Full version: rostfärgat angrepp
Lisa
jag har fått något i mina blomkrukor som en rostfärgad beläggning på jorden. ibland så angriper beläggningen också blommorna, men inte alltid. då ser det ut som att det "stryper" blomstjälken och blomman dör.

vad är detta och hur får jag bort det?

/Lisa
Nutten
Nu är jag lite osäker på exakt vad det är (hade underlättat med bild och vilka växter som råkat ut för det), men grundregel nummer ett är att ta bort angripna växtdelar och byta jord!!

Det är förmodligen någon svamp som är i farten och i sådant fall är det några saker att tänka på: svamp kommer lätt om plantorna står i för fuktig miljö, eller om plantorna har skadats på något sätt (av småkryp mm). Då blir det helt enkelt till att ställa plantorna glesare, inte dränka jorden (låt plantorna få torka upp ordentligt emellan, om det inte är fuktighetskrävande växter) och eventuellt beskära så bladverket blir luftigare.

Hoppas det är till någon hjälp!
Lisa
hmmm, kanske, men jag har provat att låta krukorna torka ut, jag ska nog säga att det är vanligare att jag slarvar med att vattna än att jag vattnar för mycket och oavsett så får jag beläggningen...

jag har också testat med ny jord och nya krukor.

ska se om jag får tag på en digitalkamera inom kort...

de blommor som jag har just nu är en elefantfot, en ampellilja och någon kaktusartad växt som får massor av tunna grenar, samt så håller jag på att gror alla möjliga från inför sommaren (de håller jag dock rätt så fuktiga eftersom jorden torkar så snabbt i de små krukorna).

/lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon