Anna G
I eftermiddag kom en hagelskur med korn mellan 5-10 mm i Malmö. Det vräkte verkligen ner och issörjan låg kvar i rabatterna i över en timme efteråt. När jag gick ut för att inspektera såg jag att nästan allt i trädgården/trädgårdslandet hade fått sina blad förstörda sad.gif sad.gif sad.gif Jag hade ju aldrig väntat mig en sådan hagelskur i mitten av juni.

De flesta växter har fått bladen sönderslagna. Alla sticklingar som jag precis fått är massakrerade, bara stjälkarna sticker upp ur jorden. Rabarbern har i princip bara de tjocka delarna på bladen kvar, de ser ut som gigantiska fiskben. Jordgubbsbladen är fransiga, det hänger bara små bladbitar kvar. Bären verkar ha klarat sig dock... unsure.gif Mina tomater hade fått en del blomklasar avslagna och bladen är alldeles fransiga och trasiga.

Vad tror ni kommer hända med alla mina "bebisar"? Kommer tomaterna att repa sig eller är det bara att gå och köpa nya plantor direkt? Och gör det något att jordgubbsbladen är trasiga? Sticklingarna ser ganska hopplösa ut men jag ska prova att plantera ut dem ändå.
zaaritha
Ja, vi fick ju en hagelskur i Västergötland, också!!
Tomaterna kan du nog "rädda", i alla fall!
netaave
Är dom bara rotade så kommer dom igen, ingen större skada skedd då alltså!
Tomatblommorna lär ju inte ta sig förstås.
Åsa, mälardalen zon 2
De etablerade växterna ex. jordgubbarna, rabarberna, tomaterna klarar sig även om bladen är trasiga. Det kan vara värre med smått och nyrotat de är känsligare, man ska dock inte ge upp hoppet om dem heller jag har varit med om hagel ovanpå köldkänsliga sommarblommor som varit små och nyplanterade och som mot alla odds klarat sig alldeles utmärkt.
snofsan
Hagelskuren kom sedan till Österlen men hade nog fällt de flesta haglen över Malmö för det blev inga skador hos oss och skuren var ganska kort. smile.gif
*solis*
Men så trist för dig;hoppas att du kan rädda plantorna.
Anna G
Jag var och inspekterade idag, det såg redan bättre ut... Eller rättare sagt, det såg för j-t ut men det mesta verkar överleva rolleyes.gif . Osäkrast är jag på mina små sticklingar men jag tänker prova att plantera ut dem i rabatten och se om de tar sig där. Tomatplantorna får förhoppningsvis nya blommor och blad så småningom, jag får väl ta att de ser skabbiga ut tills vidare.
Susanna
Jag är ganska övertygad om att dina tomater kommer att klara sig. Mina blev helt förstörda i en storm förra året, dagen efter att jag satt ut dem. Men de satte nya blad och nya blommor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon