Full version: gräslök
LottaK
Ska man ta bort gräslöksblomman för att gräslöken ska bli bättre eller kan den vara kvar och pryda sin växt utan att det är någon nackdel?
yla
jagvet inte men jag brukar klippa dom o sätta dom i en vas utan vatten o dom står sej vackert hela sommaren o lite till

hindrar man en växt från o göra frö så fortsättern den ju att göra blommor
så ähum äch jag vet inte sad.gif
Reserv
Om man inte tar bort blommorna så det enda som man riskerar är att när man klipper en knippe så är dom stjälkarna lite hårda och inte riktigt lika smakfulla som dom vanliga bladen. Jag brukar ta bort dom flesta men spara blommorna på ena sidan gräslöksruggen. Då knippsar jag på ena sidan och andra får vara fin, för blommorna hör liksom till tycker jag. rolleyes.gif
Snöflinga
Vad jag läst skall man knipsa bort blommorna. Därför de tar så mycket kraft av plantan så den får sämre växtkraft ... Fast blommorna är så vackra, de går även att torka. Jag har en rugge där jag tar bort blommorna och en där det får prydnadsblomma rolleyes.gif
SOLVEIG
Goáfton!

Jag har ju undrat lite ang. min vitlök(fått få svar för övrigt).

De stora knopparna som är överst! 1.Blir det lökar under?2. Skall jag ta bort "knopparna?
3.Höjden är nu snart 40 cm. Jag klipper och äter. Blir snart hur frisk som helst! MEN det finns ju måtta på allt,eller hur?

Hur skall jag göra nu då? Skall jag följa råden för gräslök eller?

Vill gärna få råd angående min uppoch nervända ? vitlök.

Tackar på förhand!
Reserv
CITAT (SOLVEIG @ 11-06-2005, 22:45)
Goáfton!

De stora knopparna som är överst! 1.Blir det lökar under?2. Skall jag ta bort "knopparna?
3.Höjden är nu snart 40 cm. Jag klipper och äter. Blir snart hur frisk som helst! MEN det finns ju måtta på allt,eller hur?

Tackar på förhand!

blink.gif Men, om du har en vitlök i jorden också, då kan du väl inte klippa bort alla bladen heller? Då slutar väl löken att växa, eller är jag helt ut och cycklar nu igen? unsure.gif Men löken du har i luften, den har jag däremot inte en aning om vad du ska göra med rolleyes.gif
Rossi
Jag vet inte hur man SKA göra men jag brukar inte ta bort eventuella topplökar som bildas på mina vitlöksplantor och det har fungerat väldigt bra så.

Om du vill kan du t.o.m. skörda några vitlökar nu men det vanliga är att vänta till slutet av juli/början av augusti.
rosita
CITAT (SOLVEIG @ 11-06-2005, 22:45)
Goáfton!

Tackar på förhand!

Har du fått knoppar på all vitlök? Ser det ut som gräslökens blommor eller som topplök? Så här står det i min trädgårdsbok angående vitlök: om man klipper för mycket av blasten, hämmar det lökens utveckling. Angående lök: De lökar som mot förmodan går i blom på sommaren äter man först, eftersom de inte kan lagras. Angående gräslök: Klipp gärna ner hela tuvan två, tre gånger per säsong. Då kommer nya, mjälla blad och dessutom bromsas blomningen som gör bladen oätliga.

2 av mina salladslökar som jag sådde förra sommaren fick också något i toppen som ser ut att bli som gräslöksblommor. Jag har skördat en av dem och smaken var det i alla fall inget fel på!

Hade jag varit du, hade jag nog börjat skörda nu och efterhand. Hoppas det inte är lika med all din lök!

Du kanske kan ta vara på blommor eller topplök och så eller sätta till hösten?!
Du kan väl berätta hur det går!
SOLVEIG
Hej och tack för era vitlöksförslag!

Det är bara det att jag kan inte använda "jordlökarna" för de är

är pyttesmå.

Men nu har jag bestämt mig; för att dela upp allt i två delar!

Äta och frossa dagligen av den ena halvan och låta den andra

vara ifred till hösten!! Tur att man har vegetarianer i umgängeskretsen som är förstående och gillar vitlöksdoft!

"Friskusen" wink.gif
Ringberg
Angående gräslöken så kan jag rekommendera att klippa ned den då den blommar till ungefär decimetern, då kommer den växa upp igen, det förutsätter dock att du har fler tuvor. Så har vi gjort i vår trädgård i tre generationer.

Apropå gräslök så undrar jag om någon vet vad det kan vara för mystiska klarröda baggar, som lite mindre bärfisar, som dväljs i min? Jag upptäckte en på en purjolöksplanta också, men i övrigt håller de sig i gräslöken.
Tacksam för hjälp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon