Full version: Kryp-hjälp
Airamya
Jag hittade en skalbagge i köket och reagerade snabbt och effektivt med ett urskrik vrålande "Änger!!!" och hade snabbt ihjäl krypet.
Men sen stod jag o kliade mig i huvudet. Var det verkligen en änger? Hur ser de ut?? Jag vet inte varför jag fick för mig att det var det... Jag vet inte ens riktigt hur de ser ut, förutom de pälsknaprande larverna - de känner jag igen.
Den här baggen mumsade dessutom på en salt jordnöt som låg på golvet och den var ju ganska söt... Den var svart med en orange-brun eller brun, bred rand mitt på (alltså svart -brun-svart).

Har jag kallblodigt mördat en helt oskyldig, söt skalbagge av, för mig okänd, sort? Eller är mitt hus invaderat av ängrar? Eller kanske invaderat av nåt annat? Eller nåt...

Nån som kan hjälpa mig? Att ta kort på eländet är ingen idé... han/hon är sig inte riktigt lik... eller rättare sagt väldigt mycket 'lik'...
ninnisky
Tröstar dig lite med denna länk!
Finns det ängrar så brukar de i alla fall inte invadera hus utan man hittar en och annan. De gillar alla de vackra tröjorna du har i garderoben rolleyes.gif rolleyes.gif och gamla vävtapeter....

http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=469
Airamya
Ja, jag har varit inne på anticimex sida o letat, men hittar inte just den... Randen över var helt rak utan mönster (vad jag kunde se). Och det stämmer inte riktigt med de bilder jag hittat på olika ängrar.
ninnisky
Gick randen tvärs över "krypet" eller längsmed? Hade för många år sedan
den tvärsgående modellen i ett nytt hus och Anticimex ville inte köra "utrotning" och visst den försvann efter ett tag utan problem.
Men det är ju verkligen inte kul att ha sådana kryp .......

KOM ATT TÄNKA PÅ MJÖLBAGGAR.... är de inte små bruna med svarta ränder??? Måste kolla själv!
smile.gif
Airamya
Randen gick tvärs över. Jag får väl försöka hitta en till, så ska jag försöka ta ett kort på den. De verkar lite saktmodiga av sig, kilar inte omkring precis... åtminstone inte när de har jordnötter att knapra på... rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif
(storm i en vattenkopp verkligen detta... det handlar ju bara om en enda ensam stackare (hittills...) men jag har så sanslöst mycket naturmaterial hemma så har jag ängrar så har jag PROBLEM! (tror jag) (och VARFÖR måste jag alltid göra parenteser i parenterna??) slut på parentes # 1).
amaira
Det finns något som heter fläskänger
Den ser ut såhär:

(bild från nätet)

De är i samma storlek som pälsängrarna.

Själv bryr jag mig inte så särskilt mycket om de här små krypen sleep.gif . Tycker inte de är så svåra att hålla efter, att man måste ta till anticimex och en massa gifter.

Men, men, det är ju jag det rolleyes.gif

Någon anticimex har i alla fall aldrig satt sin fot här, och några problem med "småkryp" har jag inte, varken i mat eller kläder.

Inte ens de vackra silverfiskarna finns kvar ohmy.gif sad.gif . de försvann när badrumemt renoverades, jag som äääälskaaar de vackra silverglänsande "små pilarna", som dessutom tillhör en urgammal djursort... wub.gif
pejori
har också haft dom i kökslådor och liknande sad.gif sad.gif
mina försvann, närjag började packa alla torrvaror i plastburkar och dammsög kökslådorna ofta. smile.gif
verkar som dom gillar småsmulor och sånt wub.gif
Airamya
CITAT (pejori @ 11-06-2005, 16:15)
verkar som dom gillar småsmulor och sånt wub.gif

Och jordnötter... tongue.gif
ninnisky
FLÄSKÄNGRAR gillar bara det som är fett och har fina feta laver, vita med grå huvud, ¨så där 10-15 mm.
En gång i tiden rensade Anticimex en ventilationskanal i min studentlägenhet i Gårda -Götet. FYYYYYFYYYY- äckel- sen dess har jag aldrig sett dom och det är 40 år sedan dess!

SIBA-Fabian, den stackarn, satt fast i nån av lägenheterna intill biggrin.gif
ninnisky
CITAT (ninnisky @ 11-06-2005, 16:44)
FLÄSKÄNGRAR gillar bara det som är fett och har fina feta laver, vita med grå huvud, ¨så där 10-15 mm.
En gång i tiden rensade Anticimex en ventilationskanal i min studentlägenhet i Gårda -Götet.  FYYYYYFYYYY- äckel- sen dess har jag aldrig sett dom och det är 40 år sedan dess!

SIBA-Fabian, den stackarn, satt fast i nån av lägenheterna intill biggrin.gif

fast andra sidan - så flyttade jag därifrån 1970 wub.gif wub.gif wub.gif
zaaritha
UÄHH!
Glerrk! wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon