Full version: Hur gör ni rabatter?
cina
Hej

Jag hittade denna sidan för några månader sedan och har förmodligen lärt mig mer/fått mer idéer än jag fått totalt de 3 år jag har haft trädgård. Har verkligen dreglat över alla underbara trädgårdsbilder och sedan tänkt hur vet ni hur det kommer att bli. Första året med trädgård grävde jag en stor rabatt och var på plantskolan igen och igen och.....Men hur bra blev det. För mycket växter i en enda röra. Så frågan är hur tänker ni, var börja, hur mycket ska man plantera. Finns det några regler att följa.

Jätteglad blir jag om någon orkar svara (alla är väl barn i början)

Cina zon 3 tror jag
Ingrid på Västkusten
Inga regler Cina - inga alls. Det är just Du som skall ha kul njuta och gilla det.

Sedan flyttar man om - gör nya rabatter - stöter på nya förälskelser etc etc ...visst - man kan organisera med färger papepr och penna - och det finns många som gör så - själv tillhör jag de galnas skara som gillar att frestas,

Hälsar Ingrid
Fialotta
Håller med Ingrid...våga ha kul!
Jag gjorde som dig cina första året...köpte o köpte...planterade...
sen åt rådjuren upp en del av sorterna...tog en massa år att komma på hur jag ville ha det och när växterna skulle komma upp så det blommar hela sommaren med olika sorter...på det viset har vi ju kul hela tiden rolleyes.gif
Till slut planterade jag ingen mer mat till rådjur o harar...dom får gå till
grannen och äta tongue.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
jag gör grovskisser i huvudet och på papper.Försöker få rabatter i färger som jag gillar eller teman ..,beställer frö utefter vad jag tänkt osv ...men ...

Än har jag aldrig lyckats tex med en helt vit rabatt eftersom såna köp som Ingrid på väst o andra talar om är så oemotståndliga smile.gif

Jag tycker i alla fall att jag börjat få till en stomme i det hela -men det tar ju flera år bara det -och en trädgård ska väl aldrig bli färdig Hu så hemskt
vad ska man göra då ohmy.gif

Gå på det du gillar
Man måste inte alls börja med väggar" o tak ....
Lite kul ska man väl ha med blink.gif
Hälsar kerstin
vitlöken
Hej,
Jag brukar inte tänka alls!Då blir resultatet ofta bäst!Man ska inte planera för mycket,då tycker jag att det lätt ser stelt ut!
Jag köper växter jag tycker är vackra,planterar efter storlek(störst längst bak osv...)Sedan sköter det sig själv!Är man inte nöjd är det ju bara att flytta runt i oändlighet!
Lycka till!
Cilla
Jag hade en period av organiserade planteringar. Iallafall noterade jag på skisser allt jag planterade i något slags historiskt syfte. Jag vill kunna slå upp när en planta eller ett frö stoppades ned, och kunna hålla koll på vad som försvann.

Men det har jag slutat med nu. Det mesta som dör eller försvinner har jag hyfsad aning om, iallafall så länge som jag behöver minnas det, och dessutom är det roligare att minnas det som kom upp... Jag har starkt växtminne och kan nog rita upp de flesta blomtuvor och enstaka exemplar i min äng och mina vilda och planterade rabatter, men har ingen aning om vilket år jag planterade dem. Med undantag för träden. Deras planteringsdatum skriver jag upp.

Vad som ska växa intill vad blir i min trädgård mer en fråga om vad som får plats brevid varandra än något annat. Jag tycker om alla möjliga färger och former tillsammans och ser till att jag får det som doftar och är mest njutbart runt platser där jag vistas mest i trädgården.
Lena N
Jag köpte en digitalkamera för ett år sedan, så i vinter har jag haft ett stort antal bilder från trädgården till hjälp med planeringen. Vita blommor här, sedum och tistlar där, gul rabatt vid gaveln o s v. biggrin.gif

Så i sommar har jag fler planer än någonsin som jag kan ändra tongue.gif , skjuta upp huh.gif och i viss mån förverkliga laugh.gif . Sedan kommer väder, självsådda plantor och andra överraskningar och ger ytterligare avvikelse från planerna blink.gif .

Men visst är det härligt att sitta och planera i vintermörkret. wub.gif wub.gif wub.gif
Ewa L
Jag tillhör dem som sitter med böcker och papper och penna. Håller mig sysselsatt med drömmar under vintern.

Utgår ofta från en eller ett par favoriter. Ex.vis gjorde jag en ny rabatt förra sommaren. (1,5 x 7 m mot en husvägg). Utgick då från Gulltörel som bas i mitten. Därefter utgick jag från höjd och färg och inte minst blomningstid. Färger som skär sig mot varandra kanske jag ändå kan ha därför att de inte blommar samtidigt.

När är jag hemma? Skall den vara fin både vår, högsommar och höst eller är jag bortrest på semesten?

Som du ser går jag mycket vetenskapligt tillväga.
Sedan förälskar jag mig i någon/några blomma/-or och planterar dem också! wub.gif biggrin.gif
Kajsa
Jag vill ha många olika växter, jag blandar nog väl friskt, så får man gräva
om tills det blir bra. Bara blå eller vita rabatter skulle jag inte kunna hålla.
Blandar rosor, perenner, liljor. Gillar breda generösa rabatter.
Har jag någon tråd i allt så är det att det ska blomma från vår till höst,
därför plockar jag även in sommarblommor.
Är svag för nya sorter som alla vackra Dagliljor som finns nu.
Bladen är också viktiga, som den röda Alunroten, Hosta.
Men mycket har frusit genom åren, så jag försöker läsa på innan jag
handlar. wub.gif
Hannele
Den bästa rabatten skapar man genom att blanda: tongue.gif

1 del köpta växter, mest typ impuls
2 delar hittegogs - från grannar och vänner
1 del sovenier från resor och mässor...
3 delar presenter - från släkt och vänner
2 delar arvegods - från mormor och fastrar
1 del flyttgods - från tidigare trädgårdar, om man haft såna...

hälsar
trädgårdsmästaren som i höstas
betalade 1 400 kr för en trädgårdsdesignkurs...
Nenna vid mälaren
Rita och berätta är min melodi! Har minst ett dussin skisser på varje ny plantering. Behöver väl inte tala om att alla är olika?
Visst är det bra att göra planer, men då krävs att man vet hur allt ser ut. Är man osäker kan det kanske vara bättre att rotslå sina 'ingredienser' och sedan plantera hela rabatten på en gång? Gräva upp får man ju alltid göra ändå, det mesta ska ju i alla fall delas efter en tre-fyra år.
Men en kopp the, ritblock och litet bra referenslitteratur skapar sommarkänning även mörka vinterkvällar.
Trädgårdsdesignkurs... om man bara hade tid ändå... wub.gif
Hannele
Luckorna fyller man med 1-åringar.
lisen
Förra sommaren gjorde jag min första rabbatt någonsin! Tog vad jag tyckte var vackert, köpte en del plantor, drog upp andra från frön.
Sen satte jag ner dem där jag tyckte att de passade. Blev väldigt nöjd, även om en del försvann bakom plantor som var högre.
Nu i vinter har jag planerat på papper, men när jag väl står där vet man aldrig var plantorna hamnar.
Exotic
Hej.........

Jag skall försöka att göra nått oxå...men när man blir förälskad i nästan Allt wub.gif wub.gif

Ojjj...nu snart får jag mitt Glanskörsbärsträd,och skall utgå från det...men då kommer det svåra trixen att både vintergrönt + blommor som kommer olika tider + olika höjder + saker som rör sig i vinden. wacko.gif unsure.gif ohmy.gif tongue.gif

Jepp listan kan bli lång..............men Hannele du hade fått ihop det bra.. smile.gif
Ha det gott alla
Exotic rolleyes.gif biggrin.gif
Hannele
Jag målar med växter, både stora och små...
Det kan man inte göra vid ett skrivbord - det gör man ute krypandes på alla fyra.
Betty
Jag ritar och planerar på papper och i dataprogrammet "Trädgårdsguide 2,0" på vintern. Men när det väl blir dags att omsätta planerna i verklig handling så går det inte alltid enligt ritningarna. Det som såg så bra ut på pappret kanske inte alltid är så bra i verkligheten. Plantor flyttas fram och tillbaka tills jag är nöjd... men blir man det nånsin? Tycker nog att just det är en hel del av tjusningen med trädgård! wub.gif
Blomsterbönan Bim
Hm... en liten fråga...
Detta trädgårdsprogram för datorn... funkar det något så när bra... har man möjlighet att rita in HELA den knasigt utformade trädgården i progget... hur får man till det... ... ... helt enkelt... hur funkar det... wink.gif
Var får man numera tag i detta progg... vet att jag läst om det för evigheter sedan, men sedan har det känns dött på den fronten. Har länge efterlyst ett sådant progg, för att försöka få till vår egen. Det går ju att rita på papper... ungefär varje rabatt för sig... men jag vill ha tag på något som kan visa mig den sk helheten... wacko.gif Ibland kan det bli så svårt med alla ens egna massa lappar hit och dit... oftast då också i nått block och inte nån lös lapp... försök sedan få ihop det... hihihi...
I progget... tar det även då hänsyn till tex en tomt med lutning åt alla möjliga håll... helst då också alla på en gång... wink.gif Egentligen inte konstigt att det ser ut som det gör här... blink.gif
Betty
Ja, man kan rita in "hela den knasigt utformade trädgården" med programmet. Om det funkar bra... ja, ganska, det tar ett tag innan man får till det, men så är det väl med det mesta... tongue.gif
Jag köpte mitt progg på en handelsträdgård för ett par tre år sedan.
Man kan rita in lutningar åt alla möjliga håll.
I en tidigare diskussion här på forumet var det ganska många som inte var så förtjusta i detta program men för mej funkar det! smile.gif
Hannele
"Plantor flyttas fram och tillbaka tills jag är nöjd... men blir man det nånsin?"

Jag är gôrnöjd!!
Sara
Hej!

Jag har ingen trädgård än, bara balkong, men har ändå bildat mig en uppfattning om hur min drömträdgård ska se ut nån gång i framtiden:

1. Jag tycker det blir snyggast om man har flera plantor av varje sort. Det blir lätt plottrigt annars. Plantering gruppvis blir snyggast och mest effektfullt. Enstaka solitärer går bra om bakgrunden är rätt.

2. Grön bakgrund är viktigt. Bladverk på blommande växter och växter som bara odlas för sina blads skull får inte glömmas bort. Det gröna framhäver blommorna och ger ett fint helheltsintryck. Vill man bara ha färgstarka blommor överallt kan man ju lika gärna hälla ut hinkar med färg i rabatterna.

3. Odla både högt och lågt. Det ger ett lummigare intryck.

4. Färgkoordination. Det är självklart för de flesta att matcha sina kläder, men när det kommer till blommor är man mindre noga. Var inte det! :) Blommorna kommer bäst till sin rätt om de inte drunknar i alla regnbågens färger. Gör istället flera rabatter med olika färgteman. Det blir garanterat snyggare!

5. Mjuka kantlinjer hellre är rektangulära odlingar, med undantag för köksväxterna.

Så ska i alla fall min trädgård se ut! :)
kerstin z5-6
Låter Lysande vackert Sara ! jag försöker och har /hade smile.gif samma smak o stil som du .
Tyvärr har naturen spelat sina spratt på en del ställen -Ett år blev tex alla möjliga perennsorter som jag sått LILA -fast de utgav sig för att vara vita ...eller blå ..
Därför flyttar jag plantor en del smile.gif
Hälsar Kerstin wacko.gif
Adri-Anne
Sara!
Du får anställning hos mig som ordning och redaarkitekt. biggrin.gif biggrin.gif
Adri-Anne
Sara!
Du får anställning hos mig som ordning och redaarkitekt. biggrin.gif biggrin.gif
Hannele
"Jag tycker det blir snyggast om man har flera plantor av varje sort. Det blir lätt plottrigt annars."

Visst får man ofta rådet att: "Köp många av samma sort, plottra inte..."
Jag är fullständigt ointresserad av att hitta samma växt överallt i mina ägor - jag vill hitta överraskningar varje dag! En dansk vän sa nyligen: "Det är en liten trädgård (800 kvm) men man kan faktiskt ta en promenad!"

En släkting kommenterade: "Skulle det inte se ut så här, skulle det inte vara din trädgård, då skulle det var en trädgårdsmästarens trädgård." Det var sagt som en komplimang.

Men alla vågar inte göra som dom själva vill?
hälsar
medlemmen i

Plotterklubben tongue.gif
Kristina zon 3
Hej på er.

Trädgårdsdesignprogram. Vad kul det låter. Någon som vet om det är för Mac eller PC? Jag har också en ny rabatt som snart ska fyllas. Skulle gärna vilja ha lite olika blad och gräsväxter som stomme. Hade sedan tänkt att komplettera med sommarblommor. Har ett antal Hostor som jag fick i höstas och som har fått bott i grönsakslandet under vintern, Har jag letat i trädgårdböcker efter några olika sorters gräs, men det verkar som de flesta gräs inte är speciellt härdiga. Någon som har erfarenhet. Idéer på andra vackra bladväxter än Hosta vore också jättekul att få.

Kristina i ett snöigt zon 3
Alexandra
Jag brukar försöka göra rabatter med enbart perenna växter, eftersom jag inbillar mig att det blir mindre trädgårdsarbete på sikt biggrin.gif . Jag drömmer om hur jag själv ligger på hammocken med en god bok och ett glas vin inom räckhåll och ser ut över "ägorna" där mina perenner vackert svajar i den varma sommarluften! biggrin.gif
Karin i Peking
Det börjar med frö- och växtkatalogerna laugh.gif
Sedan rita, skriva och planer....inköp blir det många ohmy.gif
När sen rabatten tar form......blir det inte som det såg ut på skissen i alla fall tongue.gif
Hannele
" ligger på hammocken med en god bok och ett glas vin"

Men ibland får man ta på sej en söt klänning, hatt och korg på armen för att plocka bort alla vissna blommor... smile.gif
Cilla
CITAT (Hannele @ 09-04-2003, 07:47)
[

Jag tycker om alla möjliga slags trädgårdar och fascineras av hur olika de är.

Min egen är dock nog vad de flesta skulle kalla en vild plotterträdgård.

I makroperspektiv ser jag den som ett fyrverkeri och en impressionistisk målning. Det blir ett mönster även om blomstren och växtligheten växer en och en eller flera av samma sort - men på lite olika ställen. Om något inte kommer upp ett år så tar något annat raskt över. I juni har jag ett färgsprak som inte liknar något annat. Det surrar och mumlar och doftar överallt och är fullständigt översållat med blom i alla färger...

I mikroperspektiv ger min trädgård mig ständiga överraskningar. Jag går med luppögon på morgnarna och noterar hur livet i trädgården leker. Ser allt fler samband i det lilla - på små fläckar är det fuktigt och blir ett visst djur- och blomliv, på andra ställen händer något annat dramatiskt som att en daggmask irrar sig upp trots att det är soligt, eller en liljebagge som förirrar sig på en lupin. Förra året upptäckte jag päronblommens helt fantastiskt olika blommor (har ympat och fått ny blom). Humlorna gillade mina nya ympblommor...

Jag kan trivas i trädgårdar som är som Helsingfors när man närmar sig från vattnet. Hela staden öppnar sig direkt och blir synlig. Man sitter i båten, tittar ut över staden och vilar. Och jag kan trivas i trädgårdar som min egen, som är som Stockholms skärgård. En massa kringliga vägar in och staden öppnar sig delvis och lite i taget. Man sitter på kajen och undrar vad som är bakom nästa stadsö och udde.
Hannele
Tjusigt skrivet, Cilla! Skulle inte kunna säga det bättre själv... wub.gif
Almdalen
CITAT (Hannele @ 06-04-2003, 22:42)
Jag målar med växter, både stora och små...
Det kan man inte göra vid ett skrivbord - det gör man ute krypandes på alla fyra.

Tittade i dit album, så nu fårstår jag vad du menar. Du är duktig på att "måla"
wub.gif wub.gif
Ingegerd
Hannele
Nu blev jag så mallig och glad...!! sleep.gif
renate
tongue.gif Jag har också planerat en ny rabatt,eller gör den befintliga större.Jag vet inte riktig än hur den ska blir,nu står där ett päronträd med en klägros(Rosa Heleane)Och en Klematis Jakmani.Kom jag inte på något,blir det sommarblommar första året.Tittade i ditt album Hannele,jättefint...... tongue.gif tongue.gif tongue.gif
M.V.H. Renate wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon