Fru Frö
Jag har planterat rätt många nya perenner under de dryga tre år jag bott här, och förstår inte riktigt varför vissa inte

En del blommor jag köpt har jag förstått varit "svåra", eller gränsfall för den zon jag bor i (Järfälla, norra Sthlm). Några exempel på blommor som "försvunnit" - krokadblomster, lupin, riddarsporre (den högre lite mörkare blå varianten, har den lägre i ljusare blått på baksidan och den har kommit upp) kungsängslilja, kaprifol "mandarin",solbrud.... kommer ej på fler nu....

Och i år bestämde sig tydligen klätterhortensian att lägga av, den satte jag för två år sedan. Jag har tagit hänsyn till skugg/sol lägen.....

huh.gif Detta är väl jag knappast ensam om, men vad är det som gör att vissa plantor dör? blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif

Man blir ju lite ledsen i ögat va.... sad.gif

ÅSSÅ LITE SOL OCH VÄRME DÅRÅ TACK!
snofsan
Det låter nästan som om det är nåt galet med jorden. Är det för torrt och genomsläppligt eller för blött och stillastående?

När jag var ny här på forumet och frågade om mitt grönsaksland fick jag rådet att köpa boken Den goda jorden av Philippe Plöninge. I den får man många fina beskrivningar och råd om jorden.

Kanske något för dig för att dina växter inte ska försvinna undan för undan....

rolleyes.gif
kerstin z5-6
krokadblomster, lupin, riddarsporre (den högre lite mörkare blå varianten, har den lägre i ljusare blått på baksidan och den har kommit upp) kungsängslilja, kaprifol "mandarin",solbrud.... kommer ej på fler nu....

De är alla härdiga växter i min zon , perenner brukar sällar ha zonproblematik " men ..sätter du en skuggväxt i full sol kan den ogilla det förstås , men det låter som du har dräneringsproblem -höj bäddarna 20 cm ..minst och förstås
jordförbättring luckring , mull , naturgödsel är bra knep
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon