Magdis
På min Sarah Bernhard såg rötterna så konstiga ut, som att de hade ruttnat. Det fanns inga små tunna rötter utan det var som en tjock brun rot och en del av den föll av när jag tog ut den ur krukan. Man kanske inte kan begära så mycket kvalitet när man köper den på OBS i Luleå och sen låter den stå i krukan i en vecka innan man planterar den. Den andra såg bättre ut. Det behövdes inte grävas så mycket den här gången för det var mest sand där vi placerade den. Jag kärrade dit lite lera som vi grävt upp på ett annat ställe på tomten, kompost och kodynga. Det kommer nog att bli praktfullt om de överlever och växer till sig!
zaaritha
Hoppas att den tar sej--ändå!
Rossi
Lycka till!

Det är inga problem att låta en pion stå i kruka tills man vet var man vill ha den. Du kan ha den i kruka ett helt år om du vill. Bara du vattnar, förstås. smile.gif

Vi har köpt dyra pioner hos ansedda handelsträdgårdar och billigare pioner på mer varuhusliknande ställen och skillnaden har varit hur långt de har kommit. Rotbildningen har inte varit sådär jättebra på de billigare varianterna. Men är bara rötterna friska så ska det nog inte vara några problem.
Magdis
Jag hoppas att de rötter som blev kvar är friska. De var så mjuka och konstiga bara, som om de hade stått och ruttnat. Själva plantan ser ju inte dålig ut, håller på att skjuta ett nytt skott också. Den hade inte kommit så långt i sin utveckling, det kanske bara var bra i det här fallet. Den andra plantan är redan ganska stor och har en blomknopp. Det var en annan sort, nåt killnamn som jag inte minns nu. Tror den blir mörkrosa. Lapparna var uppslitna på flera exemplar så det var inte så lätt att veta vad man köpte.
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 12-06-2005, 00:03)
Jag hoppas att de rötter som blev kvar är friska. De var så mjuka och konstiga bara, som om de hade stått och ruttnat. Själva plantan ser ju inte dålig ut, håller på att skjuta ett nytt skott också. Den hade inte kommit så långt i sin utveckling, det kanske bara var bra i det här fallet. Den andra plantan är redan ganska stor och har en blomknopp. Det var en annan sort, nåt killnamn som jag inte minns nu. Tror den blir mörkrosa. Lapparna var uppslitna på flera exemplar så det var inte så lätt att veta vad man köpte.

Karl Rosenfield kanske? De är jättefina. Vår har ungefär 30 knoppar just nu och vissa har börjat att visa färg och öppna sig. Foton kommer här så småningom, jag lovar! smile.gif
Magdis
Det kan ha varit Karl Rosenfield men jag tror det var nån annan. Vad finns det mer för pioner med karlnamn? De två som jag inte planterat än vet jag bara att det är luktpioner, en rosa och en vit så det får bli en överraskning att se hur de kommer att se ut.
Jag ser fram emot att få se en bild på din pion!
Heddas matte
kommer inte på några pioner med karlnamn men kolla på den här!
den suktar jag efter just nu.. Claire de lune.

och min Sarah bernard har sin första knopp i år...
Magdis
Den var vacker Heddas matte!
Nu har jag planterat de två återstående pionerna också. Jag kom på att undra om man kan plantera dem FÖR grunt? De ska ju stå grunt men kan det bli för grunt? Jag satte dem lika djupt som de stod i krukan, då borde det väl inte bli fel? Men den tjocka bruna roten är lite ovanför jorden, ska det vara så?
En stor fördel med pionernas placering är att det är som bäddat för att göra en likadan rabatt strax bredvid. De står nämligen mot väggen mellan vardagsrumsfönstret och lekrumsfönstret och sen kommer en lika stor väggyta mellan lekrumsfönstret och datarumsfönstret. till och med min man sa att "vi måste ju köpa två stycken till och ställa där". Det är skönt att han inte tycker att jag slösar pengar när jag köper en massa växter utan han tycker att jag måste få hålla på. Det enda han knorrat över är att det blir så mycket att gå runt när han ska klippa gräsmattan men jag tröstar honom med att snart finns det ingen gräsmatta kvar att klippa!
Rossi
Har du ställt dem på samma nivå som i krukan så ska det inte vara några problem. Max 5 cm under jordytan sägs det. Visst kan det bli FÖR grunt - då kan det hända att de tar skada under vintern. Du kan vintertäcka åtminstone det första året för att hjälpa dem på traven.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon