmänhet, men ville inte gå på för mycket då den blöder en del... Den är ca 2m hög och ca1.5m i diameter. Jag har bytat hälften av jorden och tryckt ned några näringspinnar. Jag vattnar även rikligt med vatten som stått och dragit några dagar. Den duschas dagligen.

Allt detta jobb har resulterat i att nya blad fullkomligen exploderar ur kvistarna och den ser MYCKET piggare ut. Problemet är dock att den är lika skranglig och bladlös närmast stammen. Men längst ut på grenarna och kvistarna är den väldigt lummig. Det är naturligtvis bra att den "kommer igen" men det ser ganska dumt ut... Dessutom undrar jag om jag ska klippa ner den så pass mycket att den spontant nybildar blad närmare stammen? Det känns så synd att klippa av de bra bitarna för att gynna de sämre bitarna. Allt detta plus att jag är osäker på hur mycket jag kan klippa den på en gång, för att den inte ska förblöda.

Den är verkligen värd allt jobb, så jag ser väldigt mycket fram emot era ideer och svar. Den har gett mig en hel del fina sticklingar också. En av dessa ska min syster få tillbaka. Hon kanske lyckas bättre med de små =)

Med vänlig hälsning,
/ l.l
wolkenkrabber
ficusar tål mkt hård bekärning, det du skär av kan du rota i fuktig jord med en platspåse över eller i vatten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon